Gå til innhold

Arbeidsmengde på juss ved UiB


Paola

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I år går jeg første året på landskapsarkitekt ved UMB i Ås. Det er spennende, men jeg merker nå at dette studiet ikke er for meg grunnet flere årsaker: Alt for praktisk, enorme arbeidsmengder og alt for lange skoledager (tre dager i uka har jeg forelesninger 8:30-1600) Derfor skal jeg mest sannsynlig slutte etter jul og begynne på juss til høsten. Jeg tar innføringsemnner i juss nå, og liker det veldig godt. Føler meg mer hjemme der enn i de kreative fagene. Men ettersom jeg må bruke VELDIG lang tid på skolearbeid (innleveringsoppgaver) har jeg ikke all verden med tid til juss, derfor er jeg ikke hundre prosent sikker på hvor mye jobb som ligger bak C- og B-snitt.

 

Min plan er å begynne enten ved UiB eller UiT.

 

PS. Jeg er klar over at juss er et hardt studium, og at man må lese trutt gjennom hele semesteret for å stå.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye tid du bør bruke på jusstudiet på UiB (eller UiO, UiT) bestemmer du heldigvis selv. Det du må tenke på, er ditt eget ambisjonsnivå. Vil du nøye deg med å komme igjennom med bestått? Da kan du ta det ganske rolig. Vil du ha et vanlig C-snitt? Da må du jobbe mer, men du trenger ikke henge så veldig i. Vil du opp på A/B-nivå, derimot, må du regne med å ta fagene meget seriøst og jobbe hardt.

 

Men dette er betraktninger som gjelder gjennomsnittsstudenten. Noen tar dog ting lettere enn andre. Jeg har sett studenter surfe gjennom på A/B-nivå, og jeg har sett folk slite og jobbe lange dager uten å få bedre enn C/D. Om man selv har anlegg for jus eller ikke, er ikke så lett å si på forhånd. Du må nesten bare prøve. Om du har interesse for jus, har du iallfall et godt utgangspunkt for å gi studiet en sjanse. :)

 

Og PS: Om du er interessert i jus, kan jeg anbefale å skaffe eksemplar av Knophs lærebok i Norges rett. Det er en lettlest bok som streifer over de sentrale trekkene ved jussen. Trenger ikke nødvendigvis være den nyeste utgaven, de eldre utgavene er uansett mer velskrevne enn de nye.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Jeg studerer juss ved UiT. Kjempebra opplegg her med en god del prosedyreøvelser. Når det kommer til arbeidsmengde... det bestemmer du helt selv.

 

Noen sitter i lesesalen fra 8 til 18 hver dag, mens andre ikke er å se på universitetet en gang. Det er sikkert en del som velger å lese hjemme også. Hittil i år så har vi bare hatt ett arbeidskrav i juss, men det kommer en obligatorisk semesteroppgave i desember som man får bestått/ikke bestått på. I tillegg er det for øvrig også eksamen i Ex.Fac. (innføring i rettsvitenskap) og Ex.Phil.

 

Arbeidskravet vi hadde var for så vidt bare en muntlig presentasjon, noe som jeg tok som en prosedyreøvelse (som jeg vant, huhu).

 

Neste halvår er det vel bare en skriftlig eksamen i juss (40 studiepoeng) pluss en muntlig eksamen (tror jeg).

 

Noen sluker til seg stoffet som en svamp, andre trenger lengre tid.

 

... og litt off-topic, men lell: noen tror de er advokater etter en uke og bytter fra casual klesstil til dressbukse og blazer. I tillegg begynner enkelte å bruke juridiske uttrykk i tide og utide uten å skjønne betydningen av dem. Det er spesielt blant "søringan" at uttrykkene blir unødvendig stive og som lest opp rett fra en bok.

 

Å kunne formulere ting enkelt er et pluss i studiet. Det sa hvert fall en av professorene... om det er sant vet jeg ikke, men å rote seg bort i knotete formuleringer er ikke akkurat et pluss. Så om du har anlegg for å forklare ting enkelt (men korrekt!!), så har du ganske sikkert en fordel. :)

 

*bla bla bla*

Lenke til kommentar

... og litt off-topic, men lell: noen tror de er advokater etter en uke og bytter fra casual klesstil til dressbukse og blazer. I tillegg begynner enkelte å bruke juridiske uttrykk i tide og utide uten å skjønne betydningen av dem. Det er spesielt blant "søringan" at uttrykkene blir unødvendig stive og som lest opp rett fra en bok.

