Gå til innhold

folk som kjøper gfx kort til hl2


Anbefalte innlegg

er det verdt å bruke mellom 3 og 6 tusen kroner på å få middelmådig eller brukbar ytelse i ett spill?  

Du kjøper selvfølgelig ikke et skjermkort til mellom 3 og 6 tusen for å spille ETT spill (HL2). Det finnes nok av ANDRE grunner til å kjøpe et skjermkort til mellom 3 og 6 tusen.

Hvis jeg hadde hatt et GF2MX, så hadde jeg følt at det var på tide med noe nytt nå, uavhengig av HL2.

Jeg sitter nå med 9700Pro og kommer til å spille både HL2 og sannsynligvis også Doom 3 på det kortet. Med mindre jeg plutselig får tilgang på masse penger da...

Jeg syns faktisk det er på tide at spillene som kommer ut krever det beste av hardware for å utnyttes skikkelig. Problemet med pc-spill opp igjennom tidene er at de som har råd til skikkelig hardware sjelden eller aldri har fått utnyttet dets potensiale pga at spillprodusentene som oftest tuner grafikkvalitet/effekter ned til et akseptabelt nivå for at flest mulig skal kunne spille spillet på en middelmådig pc Les: Flest mulig skal kjøpe spillet så vi tjener gryn...

Noen måneder etter at HL2 er lansert så kommer det sikkert et skjermkort som kjører dette spillet glimrende, så hvis det er umulig å spille det på mitt 9700Pro så venter jeg til det skjermkortet kommer. Og da vil spillet fremdeles være nytt for meg siden jeg ikke har spilt igjennom det enda + at det (på den tiden) er kanskje bare 1-2 andre spill på markedet som er så kravstore at dem krever 9800Pro eller bedre....

 

God natt ! :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjøper selvfølgelig ikke et skjermkort til mellom 3 og 6 tusen for å spille ETT spill (HL2). Det finnes nok av ANDRE grunner til å kjøpe et skjermkort til mellom 3 og 6 tusen.  

Problemet med pc-spill opp igjennom tidene er at de som har råd til skikkelig hardware sjelden eller aldri har fått utnyttet dets potensiale pga at spillprodusentene som oftest tuner grafikkvalitet/effekter ned til et akseptabelt nivå for at flest mulig skal kunne spille spillet på en middelmådig pc.

Noen måneder etter at HL2 er lansert så kommer det sikkert et skjermkort som kjører dette spillet glimrende, så hvis det er umulig å spille det på mitt 9700Pro så venter jeg til det skjermkortet kommer.  

 

God natt !  :wink:

 

lang post det der, jeg har trimmet den litt :smile:

andre grunner til å kjøpe ett grafikkort til over 3000kr.. si noen spill som krever det kortet som ikke ett kort til halve prisen takler helt fint, ikke si spill som kommer i fremtiden for denne tråden handler om at 9800pro gir lite for pengene i kommende spill og jeg kan føye til nå at jeg også synes det er overkill i dagens spill.

spill blir tunet grafikkmessig for å kunne spilles glatt på mest mulig maskiner, det er nok en grunn til at den siste råeste hardwaren ikke bare er dyr men også unødvendig - nå var det noen luringer som laget anti aliasing og anisotropisk filtring slik at det skulle gå ann og stresse de råeste kortene så fullstendig unødvendig er de i grunnen ikke.

noen måneder etter at hl2 kommer vil enten 9800pro synke mye i pris eller ett enda bedre kort vil komme til samme pris eller kanskje mindre - resultatet blir at mange taper mye penger på å ikke vente med å kjøpe grafikkort men punger ut når eller før hl2 kommer. på en måte punger de ut med mye mere enn bare de 600kr spillet koster for å spille det.

hvordan folk prioriterer pengene sine er off-topic, har de mye penger og har råd til det og ikke minst viljen til å gjøre det så er det bare til å styre på.

poenget med tråden er at radeon9800pro idag er overpriset og en dårlig økonomisk investering, det er ingen "fremtidsrettet" investering som jeg ofte leser at det liksom er.

Lenke til kommentar

Det kan du jo si om alle grafikkort til alle tider da smarten.som en annen sa så er det ikke særlig lurt å kjøpe ett nytt 5900 fx heller. Er det i forskjell til 9700 Pro og 9600 pro du mener det er for lite % for å veie opp i prisen? Jeg kjøpte 9700 prå for 3500 på slutten da 9800 pro og geforce 5600 osv kom og den innvesteringen vil jeg på ingen måte si ikke har vært framtidsrettet! Det er sjelden du finner at det nyste grafikkortet kan kjøre det nyeste(og veldig krevende!)spillet på over 100 fps. deal with it!

Lenke til kommentar

Kjøpte meg Radeon 9k8 Pro 128 meg fordi GFTi4k2 rett og slett ikke duger til Battlefield. imho er det meningsløst å handle gfx-kort for å øke ytelse i noe som ikke er ferdig ennå. Guderne vet hvordan det vil yte når det ar ferdigkodet og patchet. Kan hende Parhelia er det eneste som duger over nyttår. :lol:

Lenke til kommentar

andre grunner til å kjøpe ett grafikkort til over 3000kr.. si noen spill som krever det kortet som ikke ett kort til halve prisen takler helt fint, ikke si spill som kommer i fremtiden for denne tråden handler om at 9800pro gir lite for pengene i kommende spill og jeg kan føye til nå at jeg også synes det er overkill i dagens spill.

 

Har du hørt om oppløsning? Det sitter sikkert noen som har 19" eller 21" som liker å kjøre grafikken på høy oppløsning og da kommer 9800 Pro meget bra ut sammenlignet med 9600 serien. Det er ca dobbelt så mye kraft i et radeon 9800 Pro sammenlignet med et 9600 Pro, og det vil man merke i spill om man setter opp oppløsningen litt.

 

Tenk på hvor overpriset et geforce fx 5900pro er da, som knappt klarer 50 fps i hl2 og hoster litt mer enn 9800 Pro.

 

hvorfor? radeon9800pro koster mellom 3000kr og 6000kr og gir middelmådig ytelse i hl2, spillet er ikke engang ute enda.

ifra tomshardware så jeg på tester at radeon9800pro bare fikk omtrent 70 fps i snitt i hl2, det er samme pris/ytelse som å kjøpe gf2mx200 kort til half life 1 for 3000kr - og dette viser hvor overpriset radeon9800pro er.

 

Det er ingen andre grafikkort som kan måle seg med 9800 pro i hl2, og skal man på et billgere kort så må man leve med fps på under 50.

 

Hva som er grensen for hva som er overpriset er vell opp til hver enkelt, og hvor fyldig bankkontoen er.

Lenke til kommentar
si noen spill som krever det kortet som ikke ett kort til halve prisen takler helt fint, ikke si spill som kommer i fremtiden for denne tråden handler om at 9800pro gir lite for pengene i kommende spill og jeg kan føye til nå at jeg også synes det er overkill i dagens spill.  

Kan nevne et spill som er ute idag. Flight Simulator 2004.

Her savner jeg litt krutt. Med Norske Flyplasser, German Airports, Lago Mesh osv, så krever dette veldig mye Dropper ned til 15fps innimellom, men ligger som regel rundt 20 som er akseptabelt. 25 går jo flytende så... :-)

I den "nærmeste" fremtiden så har vi vel Doom 3 og f.eks. Painkiller uten at jeg vet noe om hva slags krav det stilles til disse.

 

Jeg skjønner problematikken rundt topic'en din. Jeg ga rundt 4000 kr. for mitt 9700Pro da det var nytt på markedet. Vet ikke om det var bedre anvendte penger da enn det 4000,- kr. på et 9800Pro er nå, men jeg føler at 9700Pro har levd opp til min "fantasi" :lol: men form all del, det er utrolig kjipt å kjøpe det dyreste/nyeste innen hardware når det en liten stund etterpå koster 2/3 eller 1/2 av det man betalte for det, og hvis det da i tllegg bare gjør en middelmådig jobb så blir det ganske frustrerende... :(

 

Btw : Jeg er ikke den som kjøper det råeste/nyeste på markedet lenger pga økonomiske årsaker, Jeg har faktisk ikke oppgradert cpu, hovedkort eller skjermkort på nøyaktig 1 år.

:smile:

Lenke til kommentar

seff er ikke hl 2 vært og kjøpe nytt grafikkort til 3000-6000,-

 

men direct x9spillene er jo kommet får bli.blir sikkert ikke det første spillet som kommer til og kreve bra grafikkort.

men tror ikke man behøver og bekrymre seg selv om man har gf-ti kort eller ati 9600 selv om man ikke kan kjøre med max oppløsing eller detaljer..

men et bedre grafikkort trengen man jo før eller senere,selv om jeg synes kortene er mye dyrere i dag enn får 1-2 år siden.

 

hvis man kjøper et grafikkort til 1500-2000,- får man jo bare et mellombra kort i dag.må jo opp i ca 3000,- eller mere får bra ytelse i dagen spill.

 

kjøpte mitt ti-4200 får litt over et år siden,da var det topp 3-5 kort.i dag hvis man kjøper grafikkort til samme pris får man jo bare et mellombra kort så prisene har steget mye på kortene...

Lenke til kommentar

 

Det er ingen andre grafikkort som kan måle seg med 9800 pro i hl2, og skal man på et billgere kort så må man leve med fps på under 50.

 

Hva som er grensen for hva som er overpriset er vell opp til hver enkelt, og hvor fyldig bankkontoen er.

 

nei, med ett annet kort må du leve med litt lavere grafikk og like mye fps. men folk er kresen på grafikk, alt skal kjøres på maks nomatter the cost.

grensen for hva som er overpriset eller ikke trenger ikke å ha noe med økonomien til den enkelte å gjøre.

Falcon, jada, det er sikkert noen som ikke tåler litt lavere oppløsningen og punger ut noen tusen for å få spilt med høy oppløsning.

Darkmaster, selvsagt kan du det, mitt forrige grafikkort kostet over 6200kr når det var nytt, jeg solgte det for 100kr - dette var ett gf2pro kort.

nå sklir tråden ut.. poenget her er at radeon9800pro er en dårlig fremtidsrettet investering, dette gjelder ikke bare 9800pro men også alle andre toppkort opp gjennom tidene, ett fremtidsrettet spillkort tror jeg ikke vil komme noen gang heller.

Lenke til kommentar

så hvis jeg skjønner ca alle her lorrekt så er det lureste å kjøpe et mellom bra kort og ikke bruke 3000 og oppover på et bra kort i tillegg til det så burde man vente til det kommer noe nytt også, men hvis man hele tiden skal vente på at det skal komme noe nytt som er enda bedre enn det og enda bedre enn det igjen så får man jo aldri kjøpt.

høres sært ut.

Dessuten så er 70 fps godt nok til å spille på, selv om det dropper.

Lenke til kommentar
så hvis jeg skjønner ca alle her lorrekt så er det lureste å kjøpe et mellom bra kort og ikke bruke 3000 og oppover på et bra kort i tillegg til det så burde man vente til det kommer noe nytt også, men hvis man hele tiden skal vente på at det skal komme noe nytt som er enda bedre enn det og enda bedre enn det igjen så får man jo aldri kjøpt.

høres sært ut.

Dessuten så er 70 fps godt nok til å spille på, selv om det dropper.

 

nei, hvis du har tenkt å spille half life 2 med ett grafikkort så burde du ikke kjøpe ett 9800pro kort nå.

70fps er godt nok, men ikke for 3-6000kr, som jeg sa i første posten, samme pris/ytelse som ett gf2mx200 til hl1 som koster 3000kr.

Lenke til kommentar

jeg kjøpte Gforce2 pro til 3000,- for å spille No Ones Lives Forever

flytende, så jeg forstår jo de som vil bruke litt på grafikkort. men før

Gf2 kortet hadde jeg voodoo2 12mb kort, og nå har jeg gf4200.

hemmeligheten med å kjøpe grafikkort må vel være å torturere seg

litt med dårlig fsp før du kjøper nytt. ellers bruker du altfor mye peng

på det.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit:

 

- Ikke oppgrader skjermkortet ditt før spillet er på markedet. Hvis nye kort ligger i løypa kan man jo også vente litt lenger enn lanseringsdatoen for spillet.

 

- Et skjermkort vil aldri være en lønnsom investering. Akkurat som en ekstrem pc aldri vil lønne seg. (med mindre du trenger den til jobb)

Lenke til kommentar

 

70fps i gjennomsnitt i ett spill er brukbart, men det betyr at fps vil droppe både ned innimellom. er det verdt å bruke mellom 3 og 6 tusen kroner på å få middelmådig eller brukbar ytelse i ett spill?

det er nettopp dette tråden dreier seg om.

 

Jeg foretrekker heller at spill har veldig bra grafikk enn at de kjører på 150fps konstant. Synes det er viktig for å skape atmosfere, i allefall i spill som HL2 og Doom3, som forsåvidt ikke er noe særlig fast paced hvis du har sett videoer.

 

Jeg er enig i at raske skytespill bør ha mange fps, og at dette bør gå litt på bekostning av grafikken.

 

Du kan ikke stoppe utviklingen, dette viser bare at spillutviklingen har tatt en del innpå grafikkort utviklingen. Dette er ikke nødvendigvis en bra ting, men vi kan ikke gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
hva fæen snakker du om din javla h0m0? det her var ravvva tråd. din idi0t

 

grafikkort og half life 2 :roll:

 

Må si jeg lo godt av måten du takla den på... :)

 

Ellers, så skjønner jeg godt hva du mener. Prisene på grafikk-kort er helt borti natta. Men sånn er det bestandig med det nyeste innen denne "sporten". ("Må ha det nyeste" sporten.)

 

Jeg husker en gang for ikke så alt for lenge siden, når PPRO kom, og dual CPU støtte gjorde sitt inntog i NT Workstation.... Betalte 6.000,- pr. CPU hvis jeg ikke husker feil. 200MHz PPRO CPUer...

 

Men slik vil det alltid være. Kostnadene med å utvikle ny teknologi er høy, og disse kostnadene må dekkes av salget.

 

-KJ

Lenke til kommentar

 

Må si jeg lo godt av måten du takla den på... :)

 

Ellers, så skjønner jeg godt hva du mener. Prisene på grafikk-kort er helt borti natta. Men sånn er det bestandig med det nyeste innen denne "sporten". ("Må ha det nyeste" sporten.)

 

Jeg husker en gang for ikke så alt for lenge siden, når PPRO kom, og dual CPU støtte gjorde sitt inntog i NT Workstation.... Betalte 6.000,- pr. CPU hvis jeg ikke husker feil. 200MHz PPRO CPUer...

 

Men slik vil det alltid være. Kostnadene med å utvikle ny teknologi er høy, og disse kostnadene må dekkes av salget.

 

-KJ

 

jeg lo godt jeg og :p

det nyeste innen grafikkort vil alltid være dyrt, selv om det er ment for å være fremtidsrettet så er det egentlig ikke det.

det er klart det er gøy å sitte med en rå pc og rått skjermkort, for mange er det lett verdt prisen en slik maskin koster, men noe fremtidsrettet er det ikke selv om det er det raskeste på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...