svennand Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Du kan ikke ta en raptor å sette den sammen med en vanlig p-ata disk, dette pga grensesnittet til diskene er forskjellig og fordi at rpm'en på raptor disken er en del raskere. Raid kan brukes på flere måter, de vanligste formene er: Mirroring og stripping. Ved bruk av mirroring kobler du helst 2 like disker til raid kontrollen, setter opp diskene i raid-biosen. Det som skjer når man velg er mirroring er at man får to disker med samme innhold, så hvis en av diskene rykker har man alt på den andre.Stripping, ved å sette opp diskene i stripping, får man en ytelse boost, fungerer slik at har man en fil på 100mb så skrives det 50mb til hver, så i teorien har man da en hardisk som surrer å går på 144000 rpm, men det er en hakke skjer noe galt, med en av diskene så mister du ALT, skjedde meg denne uka.. Okey, ikke forvirr meg her. Er p-ata og IDE harddisk det samma? Går det ikke an og ha en rator harddisk til OS'et og innstallasjon og en f. eks 120 gb IDE harddisk i RAID? Svar enkelt, er litt newbie innen dette. p-ata er det samme som IDE så vidt jeg har forstått... tror ikke du får raid kort som støtter både s-ata og IDE? å ha to forskjellige disker i raid går ikke bra! ha raptor disken som operativsystem disk på en s-ata kobling (hvis du har det da... eventuelt får du kjøpt konvertere fra S-ata til IDE, www.microplex.no har det hvis jeg ikke husker feil...) så tar du eventuelt 2 andre IDE grensesnitt harddisker i raid... Lenke til kommentar
Junta Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Det er idle-støyen jeg sikter til. Det eksemplaret jeg hadde i hende hadde iallfall en uakseptabelt høy hvinelyd. Du var kanskje uheldig. Den jeg har er ubedydelig når det gjelder støy. Idle-støy = ingenting, og ellers er det en svært beskjeden knitrelyd. Ytelsen er som flere har nevnt helt super som system disk. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Hiver meg på bølgen av folk som mener noe om lydnivået: Min Raptor høres ikke over resten av PCen. Selv når jeg skrur av alle vifter utenom PSU er den knapt hørbar. Dette kan selvsagt komme av at jeg har et relativt solid kabinett (Compucase), men min gamle WD Caviar 120GB bråkte VESENTLIG mye mer. Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg skal lese Hardware.no sin RAID guide etterpå og få litt mer kunnskap, når jeg har gjort det skal jeg komme tilbake og skrive det jeg tror er riktig. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 det vil med andre ord si at den er god til å bruke som operativdisk siden den går så raskt... å bruke den som lagringsdisk vet jeg ikke helt... er tross alt lite plass i forhold til prisen man betaler husk at raptor disken er s-ata.... har selv den disken til å kjøre win2k og jeg er storfornøyd.... Svennand, hadde du noe problemer med strømtilkobling på raptoren (s-ata)? ser du har samme hovedkort som jeg får i morgen. Leste om noen andre som måtte kjøpe en overgang fra vanlig 4-pins ide-strømkabel... får ny data i morgen, så jeg lurer på om jeg må vente ytterligere noen dager på en evt. 4 til 15-pins strømkabel... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå