Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Den nye arveloven(avgift) under Blåblå regjering

toth

Anbefalte innlegg

For å være helt sikker på at jeg har forstått det rett: Kan noen med 100% forståelse for den regelen de nå går for(fjerning av arveavgift), bekrefte følgende:

(ingen har dødd i dette tilfellet, gjelder således forskudd på arv)

Mor og far eier 2 hytter, og har 4 barn. Kan de den 02/01/2014 overføre en hytte til 2 barn i sameie, og den andre hytten til de 2 andre barna - uten at dette koster noen en krone i avgift?

(se bort fra fremtidige utgifter som formueskatt/eiendomsskatt for eier av eiendommene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener man betaler dokumentavgift ved arv ja, men at denne trekkes fra arveavgiften. Men jeg er ikke helt sikker.

Ved hjemmelsoverdragelse i forbindelse med arvelaters død beregnes ingen dokumentavgift.

Ved forskudd på arv stemmer det som du sier, men det at den kan trekkes fra i skyldig arveavgift gjelder kun ved arv av næringseiendom. (Arveavgiftsloven §20). Denne fradragsmuligheten vil naturligvis forsvinne sammen med arveavgiften.

Lenke til kommentar

Da er det vel bare å få flyttet rubbel av hytter og annet over på barn fort som svint før en senere regjering klasker på arveavgiften igjen, og håpe på at det ikke får tilbakevirkende kraft :)

Edit: Bruksrett ut livsløp forringer jo verdi, og dermed også dok.avgift antar jeg? Den regnes av takst inkl. bruksrettsfradrag?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...