Nikkor Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Hei!Jeg har en multitronic kasse som lager litt whine/ulelyd når den er kald, det høres nesten ut som et gåent hjullager, men det har jeg sjekket at det ikke er. Problemet er der kun når bilen er kald, så dvs at lyden kommer når jeg rygger bilen ut fra parkeringen i lav fart, og så kommer den tilbake igjen når bilen kjører over 30km ca. Når bilen er lunken og varm går lyden bort med engang, og kommer aldri tilbake. Da lager det heller ikke lyd når jeg rygger. Om sommeren skjer heller aldri dette problemet selv om bilen har stått lenge og er kald. Aldri noe nykking eller slikt ved girskjft, og girkassen fungerer egentlig helt perfekt. Lyden går bort når jeg setter den i "N" når bilen er kald. Kassen er fra 2003 og har gått 200k km, den har hatt oljeskifte (5l) 3 ganger (60,120,180).Hva kan lyden komme av? Lyden er omtrent den samme som denne: http://www.youtube.com/watch?v=Q8t3UR7VAVo Men problemet hans er der hele tiden ,og det var kun når han trykket inn gassen. Lyden min er der kun når bilen er kald, og det spiller ingen rolle om gasset er trykket inn eller ikke. Problemet hans var olje lekkasje på girkassen, men jeg synes det er rart om det er tilfelle hos meg ettersom det bare er når bilen er kald og at det ikke er tegn til lekkasje under. Setter pris på svar. Endret 12. november 2013 av Nikkor Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Har du hatt service på kassen? Hvis den har gått 200' med samme olje, så sier det seg selv at det er vanskelig å fungere når oljen er kald (tykkere) med alle metallfliser og urenheter 200' skaper. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Har du hatt service på kassen? Hvis den har gått 200' med samme olje, så sier det seg selv at det er vanskelig å fungere når oljen er kald (tykkere) med alle metallfliser og urenheter 200' skaper. Ja, som jeg skrev er den byttet 3 ganger og fulgt service fra møller. Byttet på 60,120 og senest på 180 når hjernen måtte byttes. Endret 12. november 2013 av Nikkor Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Det jeg tenkte på var om det kunne være det samme som på videoen, der det var for lite differential olje i girkassen. Den sitter inne i girkassen og rommer 2 liter. Men synes det er rart om det skal være for lite olje siden lyden går bort når den er varm? Hans som har samme lyden som meg hadde jo samme problemet hele tiden.. Hva tenker dere om det, kan det være for lite olje selv om jeg bare hører lyden når den er kald? Endret 12. november 2013 av Nikkor Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Hei! Jeg sjekket litt mer i dag når bilen var kald og det følger turtallet.Dvs at selv om jeg har den i "n" og gasser så kommer lyden. Er ikke kassen utkoblet når jeg har den i "n"? Endret 13. november 2013 av Nikkor Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Ta av viftereima og se om det blir stille. Bl.a dynamoer kan lage litt "ladelyder" når det er kaldt. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 17. november 2013 Forfatter Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Har ikke muligheten til det, men er 99% sikker på at det kommer fra kassen. Har blant annet sett på om det kunne være AC'en som lagde lyden, men har skrudd av viften og det hjelper ikke, og jeg har sjekket hjullager. Testet litt mer i går og lyden kommer etter jeg gasser brått, så hvis jeg trykker litt fort på gassen og slipper fort så kommer lyden etterpå. Garasjen er 15-16grader nå, og da kommer den lyden.. Om sommeren er den 20+ og da hører jeg den aldri. Skal få tatt opp den lyden, så kanskje det går ann å skjønne hva lyden er? Endret 20. november 2013 av Nikkor Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 20. november 2013 Forfatter Del Skrevet 20. november 2013 Her er lyden folkens. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Hei! Jeg sjekket litt mer i dag når bilen var kald og det følger turtallet.Dvs at selv om jeg har den i "n" og gasser så kommer lyden. Er ikke kassen utkoblet når jeg har den i "n"? Nei, Multitronic er (på godt og vondt) et helt annet dyr enn andre girkasser. Det er ingen tannhjul som kobles inn eller ut, og heller ingen converter. Utvekslingen endres trinnløst og i prinsipp på samme måte som automat-mopeder, med en kon glatt stål- variator som endrer diameter og ved hjelp av et kraftig kjede drar "variator nr 2" (som direkte så driver differensial/hjul) . Alt dette er kontinuerlig i "inngrep" slik at alt i girkassen går rundt når hjulene går rundt. (Dvs alt unntatt oljepumpen, som drives direkte av motoren) Forbindelsen mellom variatoren og motor går via en våt-clutch. Denne clutchen har ingen fjærer men er operert av oljetrykk. Det som i praksis skjer når du setter bilen i nøytral/N er at clutchen ikke får noe oljetrykk, og dermed slurer, eller frakobler motor og girkasse, om du vil. I praksis er det 2 clutcher, "hoved-clutchen" som kobler motor direkte til variator for kjøring forover, og en clutch nr 2 som via et planetgir snur rotasjonsretningen slik at variatoren går andre veien, for revers. Med alt det sagt må jeg bare legge til at jeg dessverre ikke vet hva lyden er, og hører den heller ikke så godt på laptopen her. Men det er i alle fall med andre ord ikke allverdens mye du finner ut av å legge bilen i fri. Mulig man kan eliminere seg frem til om det er i girkassens første eller siste halvdel (inkl diff) ved å låse den i forskjellige gir så man får mer variert motor og hjulhastighet, men noe veldig god diagnose kan nok bli vanskelig. 1 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Jeg fant ut av det etter at møller hadde den i 2 dager. Årsaken var en oljeslange fra oljekjøleren som gnidde inn på turboklemmen, så løsningen var å flytte oljeslangen så den ikke gnikket noe mer... Veldig merkelig at den bare lagde lyden når den var kald da, men nå er lyden helt borte og det føles ut som bilen er trimmet i forhold til den slik den var før. Men takk for tips! Endret 7. desember 2013 av Nikkor Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Å ja, men det var jo bra! Av og til kan symptomene lede en til å tro at det er girkassa som feiler når det egentlig er en hjulsensor, bremselysbryter, luftmengdemåler, eller noe helt annet. Kanskje oljeslangen flyttet seg litt etterhvert som varmen gjorde den mykere, eller noe sånt? Det viktigste er jo at det løste seg, og at du slapp en regning tett opp mot bilens verdi. 1 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2013 Hehe, det er sant. Ville blitt dyrt med ny kasse! Håper bare ikke turboen har tatt skade, er jo merkelig at bilen går så mye bedre enn tidligere, men alt bra så langt hvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå