Gå til innhold

Hva koster factoring?

tvv

Anbefalte innlegg

Hei!

Som overskriften indikerer lurer jeg på hva factoring koster - jeg finner mange selskaper på nett, men det står liksom ikke hva kostnaden blir for meg som selger fakturaene.

Jeg skjønner at det er mange forhold som spiller inn, men kan noen som vet eller har dette fortelle meg om det koster 1% eller 10 % av fakturasummen.

Altså håper jeg noen kan indikere en fra til kostnad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette avhenger av ting som gjennomsnittlig fakturabeløp, betalingsbetingelser, hvorvidt factoringselskap også skal overta innfordringen eller bare motregne summen i nye krav som overtas og overlate innkrevingsjobben til selger, kvaliteten på kontrollen som gjøres før kundene gis kreditt (hvilke rutiner har man, hvordan fungerer de i praksis - f eks mht arbeidsdeling mellom flere), hvilke varer som selges, hvilke muligheter man har for pant i varene og hvilken verdi et slikt evt pant har reelt sett, hvilke krav kunde setter til regnskapsføring og regnskapsfiler etc etc. Altså komplett umulig å gi noe enkelt svar, for sluttprisen består av mange, mange elementer også etter at man får et konkret tilbud, men et sted mellom 3-3,5 % og 12-13 % av fakturasum er nok realistisk sluttsum for en bedrift med 1-10 millioner i kredittsalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...