Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppkjøring til bil, TIPS?


Pjotra

Anbefalte innlegg

Hei , oj tiden går fort. hadde helt glemt det, men har oppkjøring neste uke :)

noen som har noen tips til hva man må tenke på når man kjører. Hva man må gjøre og ikke. å hvordan få sensor i godt humør :)

 

ikke kom med usaklige svar

 

oppkjøring til BIL i Trondheim

 

jeg er litt skeptisk pågrunn av at det er kommet en del snø og er glatt på veien i Trondheim nå. hva må man være ekstra oppmerksom på

 

* ikke bremse i svingen , men før

*gasse etter svingen og ikke i

*ikke brå brems om du sklir, men hold inn clutch og trykk brems (styr igjennom)

* ha lenger avstand enn vanlig

*kjør etter forholdene

* være mere oppmerksom på fotgjengere og ting rundt deg(mørketiden)

 

noen som har noe å tilføye?

 

hva er sikkerhetsspørsmålene de kommer med?

 

å hvordan vet jeg hvor bremsevæske osv skal være. vet hvordan jeg sjekker at jeg har nokk( eventuelt for mye)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bremsevæske og slikt er jo merket, hvordan du lærer deg det, jo, åpne et panser med noen som vet, og pek.

De vil være forskjellige steder, men de fleste har samme ikon.


lite om vinter og kontroll spørsmål der.

 

Fikk ikke så mye kontroll spm. når jeg kjørte opp, var mer fokus på selve kjøringen. Noen random spm. innimellom må du vel forvente, men det er ikke lett å forutse hva de er

Lenke til kommentar

Bremsevæske og slikt er jo merket, hvordan du lærer deg det, jo, åpne et panser med noen som vet, og pek.

De vil være forskjellige steder, men de fleste har samme ikon.

 

Fikk ikke så mye kontroll spm. når jeg kjørte opp, var mer fokus på selve kjøringen. Noen random spm. innimellom må du vel forvente, men det er ikke lett å forutse hva de er

så du mene at på alle bila e det et ikon. da e det vell det på nye bila te kjørelærern. e ikke det på min egen bil ivertfall xD

men veit kor de e på den

Bremsevæske og slikt er jo merket, hvordan du lærer deg det, jo, åpne et panser med noen som vet, og pek.

De vil være forskjellige steder, men de fleste har samme ikon.

 

Fikk ikke så mye kontroll spm. når jeg kjørte opp, var mer fokus på selve kjøringen. Noen random spm. innimellom må du vel forvente, men det er ikke lett å forutse hva de er

hadd du nå mer om vinter ?

Lenke til kommentar

så du mene at på alle bila e det et ikon. da e det vell det på nye bila te kjørelærern. e ikke det på min egen bil ivertfall xD

men veit kor de e på den

hadd du nå mer om vinter ?

 

Alle bilene jeg har sett det på så har det vært ikon for hvilken væske det er ja, har hatt biler ned i 1995 mod bare, men har vært på minst 10 biler så synes det er litt rart at du ikke har isåfall ^^

 

Vinter så har du ramset opp det meste viktige, sjekke mønsterdybde er kanskje noe det spørres om, eventuelt spylevæske og temperatur. 0 føre osv.

Lenke til kommentar

Gjør kun det sensor ber deg gjøre, ikke gjør noen fancy parkeringer for å vise at du kan bedre. Det avgjør ikke hvordan kjøringen din var. Jeg hadde tema med parkeringer tror jeg og måtte parkere 3-4 ganger på forskjellige steder på ruta. De to første tok jeg bare rett inn og ut igjen, mens den/de siste måtte jeg rygge inn og lukeparkere.

 

Ta deg god tid og tenk. Er du usikker, brems heller ned litt for å vinne noen sekunder ekstra å tenke på.

 

Mitt sikkerhetsspørsmål gikk ut på å sjekke om varselslysene(når alle blinklysene blinker samtidig) fungerer. Jeg trykket på knappen og gikk utenfor for å se at de fungerte. Kompiser har fått spørsmål om å sjekke om vindusviskerene fungerer, blinklys fungerer, bremser fungerer, styreservoen fungerer og sånt. Du får ikke noe hvor du må gi et langt teknisk foredrag på, men små enkle spørsmål.

 

Det aller viktigste, Kos deg :D Jeg storkoste meg under oppkjøring og hadde en hyggelig samtale med sensor mens vi kjørte, mens vi hadde på P4 og drakk kaffe før og etter oppkjøringen. Jeg var veldig nervøs de siste 24 timene, men så var det skikkelig fint vær, min 18 års dag og midt i ferien så alt ble bare perfekt.

Du er sjefen på bilen, så du kan ha på radioen om du vil, og ha gjerne på musikk høyt om det hjelper deg med din konsentrasjon, eller kanskje snakk litt med sensor. Kjører du feil eller glemmer hva sensor har spurt om så ikke nøl med å spørre på nytt. De trekker ikke(ihvertfall ikke hva jeg har hørt om) på at du kjører feil(sålenge du kan kjøre der) om du bommer på avgjøring eller noe sånt, men klarer trygt og sikkert å snu ett sted for å komme utpå igjen. Sensor hjelper deg litt her. :thumbup:

 

Mvh, en som har hatt lappen i 4 måneder :grin:

Lenke til kommentar

Jeg fikk i oppgave å se til at nærlyset var riktig stilt og begrunne hvorfor man må passe på dette.

Tenk på plasseringene dine når du kjører på veien og inn/gjennom rundkjøringer. Se over skulderen din (blindsonen) når du kjører ut av rundkjøring/bytter fil. STOPP helt ved stoppskiltene! Det er de strenge på, hvis du ikke gjør dette stryker du.

Jeg kjørte opp i april for to år siden og da var det mye telehiv og glatt, det resulterte i at jeg måtte ligge i 40 km/t i 80-sonen på en landevei, jeg trodde jeg skulle få minus for det, men fikk ros for at jeg kjørte etter forholdene.

 

Sensor spør gjerne etter kjøringen om det er noe du vil tilføre, du kan da benytte sjansen til å fortelle om det du ville gjort annerledes for å vise at du er klar over eventuelle småfeil, så sant det ikke er grove feil som å ikke stoppe ved stoppskilt osv.

 

Ta deg god tid! De fleste sensorer er hyggelige og blide så ingenting å grue seg til :)

Lenke til kommentar

Innkjøring forbudt er skilt dem griller kandidatene veldig på. De fleste som stryker her, er på grunn av ett skilt som står i veien, der de fleste rutene er lagt opp etter.

 

På vei til skolen i dag lå jeg i 50 på en vei som tillater det(er egentlig 40 sone, av en teit grunn). Viste ikke at det var såpeglatt så bilen fikk skikkelig slædd på seg. Heldigvis hadde jeg bremseassistent, abs, dsc og masse stabiliseringsgreier på bilen så den bremset opp før jeg rakk å tenke at bilen går sidelengs. Lå 2 biler til elever i grøfta også den dagen. Når det er glatt, så kan det bli veldig glatt! Kjør forsiktig og gjerne ta en "underlags-test" om det ikke er noen biler bak, og du har spurt sensor om du kan gjøre det. Brems opp og kjenn hvordan bilen er. Har du kjørt mye på glatt føre?

 

Husk, sensor er også mennesker så ingen grunn til å være redd for dem ;) Min sensor(kalles strykejernet, fordi han har høyest strykprosent) var en veldig hyggelig og morsom fyr, som jeg snakket med hele turen.

Lenke til kommentar

Hei , oj tiden går fort. hadde helt glemt det, men har oppkjøring neste uke :)

noen som har noen tips til hva man må tenke på når man kjører. Hva man må gjøre og ikke. å hvordan få sensor i godt humør :)

 

ikke kom med usaklige svar

 

oppkjøring til BIL i Trondheim

 

jeg er litt skeptisk pågrunn av at det er kommet en del snø og er glatt på veien i Trondheim nå. hva må man være ekstra oppmerksom på

 

* ikke bremse i svingen , men før

*gasse etter svingen og ikke i

*ikke brå brems om du sklir, men hold inn clutch og trykk brems (styr igjennom)

* ha lenger avstand enn vanlig

*kjør etter forholdene

* være mere oppmerksom på fotgjengere og ting rundt deg(mørketiden)

 

noen som har noe å tilføye?

