jkarlsen Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Kan starte med å si at jeg ikke har veldig stor kunnskap når det kommer til dette. Jeg bygde for rundt 1,5 år siden en maskin som i det siste har begynt å få store problemer. Tidligere har den fungert fint, men etter at jeg kjørte den ganske hardt mens jeg redigerte video har den med korte mellomrom fått BSOD. Som oftest hvor det står MEMORY_MANAGEMENT. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men har prøvd å formatere den. Dette hjalp altså ikke. Dette er delene jeg brukte: SONY DVD±R/RW AD-7280S-0B 24X SATA BLACK SEAGATE BARRACUDA 1TB 7200RPM SATA/600 64MB MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT ENG DVD#OEM MICROSOFT SIDEWINDER X4 KEYBOARD USB INTEL CORE I7 2700K 3.50GHZ 8MB S-1155 INTEL 520 SERIES 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC 25NM BULK GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3 DDR3 S-1155 ATX CORSAIR TX 650W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU CORSAIR MIDITOWER CARBIDE 500R ATX BLACK CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB) BENQ GL2450 24" WIDE TFT LED BLACK ASUS GEFORCE GTX 550 TI 1GB PCI-E DVI/HDMI Setter stor pris på all hjelp jeg kan få. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 For det første så står ikke de 4GB RAM brikkene i Gigabyte sin QVL liste for det hovedkoret, kun 2GB brikker. For det andre kan du laste ned Memtest86+ og kjøre det for å sjekke om det er feil på minnet. Nedlasting link et stykke ned på siden, og velg Auto-installer for USB key, og kjør programmet. Dette vil lage til en oppstart USB stikke. Start så PC'en og velg USB som boot device, er sikkert en boot meny du kan få fram velg hjelp av F8, F12 eller hva det nå er for Gigabyte. Sjekk i manualen for det. Kjør så Memtest86+ og la det kjøre minst 3 passes. Men er det feil med RAM brikkene dine, vil du få beskjed ganske så raskt. 1 Lenke til kommentar
jkarlsen Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 For det første så står ikke de 4GB RAM brikkene i Gigabyte sin QVL liste for det hovedkoret, kun 2GB brikker. For det andre kan du laste ned Memtest86+ og kjøre det for å sjekke om det er feil på minnet. Nedlasting link et stykke ned på siden, og velg Auto-installer for USB key, og kjør programmet. Dette vil lage til en oppstart USB stikke. Start så PC'en og velg USB som boot device, er sikkert en boot meny du kan få fram velg hjelp av F8, F12 eller hva det nå er for Gigabyte. Sjekk i manualen for det. Kjør så Memtest86+ og la det kjøre minst 3 passes. Men er det feil med RAM brikkene dine, vil du få beskjed ganske så raskt. Tusen takk for svar. Gjorde som du sa og kjørte programmet. Skjedde noe med en gang, men kan ikke si jeg forstår hva det er. Legger ved et bilde. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Det er feil med RAM brikker, men hvis du kjørte med alle inne, er det umulig å si hvilken som er feil på. Ta ut tre av brikkene og kjør så testen igjen. Får du ikke feil på den, bytter du brikke og kjører Memtest86+ igjen. Det er dessverre ingen annen måte å finne ut feil på enn å teste en og en RAM brikke. 1 Lenke til kommentar
Bust Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Det er feil med RAM brikker, men hvis du kjørte med alle inne, er det umulig å si hvilken som er feil på. Ta ut tre av brikkene og kjør så testen igjen. Får du ikke feil på den, bytter du brikke og kjører Memtest86+ igjen. Det er dessverre ingen annen måte å finne ut feil på enn å teste en og en RAM brikke. Er det mulig at riggen hans ikke godtar RAM brikkene, og at Memtest86+ vil vise feil på alle 4 brikkene? (Siden du nevnte at de ikke står i QVL listen, jeg spør av egen nysjerrighet.) 1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 (endret) Det er mulig at hovedkortet ikke godtar RAM brikkene, men den har jo funket fint i lengre tid. Jeg hadde samme problem med et Asus HK og noe Kingston RAM, funket konge i nesten et år, men så fikk jeg masse BSOD med de Kingston brikkene, to av dem fikk ørten feil på da jeg kjørte Menmtest86. Byttet til Kingston HyperX (tror jeg) og feilene forsvant. jkarlsen, en ting du kan sjekke i BIOS. Hvilken spenning får de RAM brikkene, tror de skal ha 1,5V. Endret 15. november 2013 av Chavalito 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 På det forrige hovedkortet mitt måtte jeg øke spenningen på NB for at systemet skulle fungere feilfritt med 4 minnebrikker. Klarer ikke huske hvilket chipset det var. Ellers kan det være støv i systemet som forårsaker varmgang? Rengjøre pc?? 1 Lenke til kommentar
jkarlsen Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 Setter stor pris på svarene. Gjorde som du sa, og det var bare en av brikkene som hadde feil. Så får vel se hvordan det går når jeg kjører uten den. Det er feil med RAM brikker, men hvis du kjørte med alle inne, er det umulig å si hvilken som er feil på. Ta ut tre av brikkene og kjør så testen igjen. Får du ikke feil på den, bytter du brikke og kjører Memtest86+ igjen. Det er dessverre ingen annen måte å finne ut feil på enn å teste en og en RAM brikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå