Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Astra 1.6 går ikke som den skal


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har fått "ny" jobbebil, en 2000 Astra-G med XE16XEL (105 hk bensin), manuell, kjørt ca 250.000. Hatt den et par uker, den har gått fint hele tiden. Eneste problem har vært at ABS-lampen har lyst, men jeg fant feilen og fikset dette da jeg byttet til vinterhjul (irr i en av kontaktene til ABS-sensor i nav). Problemet som oppstod etterpå, som neppe har noe med dette å gjøre, er at motoren ikke går som den skal lenger. Den starter, men på tomgang går den bare på 3 sylindre. Når jeg øker turtallet mens den står i fri, går den som den skal fra sånn 1500-2000 og oppover, så lenge den ikke har belastning. Når jeg kjører, og drar pent i gang, drar den også som den skal fra ca 2000, men når jeg gir gass i høy fart, mister den motorkraft og går veldig urent. Ingen lamper lyser. Dersom det var en av pluggene, eller den ene coilen, som var defekt, ville den ikke gått rent noen gang, men det gjør den altså. Tenkte jeg skulle starte med å ta ut tenningsenhet (kladd med 4 coiler) og bytte pluggene, og se at alle koblinger til og fra enheten er i orden, men kanskje noen har andre forslag til hva jeg kan sjekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for tips, skal prøve det. På min forrige Astra fikk jeg feillampe for motorstyring og feilkode for lambdasensor ved defekt LMM, men den hadde en annen motor. Kan også være at feil på LMM gir seg forskjellige utslag.

Lenke til kommentar

Astra g har ingen luftmassemåler, denne har kun map-føler.

Disse motorene er kjent for oljeforbruk som gjør du så du ender opp med en brent ventil. Har du lagt merke til om den bruker olje? Når du har en sånn motor så bør du følge med på oljenivået ukentlig.

 

Start med tennplugger, kan være bensinfilter. Spørs jo akkurat hvor nøye servicen på den har vært fulgt. Er heller ikke ukjent med deffekt coilpakke på disse her.

 

Min far har akkurat samme bilen og jeg er opel interessert så har vært borti disse en del.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvor sitter MAP-føleren? Da jeg hadde den beskrevne feil på min forrige Astra (X12XE) 1999, sa verkstedet at de hadde byttet LMM. Den er kjørt langt, men stort sett langkjøring, og den bruker ikke nevneverdig med olje (kanskje 1/2 liter på et skift = 10-15.000 km). Den mister ikke kjølevæske, og har heller ikke vann i oljen. Etter en kjøretur på søndag luktet den litt brent, eller veldig varm, omtrent som den skulle gått på altfor sen tenning, så jeg har også vært inne på tanken at det kan være sensor for kamvinkel eller veivaksel som er feil. Siden den går fint på litt turtall uten belastning, men ikke når den belastes, kan også en vakumsensor for å beregne tenningstidspunktet være feil. Har bestilt OBD2-leser med WiFi, håper å bli litt klokere når denne kommer.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil er tomgangsregulatorene på disse kjent for å kokse fast. Det bruker å hjelpe å skru denne løs (to skruer) og legge den i Omega rustløser e.l. over natten.

 

Til opplysing er disse motorene noe av det verste som noen gang er produsert i bil-verdenen, i allefall i Europa. Mange av dem er produsert med feil fra fabrikken på stempel/sylinder-dimensjonen og bruker dermed, som nevnt, mye olje. Resultatet er derfor brente ventiler eller annen motorhavari.

 

Det er mye annet rask som også ryker på disse bilene (spesielt Astra F og G/Vectra B), samt at de ruster opp overalt. Opel fra ca. 1996-2003 er en tragisk opplevelse.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tomgangsregulatoren påvirker vel bare turtallet (luftmengden) på tomgang, og skal ikke påvirke hverken hvor pent motoren går på tomgang (bortsett fra turtallet), eller hvordan den går når man kjører. På min forsøker den å holde tomgangsturtallet der det skal være, selv om den går bare på 3, og den går like dårlig når jeg gir gass under belastning.

 

Selv om jeg nylig har overtatt bilen, kjenner jeg historikken fra den var ny, og det har aldri vært noe tull med motoren tidligere. Den har kun fått vanlig service, og ny registerrem innimellom. Oljeforbruket har, som nevnt tidligere, være normalt.

Lenke til kommentar

Tomgangsregulatoren påvirker vel bare turtallet (luftmengden) på tomgang, og skal ikke påvirke hverken hvor pent motoren går på tomgang (bortsett fra turtallet), eller hvordan den går når man kjører. På min forsøker den å holde tomgangsturtallet der det skal være, selv om den går bare på 3, og den går like dårlig når jeg gir gass under belastning.

 

Hvis tomgangsregulatoren ikke fungerer optimalt (lukker og åpner seg på rett tidspunkt), så vil den påvirke både tomgang og kjøring. Hvis den ikke åpner seg nok på tomgang vil den "kvele" motoren, mens den gir motoren for mye luft når man kjører. Andre følere kan da prøve å regulere dette og bilen vil derfor gå dårlig.

 

Det er likevel bare en tanke. Jeg vet at dette er et kjent feil-fenomen på disse motorene. Hvis du vet med sikkerthet at den kun går på kun 3 sylindre (det kan ofte oppleves som om den går på en sylinder for lite hvis den får feil blanding), så må du nesten finne ut hvilken sylinder som ikke går.

 

Er det coil-bro på denne? Vet at disse også kan fuske og må da byttes. Tror likevel at den skal legge feilkode rimelig raskt.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er coilbro på den, og jeg får ikke feilmelding fra motorstyringslampe nå (skal prøve den igjen i kveld). Før feilen oppstod, så jeg at den kunne lyse av og til på når man kjørte lenge på lavt turtall ved kald motor, men den slukket alltid etter kort tid, og motoren gikk som den skulle hele tiden (også når lampen lyste). Jeg vet det er lenge siden det ble byttet plugger på den (de holder vel 60' eller 90' km), så det var min første tanke.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil er tomgangsregulatorene på disse kjent for å kokse fast. Det bruker å hjelpe å skru denne løs (to skruer) og legge den i Omega rustløser e.l. over natten.

 

Til opplysing er disse motorene noe av det verste som noen gang er produsert i bil-verdenen, i allefall i Europa. Mange av dem er produsert med feil fra fabrikken på stempel/sylinder-dimensjonen og bruker dermed, som nevnt, mye olje. Resultatet er derfor brente ventiler eller annen motorhavari.

 

Det er mye annet rask som også ryker på disse bilene (spesielt Astra F og G/Vectra B), samt at de ruster opp overalt. Opel fra ca. 1996-2003 er en tragisk opplevelse.

Du svartmaler litt for voldsomt her nå, audi og vw sine små bensinmotorer fra akkurat samme tid er i akkurat samme klasse.

 

Greit og få tatt diagnose på den selv om det ikke lyser noe lampe konstant så kan det ligge inne noe der. Det er dyrt og bare bytte deler for og prøve seg framda en ny coil koster godt over 2000 kr.

 

Som sagt, start med det enkleste. Plugger, bensinfilter. 60 tusen intervall på plugger og bensinfilter, samme med registerreim. 4 år eller 60 tusen km.

Lenke til kommentar

Du svartmaler litt for voldsomt her nå, audi og vw sine små bensinmotorer fra akkurat samme tid er i akkurat samme klasse.

 

Greit og få tatt diagnose på den selv om det ikke lyser noe lampe konstant så kan det ligge inne noe der. Det er dyrt og bare bytte deler for og prøve seg framda en ny coil koster godt over 2000 kr.

 

Som sagt, start med det enkleste. Plugger, bensinfilter. 60 tusen intervall på plugger og bensinfilter, samme med registerreim. 4 år eller 60 tusen km.

 

Jeg svartmaler ikke. Jeg er mekaniker og har jobbet med alle bil-merker i flere år. Jeg har også jobbet på et merkeverksted for Opel. I tillegg har jeg eid flere Opel'er fra den tiden, og jeg holdt på å reparere meg ihjel på disse bilene samtidig som de rustet opp i hendene på meg. Når jeg derimot byttet til en bl.a. en Subaru Legacy fra samme tidsperiode som hadde gått 350.000km, så stoppet reparasjonene.

 

VW har sine 1.4-motorer (Polo) som ramler i staver før 100.000 km, ja. Det er mye dritt fra Tyskland og Frankrike rundt den tidsperioden. Problemet med Opel er at resten av bilen også ramler sammen.

 

Jeg har ikke antydet at det skal byttes noen deler. Jeg legger frem de komponentene som går igjen som feil på denne bilen og som kan være relevent her.

 

Service må bilen ha, akkurat som alle andre biler, men om dette løser problemet er jeg mer i tvil om. Skal likevel disse delene byttes, så er det selvfølgelig greit å ta det først. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg svartmaler ikke. Jeg er mekaniker og har jobbet med alle bil-merker i flere år. Jeg har også jobbet på et merkeverksted for Opel. I tillegg har jeg eid flere Opel'er fra den tiden, og jeg holdt på å reparere meg ihjel på disse bilene samtidig som de rustet opp i hendene på meg. Når jeg derimot byttet til en bl.a. en Subaru Legacy fra samme tidsperiode som hadde gått 350.000km, så stoppet reparasjonene.

 

VW har sine 1.4-motorer (Polo) som ramler i staver før 100.000 km, ja. Det er mye dritt fra Tyskland og Frankrike rundt den tidsperioden. Problemet med Opel er at resten av bilen også ramler sammen.

 

Jeg har ikke antydet at det skal byttes noen deler. Jeg legger frem de komponentene som går igjen som feil på denne bilen og som kan være relevent her.

 

Service må bilen ha, akkurat som alle andre biler, men om dette løser problemet er jeg mer i tvil om. Skal likevel disse delene byttes, så er det selvfølgelig greit å ta det først. :)

Var bare det øverste avsnittet som var ment til deg ;)

 

Har en astra g her hjemme som har gått 230 tusen, den har fått ny tomgangsregulator og vanlig service, går fortsatt som ei klokke selv om den vil ha sin del av olja og den lille rusta som har kommet der var i hjulbua. Den har gått i salt i alle sine år så at disse her ruster opp så fort skjønner jeg ikke helt.

 

Men uansett så hjelper det ikke hva slags bil du har da det kommer til å gå i stykker før eller senere :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt en 1999 Astra-G i nesten 10 år tidligere, og var fornøyd med både kvaliteten og driftssikkerheten. I løpet av alle disse årene ble det byttet bensinpumpe, tomgangsregulator, LMM, bakre potte, begge bakfjærer og stabhjelpestag foran. Rust var det ikke i det hele tatt på den. Mulig jeg var heldig med min.

 

Har bestilt OBD2-kodeleser, får den nok om noen dager, så da skal jeg se mer på det.

Lenke til kommentar

Var bare det øverste avsnittet som var ment til deg ;)

 

Har en astra g her hjemme som har gått 230 tusen, den har fått ny tomgangsregulator og vanlig service, går fortsatt som ei klokke selv om den vil ha sin del av olja og den lille rusta som har kommet der var i hjulbua. Den har gått i salt i alle sine år så at disse her ruster opp så fort skjønner jeg ikke helt.

 

Men uansett så hjelper det ikke hva slags bil du har da det kommer til å gå i stykker før eller senere :)

 

Misforstå meg rett her, jeg ønsker virkelig ikke å "gå løs" på Opel og jeg skjønner at jeg kanskje banner litt i kirka for deg her, men jeg vært observatør av kvaliteten på Opel over flere år. Til og med verksmesteren på Opel-verkstedet sa at disse modellene og motorene var svært svake.

 

Jeg har selv kjørt Opel i 13 år, men har holdt meg primært til de eldre modellene (82-90). Eide likevel bl.a. en Vectra B (2001) 2.2 DTi som var gått 180.000 km og jeg har aldri, verken profesjonelt eller privat, opplevd å se en bil ramle så i staver over så kort tid. ALT måtte fikses på den og hver eneste karosseridel hadde rust-skader. Det var da jeg sluttet å forsvare dette bil-merket.

 

Har nå gått over til japse-biler (Subaru/Toyota) og bruker bare en brøkdel av tiden på reparasjoner. Rust er heller ikke lenger et tema. Det er som de sier: "Alle biler ruster, men Opel har Rekord". Dette ryktet kommer ikke fra ingenting, i likhet med at Mercedes må innfinne seg med lignende rykter etter sin rust-fadese med bl.a. Mercedes Vito og en del andre modeller. :)

 

Men, men... dette blir litt off-topic.

 

Jeg tror jeg ville startet med tomgangsregulatoren. Det koster bortimot ingenting å rengjøre/smøre den og den er nok også klar for litt vedlikehold. Den kan f.eks. fylles med diesel, få ligge over natta og monteres dagen etterpå. Det er billig og enkel feilsøking. Som dere nevner, så har både du og "zanta" allerede skiftet den på de bilene dere nevner. Den er en kjent feilkilde. :)

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kjørte bortom mitt lokale Opelverksted, og de sa, ut fra symptomene jeg beskrev, at det var enten en tennplugg eller selve tennkassetten (alle 4 coilene støpt sammen) som var feil. Får plukke fra hverandre og se, men bare tennkassetten alene (som det som regel var feil på) kostet ca 2.500.

Lenke til kommentar

Kjørte bortom mitt lokale Opelverksted, og de sa, ut fra symptomene jeg beskrev, at det var enten en tennplugg eller selve tennkassetten (alle 4 coilene støpt sammen) som var feil. Får plukke fra hverandre og se, men bare tennkassetten alene (som det som regel var feil på) kostet ca 2.500.

 

Rart at den ikke legger feilkode, men disse coil-broene går igjen som feil, ja.

 

Hvis du vet at den bare går på tre sylindre av og til, så er det nok hele coil-broen og ikke en plugg. Pluggene funker sjelden periodisk. De er som regel enten i orden eller i ustand. :)

 

Du kan vurdere å kjøpe en brukt coil-bro.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

 

Rart at den ikke legger feilkode, men disse coil-broene går igjen som feil, ja.

 

Hvis du vet at den bare går på tre sylindre av og til, så er det nok hele coil-broen og ikke en plugg. Pluggene funker sjelden periodisk. De er som regel enten i orden eller i ustand. :)

 

Du kan vurdere å kjøpe en brukt coil-bro.

Verkstedet sa at det ikke gis feilkoder ved feil på høyspenten, men jeg hadde ventet å få feilkode på lambda elns pga feilen, da avgassene blir helt feil med en død sylinder pga uforbrent bensin til kat. Kommer kanskje etter en stund, men verkstedet frarådet å kjøre med den slik den er nå pga skade på kat.

 

Blir helt klar å finne en brukt, ved å kjøpe en ny blir bilens verdi minst fordoblet :-)

Lenke til kommentar

Verkstedet sa at det ikke gis feilkoder ved feil på høyspenten, men jeg hadde ventet å få feilkode på lambda elns pga feilen, da avgassene blir helt feil med en død sylinder pga uforbrent bensin til kat. Kommer kanskje etter en stund, men verkstedet frarådet å kjøre med den slik den er nå pga skade på kat.

 

Blir helt klar å finne en brukt, ved å kjøpe en ny blir bilens verdi minst fordoblet :-)

 

Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det første jeg tenkte var høyspenningsfeil. En rask sjekk er jo bare å ta ut ledningene til tennpluggene og sjekke at fargen på gnisten er kraftig blå og ikke glødegul.

Det er akkurat det som ikke er så enkelt. Bilen har en høyspenningskassett som er montert mellom kammene, hvor alle coilene ligger innstøpt. Derfra går det forbindelser direkte ned på pluggene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...