 

hva er sikkerhetsspørsmålene de kommer med?

 

å hvordan vet jeg hvor bremsevæske osv skal være. vet hvordan jeg sjekker at jeg har nokk( eventuelt for mye)

 

Du skal egentlig bremse før svingen også starte å gasse midt i svingen, slike jeg lærte. Såklart du bånner jo ikke gassen.

 

Jeg besto med glans midt i januar tidlig morgnen og det var såpeglatt på veiene.

Lenke til kommentar

Du skal egentlig bremse før svingen også starte å gasse midt i svingen, slike jeg lærte. Såklart du bånner jo ikke gassen.

 

 

Jeg besto med glans midt i januar tidlig morgnen og det var såpeglatt på veiene.

Skal du gasse midt i svingen? Kan ikke huske at jeg lærte det? Altså, når det er glatt? Har man så lav fart i svingen, må man jo tråkke på litt.

 

...

 

Søstra mi strøk nettopp på oppkjøringa.

Hun kjørte over en bakketopp med dårlig sikt. Det var ca. 0 grader ute. Så hun kjørte sakte over sakte.

Det fikk hun stryk på. Altså sensoren sa at det var irriterende sakte fart.

 

Poenget er. Selvom det kanskje er glatt, ikke kjør altfor sakte.

Lenke til kommentar

Skal du gasse midt i svingen? Kan ikke huske at jeg lærte det? Altså, når det er glatt? Har man så lav fart i svingen, må man jo tråkke på litt.

 

...

 

Søstra mi strøk nettopp på oppkjøringa.

Hun kjørte over en bakketopp med dårlig sikt. Det var ca. 0 grader ute. Så hun kjørte sakte over sakte.

Det fikk hun stryk på. Altså sensoren sa at det var irriterende sakte fart.

 

Poenget er. Selvom det kanskje er glatt, ikke kjør altfor sakte.

Handler om flyt i trafikken, folk hater de som ikke skaper flyt.

 

Grunnen til søstra di strøk var fordi om noen bak hadde kommet og dårlig tid, hadde de sikkert prøvd å kjøre forbi hvis dem så det egnet også kommer det en bil imot bang.

 

Værste jeg veit er folk som kjører sakte, de burde faktisk ikke ha lappen ferdig.

Lenke til kommentar

Skal du gasse midt i svingen? Kan ikke huske at jeg lærte det? Altså, når det er glatt? Har man så lav fart i svingen, må man jo tråkke på litt.

 

 

 

For å svare på hvordan en sving skal håndteres, glatt eller ei: Det avhenger av hvor bilens drivaksler er.

 

Ved forhjulstrekk, skal man tilpasse fart inn mot svingen, holde litt gass gjennom hele svingen, og akselerere ut. Man har litt gass slik at motoren ikke bremser, da dette krever veigrep du ønsker å bruke til å styre.

 

En bil med bakhjulstrekk kan man godt gi gass når man passerer apeks(midt i svingen) da styring og drivkraft er på forskjellige hjulsett. For mye gass vil føre til at bakenden sklir ut, styr mot, lett forsiktig på gassen, ikke brems.

 

En firehjulsdreven bil er liksom litt begge deler, man må være mer forsiktig med å gi gass ut av svingen enn en bakhjulsdreven bil, da den bruker alt tilgjengelig veigrep på å bevege seg fremover fremfor å styre. Da går det veldig fort veldig rett frem(den veien fronten peker). Begynner du å ski med en firehjulsdreven bil; slipp gassen, ikke brems. La bilen ski til fronten peker i den retningen du skal, så gir du gass. Du vil da trekkes rett frem i den retningen, som gjør at du slutter å skli ganske raskt.