 

Det fenomenet finnes flere steder, altså. Jeg opplever det samme her på NHH, da vi knapt var ferdig med første forelesning før en stor del av kullet plutselig var erfarne aksjemeglere, konsulenter og finansdirektører med tilhørende klesstil og vokabular. Jeg synes at det virker litt dustete, men jeg er kanskje i mindretall og andre folk skal selvfølgelig få opptre som de vil.

Lenke til kommentar

 

Det fenomenet finnes flere steder, altså. Jeg opplever det samme her på NHH, da vi knapt var ferdig med første forelesning før en stor del av kullet plutselig var erfarne aksjemeglere, konsulenter og finansdirektører med tilhørende klesstil og vokabular. Jeg synes at det virker litt dustete, men jeg er kanskje i mindretall og andre folk skal selvfølgelig få opptre som de vil.

Hehe, gleder meg.

 

Men fra spøk til alvor; hva er kleskoden som går igjen på NHH? Er man totalt utenfor om man ikke møter opp med handkerchiefen hver dag?

Lenke til kommentar

Hehe, gleder meg.

 

Men fra spøk til alvor; hva er kleskoden som går igjen på NHH? Er man totalt utenfor om man ikke møter opp med handkerchiefen hver dag?

Hahaha. Det eksisterer mange påstander om kleskoden på NHH. Jeg kan forsikre deg om at du er fri til å gå i hva du vil, selv om jeg personlig ville anbefalt deg dongeri og ei fin skjorte :)

Lenke til kommentar

Hehe, gleder meg.

 

Men fra spøk til alvor; hva er kleskoden som går igjen på NHH? Er man totalt utenfor om man ikke møter opp med handkerchiefen hver dag?

 

Du kommer i hvert fall ikke til å se pønkere, skatere eller liknende, men selv om de som kler seg (i mine øyne) overdrevent pent er sterkt representert på NHH, så stikker du deg ikke ut hvis du har på ei normal bukse og en normal genser, eventuelt skjorte. Ha gjerne litt voks i håret. Jeg har ingen handkerchief selv.

Lenke til kommentar

Jeg studerer juss ved UiB, og det virker veldig ålreit. Man starter rett på med ex.phil og ex.fac og gjør de fagene ferdig, etterfulgt av forvaltningsrett. I motsetning til Oslo (basert på det jeg har hørt om jussen ved UiO) har man ett fag av gangen ved UiB, og man gjør seg ferdig med dette faget før man begynner på noe nytt. Dette innebærer at vi har mange eksamener, men må til gjengjeld lese mye mindre til hver eksamen enn eksamenene ved UiO, hvor man da må forberede seg i flere fag.

 

Opplegget vårt nå er som følgende; hver mandag, onsdag og fredag (med enkelte unntak) er det forelesning fra 08.15-10.00, og hver tirsdag har man arbeidsgruppe. Da møtes man for å snakke om forrige ukes oppgaver og eventuelle spørsmål om denne ukens oppgaver; for i arbeidsgruppene får man utdelt en oppgave som skal løses før torsdag kl 08.00, og i løpet av torsdagen skal man kommentere oppgavene til to andre på gruppa.

 

På denne måten blir man tvunget til å jobbe jevnlig, så man kan ikke slappe av i et par måneder og så ta en skippertaksløsning. Det er veldig greit, for da blir vi nødt til å jobbe og vende oss til den juridiske metoden, og vi høster også lærdom fra både kommentarene fra medstudenter samt når vi skal lese gjennom og kommentere andres oppgaver.

 

Det virker som du må jobbe mye mer der du går nå enn jeg må gjøre. Hvor mye tid man bruker på å lese og å skrive oppgaver varierer fra person til person, men til nå vil jeg ikke si at studiet har vært tungt. Det blir garantert mer å gjøre senere, men jeg tror at hvis du er motivert til å jobbe og glad i juss vil det gå veldig fint. :)

Lenke til kommentar

Forelesningene er vel spredd ut over dagen? Altså, ikke nødvendigvis innenfor samme fag, men alle forelesningene er vel ikke 8-10?

Nei, det er kun i faget vi har nå frem til midten av januar. Vet ikke hvordan det ser ut med fagene vi har etter det. :) Hadde ikke blitt trist om de varte fra 10-12..

 

 

 

Hvor lang tid bruker dere på hvert fag i Bergen? Er det mange som faller av?

 

Jeg er ikke sikker, det varierer fra fag til fag. Forvaltningsrett 1 bruker vi litt over 2 måneder på, og jeg vil anta at det er mellom 1 og 2 måneder i de fleste fag, da det så vidt jeg vet ser ut til å være rundt 3-4 fag i halvåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lang tid bruker dere på hvert fag i Bergen? Er det mange som faller av?

 

Frafallet ved jur.fak. i Bergen er etter min erfaring ikke så høyt. Enkelte finner jo ut at jus ikke er så interessant som de trodde, eventuelt at de ikke mestrer fagene godt nok til at de bør stå løpet ut - de skifter i stedet beite. Men det store flertallet kommer igjennom, og strykprosenten er lav, jeg vil tippe rundt 4-5 % på en gjennomsnittlig eksamen.

 

Hvorvidt man bør studere jus i Bergen/Tromsø/Oslo kommer an på. En fordel med jur.fak. i Bergen er at det er bedre på de fleste områder enn i Oslo (og trolig Tromsø), og studentene derfra blir også bedre i jus.

Lenke til kommentar

Er du seriøs? Mener du faktisk at det er en form for belegg for at Bergens-studentene er bedre?

For det første så påvirker jo det enkelte juridiske fakultet karaktersettingen, slik at dersom alle besvarelsene er bedre eller alle besvarelsene er dårligere, så vil det fort ikke bli noen vesentlig endring av andelen A og B, rett og slett fordi kravene blir høyere eller lavere.

 

For det andre er det jo irrelevant hvem du kjente, all den tid du studerte i Bergen. Jeg kan avsløre at det finnes A/B-studenter i Oslo også. En hel del av dem, faktisk. Sannsynligvis vesentlig flere enn i Bergen, all den tid det er flere studenter i Oslo totalt.

 

For at påstanden din skal gi mening, så må du nesten gå ut over karakterene. Hva er det som gjør at for eksempel en B-kandidat fra UiB er bedre enn en B-kandidat fra UiO?

Lenke til kommentar

 

Trengs egentlig det? Men siden du spør: Omtrent 100 % av alle A- og B-studentene jeg kjente da jeg studerte jus, gikk faktisk på UiB.

Dette var tidenes mest tåpelige begrunnelse. Dersom jeg kjenner flere med A eller B snitt som studerer byggingeniør i oslo enn andre skoler, betyr det at jeg kan gå rundt å hevde at den linjen er klart best i landet?

 

Så du sier faktisk at det er ingen med A eller B i snitt på UiO?

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Er du seriøs? Mener du faktisk at det er en form for belegg for at Bergens-studentene er bedre?

For det første så påvirker jo det enkelte juridiske fakultet karaktersettingen, slik at dersom alle besvarelsene er bedre eller alle besvarelsene er dårligere, så vil det fort ikke bli noen vesentlig endring av andelen A og B, rett og slett fordi kravene blir høyere eller lavere.

 

For det andre er det jo irrelevant hvem du kjente, all den tid du studerte i Bergen. Jeg kan avsløre at det finnes A/B-studenter i Oslo også. En hel del av dem, faktisk. Sannsynligvis vesentlig flere enn i Bergen, all den tid det er flere studenter i Oslo totalt.

 

For at påstanden din skal gi mening, så må du nesten gå ut over karakterene. Hva er det som gjør at for eksempel en B-kandidat fra UiB er bedre enn en B-kandidat fra UiO?

 

At det er flere A-er og B-er i Oslo, betyr ikke så mye - siden de dyktigste kommer fra Bergen, ref. over, beviser jo det bare at man i Oslo deler ut laud til hvem som helst.

 

Ellers vil jeg si at det tydeligvis er sant at ironi fungerer dårlig på internett ;) Selvsagt kjenner jeg flest A-B-studenter fra Bergen - siden det er i Bergen jeg har studert. De fleste E-og F-studentene jeg vet om, kommer også nettopp fra UiB.

 

Fra spøk til alvor, jeg tror jusstudiet i Bergen har visse fordeler fremfor Oslo som er egnet til å skape dyktigere jurister, nemlig opplegget hvor studentene holdes i nakkeskinnet hele veien og ikke får lov til å slakke. Samtidig fører modellen med avsluttende eksamener i hvert fag at fagene ikke modnes på samme måte som i Oslo.

 

Men hva som er "best" av Oslo og Bergen har man nok diskutert helt siden UiB fikk eget jusstudium, og diskusjonen vil nok vare så lenge studiet fortsetter å eksistere.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...