Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående Eu kontroll


One 7

Anbefalte innlegg

Hei, har noen spørsmål angående EU kontroll.

 

Bilen skal inn mellom februar og juni i 2014.

-Hvis jeg går på kontroll i februar, og det blir noen feil, er det slik at jeg kan kjøre bilen frem til juni før det skjer noe(med mindre det er 3-er feil)?

 

-Betyr en 1-er feil at bilen blir godkjent, men det skal fikses på egenhånd?

 

-Hva pleier prisen på en kontroll å ligge på?

 

-Har hørt at kontrollen skal bli strengere/vanskeligere i 2014, noen som har peiling på hva som er nytt?

 

-Vet at to av dørene bak bare kan låses manuelt, og ikke via sentrallås. Kan denne type feil slå ut?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1-er-feil er typisk døde lyspærer og andre ting man tradisjonelt kan fikse selv uten verksted. Det skal fikses, men du trenger ikke dra til verksted eller annet kontrollsted for etterkontroll av at det er fikset.

 

Den periodiske kontrollen skal kontrollere at bilen er OK når det gjelder sikkerhet og miljø. Det er ikke noe krav til sentrallås på biler, så du får ikke merknad på at den ikke virker. Dørene dine lar seg vel åpne, og spretter ikke opp i fart?

Lenke til kommentar

Her er en kontrollseddel, gir en grei pekepinn på hva de sjekker:

http://www.lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-02-01.pdf

 

Her er kontrollveiledning for de som vil gå mer i dybden med beskrivelser og henvisning til forskrifter:

http://www.lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-01-02.pdf

 

Begge inneholder alt for alle biler inkludert lastebiler med luftbremser og utstyr vi knapt vet hva er, ikke alle punkter er relevante for alle biler.

 

Kilde:

Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy

http://www.lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-13-591

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Ser at de nye reglene skal gjelde fra 1 januar, hvor lang tid pleier det å ta før det blir utført i praksis?

Er det mulig jeg slipper med den "gamle" hvis jeg tar den i januar/februar?

 

Dersom det trår i kraft nye regler 1. januar, så er det de som gjelder i januar og februar. Jeg hadde ikke hørt om dette før du sa det, men fant denne artikkelen som tyder på at kravene ikke blir strengere, bare mer omfattende. Man skal føye til kontroll av nye teknologier som ikke var der da reglene kom, som stabilitetskontroll (ESP) og kollisjonsputer. De nevner også kontroll av Xenon-lys. Hvis dette er ettermontert på en bil som ikke opprinnelig er bygd for det, er det mangel.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta EU-kontrollen hos noen uavhengige, f.eks. NAF. Har sett flere eu-kontroller der det er gitt 2-er-feil på ting som skitten motor, defekt sentrallås, overflaterust på dører eller hjulbuer, varmeapperat som ikke virket, osv. Dette er ting som ikke er lov å gi som feil, men enkelte verksteder gjør det likevel i håp om å få reparere de og tjene litt ekstra penger.

 

Ellers en forklaring:

1-er-feil trenger ikke å etterkontrolleres, og kan egentlig ignoreres helt.

To-er-feil må fikses for å få bilen godkjent. Alle feil, både 1, 2 og 3-ere kan fikses selv. Det er ingen krav til at et verksted må gjøre det.

 

Bilen din vil bli begjært avregistrert 1. September hvis du ikke får den godkjent. Man får alltid to ekstra måneder på seg etter fristen har gått ut. Etter 1. September risikerer du å miste skiltene dine hvis du blir stoppet i kontroll. Blir du ikke stoppet i kontroll, kan man potensiellt kjøre i årevis. Verste som kan skje ved å kjøre en ikke-godkjent bil er at skiltene blir inndradd.

 

Hvis bilen er gammel og har en del rust, er det vanlig å få anmerkninger på rust. Her må man være klar over at det skal veldig mye rust til før det egentlig kan regnes som farlig. Dette har vegvesenet klare rettningslinger på. Rust på dører, hjulbuer og karrosori har ingenting å si med mindre det er rustet hull slik at det blir skarpe kanter. I så fall kan du bruke teip til å dekke over det, og det er nok til å få det godkjent. I bærende konstruksjoner skal det ganske store rusthull til før man kan gi anmerkning. Man skal f.eks. ikke gi anmerkning på rust i kanaler med mindre rusthullet er lenger enn 30 cm, eller 25% av omkretsen. Likevel har jeg sett folk som har fått 2-er-feil pga litt overflaterust.

Hvis du har et varsellys som varsler en f.eks. en airbag-feil eller feil på ABS-bremsen, er det bare å ta ut pæren fra instrumentpanelet og vips; godkjent.

Lenke til kommentar

1-er-feil trenger ikke å etterkontrolleres, og kan egentlig ignoreres helt.

 

<ironi> Hvis man synes det er greit å se dårlig langs landeveien, irritere andre bilister, garantert bli vinka inn ved eventuelle utekontroller, så er det bare å ignorere merknad om defekte lyspærer. Hvis man ikke orker å åpne panseret og spandere noen kroner på bremsevæske, eller synes det er kult å kjøre med bremsevæskenivå under MIN-streken, så er det bare å ignorere merknad om det også. For man gidder da aldri å ordne dette av egen interesse, man lar heller være for å være trassig mot myndighetene. </ironi>

 

Jeg vil vel heller si det sånn: Man får ikke 1-er-feil, for de har tingene har man selv sjekket og fikset hvis man finner noen feil seinest kvelden før kontrollen.

Lenke til kommentar

TS, du har altså en bil som er registrert i partallår og har reg.nr. som slutter på 6. Da skal bilen være GODKJENT innen utgangen av juni, uavhengig av ev. kontroller du har før dette, med mindre du får en 3erfeil selvsagt. 3erfeil betyr at bilen har en såpass alvorlig feil at det ikke er trygt å bruke den i det heletatt, har du en eller flere sådanne feil vil du helst vite om det så fort som mulig.

ALLE feil SKAL utbedres, men 1erfeil trenger ikke etterkontroll. Det er likevel eier/brukers ansvar at disse feilene blir utbedret. Det burde være innlysende, om du mangler venstre nærlys kan det være LIVSFARLIG å kjøre med (bilen ser ut som en MC i mørket, det kan føre til møteulykker). Om det etter et uhell kan sannsynliggjøres at det kunne vært unngått om PK-anmerkede feil ikke har vært utbedret mistenker jeg det kan utgjøre skjerpende omstendighet.

Prisen pleier vel å ligge fra 500kr og oppover. Noen verksteder dumper prisen på PK for å sanke mest mulig merarbeid etter PK. Så kan man gjøre seg opp sine egne tanker om seriøsiteten bak sådan praksis.

Revidert PK har ca. de samme sjekkpunktene, men etter det jeg kan se er det flere bedømningsmuligheter, det ser ut som PK har fått en midlertidig face lift for å følge med tiden.

Det er ingen krav til sentrallås på bil. Det ER krav til tyverisikring. Det vil si at bilen MINST enten må kunne låses forsvarlig, eller effektivt kunne forhindre uvedkommen fra å starte/kjøre kjøretøyet. Altså tolker jeg det til at bilen minst skal kunne låses, eller ha effektiv tenningslås/rattlås.

Revidert PK trer i kraft umiddelbart over nyttår. Jeg er riiimelig spent på hvor mye feilbedømninger jeg kommer til å se. Det er fryktelig mye mangel på kompetanse rundt HVORDAN en PK skal utføres og bedømmes. Jeg har utført PK siden begynnelsen i 1998, men først i ny bedrift for to år siden fikk jeg skikkelig opplæring i hvordan Vegdirektoratet (lovgivende organ) har bestemt at PK skal utføres og bedømmes. Jeg innrømmer gladelig at jeg har gjort masse feil før, i hovedsak bedømt for strengt/satt feil på punkter som ikke inngår i PK. Skal på kurs/innføring i ny PK snart, skal bli interessant, men det blir antagelig en mye større forandring fra nyttår 2015.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Selv har jeg god erfaring både med merkeverksted, som lå en snau hundrelapp over NAF på prisen, men da var eventuell etterkontroll inkludert. Eller de tok halve prisen dersom man tok full service samtidig - for da var det kun rapportering til Vegvesenet som kom i tillegg til det de allikevel skulle gjøre.

 

Hos NAF er prisen nå 595 kr for medlemmer (695 kr for ikkemedlemmer) for selve kontrollen og 250 (300) kr for etterkontroll. Som andre nevner, NAF påpeker ikke feil som strengt tatt ikke er feil, for de selger ikke reparasjoner, mens sleipe verksteder kan finne på å "pålegger" deg reparasjoner som ikke trenges. Mer ålreite verksteder sier "vi har godkjent bilen din, men du trenger nye XXXXX om et år eller to, hvorfor ikke bestille time for å fikse det med en gang og få glede av det straks?"

Lenke til kommentar

Takk for gode svar alle sammen :thumbup:

Skulle gjerne hatt bilen på NAF, men nærmeste senter er 1,5 time unna :(

 

Er ihvertfall nok av verksteder å ta av her(både merkeverksted og andre). Er vel bare å få det unnagjort, kanskje jeg tar det allerede i januar så jeg slipper å tenke på det resten av våren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...