Gå til innhold

Er Sigma 10-20mm et greit kjøp?

Anbefalte innlegg

Er ute etter et vidvinkelobjektiv til min 60D, og for øyeblikket er det 10-20 mm fra Sigma som ser mest interessant ut. Har ikke råd til noe dyrere. Noen som vet hvordan denne er i bruk?

Har tenkt å bruke til landskapsbilder. :)

Om noen kan gi meg et tips til et relativt billig, men lyssterkt objektiv i samme slengen så takker jeg ikke nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om noen kan gi meg et tips til et relativt billig, men lyssterkt objektiv i samme slengen så takker jeg ikke nei.

Du finner vel ikke mer valuta for pengene enn Canons "plasticfantastic" 50mm 1.8. Det er en merkbar plastikkfølelse, men objektivet er forbausende godt, og til en "nypris" godt under tusenlappen så er det verdt hver en krone.

PS!! Sigma 10-20 (den gamle versjonen) hadde jeg gode erfaringer med (har ikke prøvd den nye f/3.5).

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Et alternativ til 10-20 er vel Canons 8-16. Husker en tråd her for noen år siden hvor de to ble sammenlignet og 8-16 kom ut på toppen, men ikke med så alt for mye vel og merke.

Canon har vel ingen 8-16mm? Det er vel Sigma som har?

Du tenker kanskje på 10-22mm-en til Canon. Den er absolutt et alternativ og bør vurderes. Det gjelder forsåvidt Sigma 8-16mm også.

Lenke til kommentar

Et alternativ til 10-20 er vel Canons 8-16. Husker en tråd her for noen år siden hvor de to ble sammenlignet og 8-16 kom ut på toppen, men ikke med så alt for mye vel og merke.

Canon har vel ingen 8-16mm? Det er vel Sigma som har?

Du tenker kanskje på 10-22mm-en til Canon. Den er absolutt et alternativ og bør vurderes. Det gjelder forsåvidt Sigma 8-16mm også.

Sigma 8-16 er et utmerket objektiv og var det som avløste min Sigma 10-20.

Trådstarter sier at Sigma 10-20 ligger på maksgrensen av hva han kan/vil betale for en vidvinkel, men jeg er usikker på om han da har sett på prisen til f/4-5.6 (gammel versjon)som ligger rundt kr 3000 eller på f/3.5 (ny versjon) som ligger til ca kr 4700.

Hvis det er prisen på den gamle versjonen han går ut fra så er egentlig ingen alternativer der ute. Hvis han har gått ut fra prisen på den nye så er både Sigma 8-16 og Canon 10-22 priset rett under kr 5000 og bør være aktuelle. Jeg har ikke prøvd Canon 10-22, men anser Sigma 8-16 som et meget bra objektiv som jeg hadde valgt på nytt (hvis jeg hadde gått tilbake til crop).

Men det finnes jo noe som heter brukmarked. Akkurat nå ligger det f.eks, en Sigma 8-16 til kr 2400 og to-tre canon 10-22 til i underkant av kr 4000 på foto.no sine bruktsider.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...