toth Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 For å være helt sikker på at jeg har forstått det rett: Kan noen med 100% forståelse for den regelen de nå går for(fjerning av arveavgift), bekrefte følgende: (ingen har dødd i dette tilfellet, gjelder således forskudd på arv) Mor og far eier 2 hytter, og har 4 barn. Kan de den 02/01/2014 overføre en hytte til 2 barn i sameie, og den andre hytten til de 2 andre barna - uten at dette koster noen en krone i avgift? (se bort fra fremtidige utgifter som formueskatt/eiendomsskatt for eier av eiendommene) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Dersom budsjettforslaget blir vedtatt uten endringer på arveavgiftsområdet: ja. Det vil si, det er mulig de må betale dokumentavgift av en fiktiv markedspris. Men ikke arveavgift. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 Betaler man dok.avgift ved arv? Jeg trodde det var kun ved salg. Men tinglysingsgebyr o.l. kommer vel uansett. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Jeg mener man betaler dokumentavgift ved arv ja, men at denne trekkes fra arveavgiften. Men jeg er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Jeg mener man betaler dokumentavgift ved arv ja, men at denne trekkes fra arveavgiften. Men jeg er ikke helt sikker. Ved hjemmelsoverdragelse i forbindelse med arvelaters død beregnes ingen dokumentavgift. Ved forskudd på arv stemmer det som du sier, men det at den kan trekkes fra i skyldig arveavgift gjelder kun ved arv av næringseiendom. (Arveavgiftsloven §20). Denne fradragsmuligheten vil naturligvis forsvinne sammen med arveavgiften. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Man får trekke fra dokumentavgiften i grunnlaget for arveavgiften per i dag, men ikke krone for krone i arveavgiften selv. Ellers stemmer det TS sier. Dokumentavgift er det eneste aktuelle. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Da er det vel bare å få flyttet rubbel av hytter og annet over på barn fort som svint før en senere regjering klasker på arveavgiften igjen, og håpe på at det ikke får tilbakevirkende kraft Edit: Bruksrett ut livsløp forringer jo verdi, og dermed også dok.avgift antar jeg? Den regnes av takst inkl. bruksrettsfradrag? Endret 13. november 2013 av toth Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Edit: Bruksrett ut livsløp forringer jo verdi, og dermed også dok.avgift antar jeg? Den regnes av takst inkl. bruksrettsfradrag? Nei, dokumentavgiften regnes av eiendommens salgsverdi, uten fradrag for boretter/bruksretter/andre heftelser. (I arveavgiften, derimot, har disse kommet til fradrag) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Eiendommens salgsverdi kan dog påvirkes av heftelser, f.eks vil tinglyst veirett til tredjepart normalt påvirke salgsverdi. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå