Gå til innhold

Gjør teknologien menneskelige tjenester overflødige? Hva skal vi jobbe med i fremtiden?


Anbefalte innlegg

 

Så du tror de youtube videoene beviser noe som helst. Jeg har også lært om de samme maskinene og du er fullstendig blindet med propaganda.

 

Det er en ekstrem stor forskjell mellom en robot som

1. Har et detaljekart over taket og bruker det til å navigere

2. Vet godt hvordan alt er plasssert og da trenger minimalt med sensorer

3. Prossessene er enkle

4, Har veldig store summer involvert sånn at det gir noe mening å bruke roboter.

på tross av dette er det forsatt ekstremt dyrt å bruke slike robotter og de fleste lagere bruker ikke slike roboter

 

F.eks. for at vi skal ha brannroboter, så trenger du en robot som kan navigere ute i ukjent terreng som ikke er flatt. Og så skal det ta ut en brannslange, rette det mot flammen og være effektiv med vannet. Med dagens teknologi vil den gjøre en elendig jobb og være dyr.

 

Men du tenker kanskje på produksjon, men det er forsatt ikke like enkelt. F.eks. skal man produsere glass run kanaler for en bil så er det mulig å automatisere gummiproduksjonen, men thats it. Det er rett og slett altfor mange forskjellige måter en bil kan produseres på og vi ønsker ikke biler som ser helt like ut. Ikke gir det mening heller, siden hver kanal gir ca 50 kroner i profitt, antall er begrenset siden prosesser tar tid, er ikke perfekte og dermed trenger manuell trimming etterpå. Ergo, resten av produksjonen blir gjort semi-automatisk.

 

Og det er egentlig fremtiden for robotter. Fremtiden er å gjøre manuelle fabrikker i utlandet semi-automatisk, ikke helautomatisk. Det betyr at personen plasserer delen på robot 1, og den gjør en jobb. Dereter tar man delen til et ny maskin og den gjør en annen jobb. Til slutt ser noen mennesker over delen og sjekker at den er ok. Det at alt vil bli automatisert er en urealistisk drøm som ikke vil bli en realitet under våres levetid.

 

Du er totalt på jordet. I bilproduksjon så er faktisk hele chassis montering og sveising, lakk, påsetting av hjul og innsetting av glass totalt automatisk. Det som gjøres manuelt i en moderne bilfabrikk er bare interiøret, elektrisk kabelrouting og montering av delene til blokka på motoren (men motoren lages som regel i en annen fabrikk og settes inn i bilen helt automatisk på bilfabrikken). Aksler, bremser og drivverk gjøres også ofte halvautomatisk, men det skulle ikke være noe stort problem å gjøres helautomatisk.

 

 

Frakting av deler mellom maskiner i en fabrikk er ikke noe veldig komplisert eller dyrt (og man trenger ikke dyre skinnesystem som på bilfabrikker, AGV'er på vanlig betonggulv fungerer helt fint). Man må bare sørge for å ha et godt samarbeid med maskinprodusentene slik at de standardiserer sine docking stasjon løsninger så de er like på de forskjellige maskinene fra forskjellige produsenter og kompatible med AGV transport robotene.

 

Det er ingen fremtid i den halvautomatiske måten ting gjøres på mange fabrikker i dag hvor operatører brukes til å flytte ting mellom maskiner og etterfylle delemagasiner, kjemikalier og råvarer på maskiner. Dette er oppgaver som roboter lett kan gjøre og de vil gjøre det mye mer effektivt, raskere, med mindre svinn og billigere. På bilfabrikker spesielt har man innsett dette og gjort mye bra, mens i mange andre industrier henger man ganske langt etter. Og i elektronikk produksjons industrien har man totalautomatisert nesten hele produksjonen pga at de enkelt og greit er nødt til det pga krav til hurtighet, renslighet og presisjon som menneskelige operatører ikke kan levere. Og man ser jo hvor bra resultatene har blitt pga dette på prisene på elektronikk i dag.

 

Og som sagt er også store lager totalautomatisert. Jeg vet ikke hvordan lageret til f.eks komplett er, men regner med at det også i stor grad er automatisert.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknologien utvikler seg stadig, og dagligdagse ting blir bare "enklere og enklere", samt at vi får mer og mer teknologiske verktøy som gjør jobben vår enklere, eller i noen tilfeller faktisk gjør jobben vår. Mange yrker har dødd ut, og flere yrker vil lide samme skjebne. Hvordan skal folk ha en jobb i fremtiden der de gjør noe nyttig for samfunnet?

For 200 år siden tok det 10 ganger så lang tid (jobbtimer) å produsere product X enn idag.

 

Jobber folk idag en tiendel av det de jobbet for 200 år siden?

 

Alternativet er selvfølgelig at folk får det bedre, ettersom flere følte behov tilfredstilles.

 

Du vil KUN begynne å få problemer om folk ikke lenger har noen nye behov å tilfredstille, og det ser ikke ut til å være noen grenser der.

Lenke til kommentar

 

Du er totalt på jordet. I bilproduksjon så er faktisk hele chassis montering og sveising, lakk, påsetting av hjul og innsetting av glass totalt automatisk. Det som gjøres manuelt i en moderne bilfabrikk er bare interiøret, elektrisk kabelrouting og montering av delene til blokka på motoren (men motoren lages som regel i en annen fabrikk og settes inn i bilen helt automatisk på bilfabrikken). Aksler, bremser og drivverk gjøres også ofte halvautomatisk, men det skulle ikke være noe stort problem å gjøres helautomatisk.

Du sier jo essensielt at det jeg sier er riktig. Ja, deler av bilen lages automatisk, men det har jeg aldri nektet for. Biler er kjent for å være helautomatisert, men mange deler i en bil blir ikke laget automatisk. Og du gadd ikke en gang å nevne glass run channels.

 

Hvis ikke en gang biler er automatisert, hvorfor forventer du da at alt på himmel og jord skal bli automatisert.

 

Frakting av deler mellom maskiner i en fabrikk er ikke noe veldig komplisert eller dyrt (og man trenger ikke dyre skinnesystem som på bilfabrikker, AGV'er på vanlig betonggulv fungerer helt fint). Man må bare sørge for å ha et godt samarbeid med maskinprodusentene slik at de standardiserer sine docking stasjon løsninger så de er like på de forskjellige maskinene fra forskjellige produsenter og kompatible med AGV transport robotene.

Hvis du tror det bare handler om frakt så har du misforstått hvordan industrien fungerer. Jeg tror du burde bruke litt mer tid på normale bedrifter. Det er andre ting som må gjøres, f.eks.

1. Alle deler må sjekkes for å se at de har ingen feil

2. Delene må plasseres inn i en maskin i en spesifik vinkel, langt mer komplisert enn å flytte bokser rundt på et varesenter

3. Og de må naturligvis transporteres rundt.

Selvfølgelig er det mulig å lage en robot som kan gjøre det, men det gir ikke økonomisk mening.

 

 

 

 

Det er ingen fremtid i den halvautomatiske måten ting gjøres på mange fabrikker i dag hvor operatører brukes til å flytte ting mellom maskiner og etterfylle delemagasiner, kjemikalier og råvarer på maskiner. Dette er oppgaver som roboter lett kan gjøre og de vil gjøre det mye mer effektivt, raskere, med mindre svinn og billigere. På bilfabrikker spesielt har man innsett dette og gjort mye bra, mens i mange andre industrier henger man ganske langt etter. Og i elektronikk produksjons industrien har man totalautomatisert nesten hele produksjonen pga at de enkelt og greit er nødt til det pga krav til hurtighet, renslighet og presisjon som menneskelige operatører ikke kan levere. Og man ser jo hvor bra resultatene har blitt pga dette på prisene på elektronikk i dag.

 

Og som sagt er også store lager totalautomatisert. Jeg vet ikke hvordan lageret til f.eks komplett er, men regner med at det også i stor grad er automatisert.

Ingen fremtid? Kan du bli mer useriøs. Det er utrolig mange bedrifter som gjøres helt manuelt og mye av det vi kjøper lages fra de bedriftene.

 

Forventer du at de skal hoppe fra manuell til helautomatisering? Da er du ihvertfall i drømmeland. I virkeligheten så er automatiseringen en nisje. Ikke at det er uviktig, men halvautomatisering er langt viktigere. Det sier seg selv. Å gå fra manuelt til halvautomatisering kan redusere antall ansatte fra 10000 til 500. Helautomatisering kan redusere det videre ned til 100. Men det største fortjenesten er helt klart fra manuelt til halvautomatisering.

 

Helautomatisering fungerer best for produkter hvor det er ingen prosesser som tar lang tid. Derimot er det mange prosesser som tar flere minutter, har ikke en enorm fortjeneste og er vanskelig å automatisere. Da er det ingen grunn til å bruke enorme summer for å automatisere fabrikker. Man tjener ikke noe på det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det skal svært mykje til for at alt blir automatisert på ein slik måte at det ikkje lenger er behov for å ansette mennesker.

 

Det automatiseringa av industrien gjer er fyrst og fremst å redusere prisen for produktet ved å masseprodusere. Det vil fortsatt være behov for personer til å designe, planlegge og vedlikeholde systema.

 

Og dersom vi kjem til eit punkt der også slike ting blir automatisert så vil ikkje folk ha penger til å kjøpe produkta, dette gjer at dei automatiske fabrikkane blir lagt ned og ein tar oppigjen manuell produksjon.

Automatisk produksjon er kun lønnsomt dersom det er stor nok omsettning til å forsvare den store kostnaden som roboter utgjer.

 

Og skulle det bli slik at alle jobber blir automatisert samtidig som at folk beheld kjøpekrafta si så vil det dukke opp eit kjempemarked for andre typer varer og tjenester.

Dersom folk får mykje fritid så vil turistnæringa bli svært sterk, det samme gjelder alle som leverer fritidsaktiviteter. I tillegg vil det nok komme "nisje"-marked for dei som vil betale ekstra for menneskelig kontakt.

Enkelte personer går f.eks til frisøren fordi dei liker å ha nokon til å vaske, masere og stelle håret, ikkje nødvendigvis berre for å gjere håret kortare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke nevneverdig bekymret, noen må jo tross alt lage prosesser vi skal følge, lage kravspesifikasjoner for disse robotene, produsere en haug med dokumenter og kalle inn til en helvettes masse reviews for å få disse robotene i produksjon. Og når de er tatt i bruk, så er det som regel så mye software bugs at man kan engasjere SW utviklere i hopetall for å rette opp og oppgradere.

 

De som har abreidserfaring fra større teknologibedrifter kjenner seg nok igjen, og det var skrevet litt sarkastisk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...