 

Egentlig er det bare å se på drifting eller rally videoer på youtube for biler med samme konfigurasjon (FWD, RWD eller 4WD) som din bil for å se hvordan de håndteres.

 

Oppkjøringen er bare en kjøretur hvor du ikke skal gjøre noen spesielt dumme feil, så står du. Vis at du er trygg i trafikken. Kjør fartsgrensa når du føler det er trygt nok, kjør defensivt, men være tydelig. Plassering i veien, se langt frem, sjekk speilene ofte. Det er glatt, og hvis en øst-europeisk lastebil med sommerdekk er rett bak deg, bør du ikke bråbremse, hold god avstand til bilen foran. Husk at det er ikke bare du som skal stoppe, det er bilen bak deg også. På tørt føre trenger lastebilen litt mer enn dobbel så lang til før den stopper kontra en bil, fra 50 km/t. På vinterføre blir det mye mer. På vinterføre med sommerdekk stopper den ikke.

Lenke til kommentar

Innkjøring forbudt er skilt dem griller kandidatene veldig på. De fleste som stryker her, er på grunn av ett skilt som står i veien, der de fleste rutene er lagt opp etter.

 

På vei til skolen i dag lå jeg i 50 på en vei som tillater det(er egentlig 40 sone, av en teit grunn). Viste ikke at det var såpeglatt så bilen fikk skikkelig slædd på seg. Heldigvis hadde jeg bremseassistent, abs, dsc og masse stabiliseringsgreier på bilen så den bremset opp før jeg rakk å tenke at bilen går sidelengs. Lå 2 biler til elever i grøfta også den dagen. Når det er glatt, så kan det bli veldig glatt! Kjør forsiktig og gjerne ta en "underlags-test" om det ikke er noen biler bak, og du har spurt sensor om du kan gjøre det. Brems opp og kjenn hvordan bilen er. Har du kjørt mye på glatt føre?

 

Husk, sensor er også mennesker så ingen grunn til å være redd for dem ;) Min sensor(kalles strykejernet, fordi han har høyest strykprosent) var en veldig hyggelig og morsom fyr, som jeg snakket med hele turen.

kjørt litt på vinter føre i fjor. Nå er det ikke så glatt.
Lenke til kommentar

Skal du gasse midt i svingen? Kan ikke huske at jeg lærte det? Altså, når det er glatt? Har man så lav fart i svingen, må man jo tråkke på litt.

 

...

 

Søstra mi strøk nettopp på oppkjøringa.

Hun kjørte over en bakketopp med dårlig sikt. Det var ca. 0 grader ute. Så hun kjørte sakte over sakte.

Det fikk hun stryk på. Altså sensoren sa at det var irriterende sakte fart.

 

Poenget er. Selvom det kanskje er glatt, ikke kjør altfor sakte.

skal man ikke bremse før sving om nødvendig og styre og holde farta ifjennom. Å så gasse ut fra den???????

Lenke til kommentar

Du skal holde flyt i trafikken. Ikke lag situasjoner der andre kommer til å kjøre forbi. Jeg hadde 10 kmt i snitt over fartsgrensa, men det var fordi de fine veien tillot det, og de andre bilene hadde den hastigheten.

 

Jeg pleier å slippe gassen før svingen og gasse på ut av svingen, mulig dette ikke er helt korrekt måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Du skal holde flyt i trafikken. Ikke lag situasjoner der andre kommer til å kjøre forbi. Jeg hadde 10 kmt i snitt over fartsgrensa, men det var fordi de fine veien tillot det, og de andre bilene hadde den hastigheten.

 

Jeg pleier å slippe gassen før svingen og gasse på ut av svingen, mulig dette ikke er helt korrekt måte å gjøre det på.

jeg er mer enig i deg. Du skal jo ikke bremse eller gasse på i svingen. Du kan trykk bremse om nødvendig. Noen som vet mer om dette? Å ja takk for svar. Møtt mang farlige forbikjøringer i starten av læreoerioden. Så har lært det nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...