Gå til innhold

diverse spørsmål

Gjest Slettet+1374861

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1374861

Eg har tenkt og bygge meg ein ny PC egna til gaming spesielt. Eg har satt saman diverse delar som eg kunne tenke med og kjøpe. Nedanfor er dei komponentane eg har satt saman:

Hovedkort: EPoX EP-8KHA+ KT266A 6PCI 1AGP 3DDR-DIMM Audio SocketA ATX

CPU: AMD Athlon Thunderbird 1400MHz/1.4GHz 256Kb 266MHz 0.18 bulk SocketA

CPU-vifte: GlobalWin WBK38 cpu-cooler SocketA (max 1.6GHz)

RAM: Original 256Mb DDR PC2100 184pin 266MHz cas2.5 (AMD OK)

Straum: Sirtec HPC-340 340W ATX (AMD&P4 OK) quiet!

Lydkort: Creative Lydkort SB Live! Player 5.1

Eg skal grunngi litt dei forskjellige delane.

Hovedkortet har eg lest litt om på TomsHardware og såg SVÆRT store forbedringar frå KT266 og at den hadde slått AMD760 på alle testane (les meir på http://www.tomshardware.com). Eg vurderer og vente til Abit/Asus kjem med eit kort med dette chipsettet sidan eg har høyrt at det kjem denne månaden.

på CPUen er eg litt usikker. Vil ha litt feedback på om eg skal velge T-bird 1,4 eller XP 1,6+. Kva er best? er det nokon URL til ein test mellom desse to korta?? Svar!

Vifta har eg tatt fordi det var den størte dei hadde på Datorbutiken (som eg har planar om å handle frå) og det kan trengs.

Eg har valgt orginal RAM sidan forskjellen i pris på Datorbutiken berre er sirka 60 kroner når denne vart post'a. Sidan orginal RAM er mykje bedre å overclock'e valgte eg det.

Stramforsyninga er av den dyre sorten. Datorbutiken har akkurat no inne 3 sortar. En som var svært billeg (og eg trur er dårleg), og 2 stk. til samme pris, men denne følte eg var den beste.

Lydkortet er eg også svært usikker på. Eg har skrivd opp Creative sitt Player 5.1 her sidan det er det billegaste av Creative sine på Datorbutiken si side. Eg har sett nokre testar på Toms Hardware av lydkort og skulle svært gjerne kjøpt Fortissimo II som eg syns såg svært bra ut! Det har dei dessverre berre på Komplett.

Eg vil gjerne ha litt feedback på dei tinga eg har skreve og tips til ting du meiner kan vere bedre. Er det verdt og vente på nForce?? Kven av dei to CPUane er best?? Svar!!

Eg har ingen planar om å handle på Komplett sjølvom eg veit dei er svært gode og har gode prisar til å vere norske. Eg har laga eit reknestykke og kjem fram til ein TYDELEG prisforskjell på dei med mine komponentar og eg har ikkje så alt for mykje peng. Venlegst tenk på det når du gir tips! Ikkje fåreslå att eg skal kjøpe XP 1800+ og slikt.

Eg treng KUN dei komponentane som er på lista ovanfor. Alt anna har eg sjølv og har planar og å selge det gamle eg har i denne PC-en når eg har fått det nye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-10-18 22:39, viCtim skrev:

Vifta har eg tatt fordi det var den størte dei hadde på Datorbutiken (som eg har planar om å handle frå) og det kan trengs.

Du er klar over hva du gjør her? Det er en grunn til at de skriver "Mycket högljudd!" Hvis du ikke har hørt Delta Black Label vifta før så burde du heller velge Taisol CGK760. Den er kraftig nok. Hvis du ser rundt i forumet er det mange som har kjøpt en GlobalWin kjøler med den vifta på og som etterpå lurer på hvordan du skal få ned støyen(btw GlobalWin ribba er ikke noe god i seg selv, det som gjør den effektiv er den enorme vifta).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-18 22:39, viCtim skrev:

Eg har tenkt og bygge meg ein ny PC egna til gaming spesielt. Eg har satt saman diverse delar som eg kunne tenke med og kjøpe. Nedanfor er dei komponentane eg har satt saman:

Hovedkort: EPoX EP-8KHA+ KT266A 6PCI 1AGP 3DDR-DIMM Audio SocketA ATX

CPU: AMD Athlon Thunderbird 1400MHz/1.4GHz 256Kb 266MHz 0.18 bulk SocketA

RAM: Original 256Mb DDR PC2100 184pin 266MHz cas2.5 (AMD OK)

Straum: Sirtec HPC-340 340W ATX (AMD&P4 OK) quiet!

Lydkort: Creative Lydkort SB Live! Player 5.1

Eg skal grunngi litt dei forskjellige delane.

Hovedkortet har eg lest litt om på TomsHardware og såg SVÆRT store forbedringar frå KT266 og at den hadde slått AMD760 på alle testane (les meir på
. Eg vurderer og vente til Abit/Asus kjem med eit kort med dette chipsettet sidan eg har høyrt at det kjem denne månaden.

på CPUen er eg litt usikker. Vil ha litt feedback på om eg skal velge T-bird 1,4 eller XP 1,6+. Kva er best? er det nokon URL til ein test mellom desse to korta?? Svar!

Eg har valgt orginal RAM sidan forskjellen i pris på Datorbutiken berre er sirka 60 kroner når denne vart post'a. Sidan orginal RAM er mykje bedre å overclock'e valgte eg det.

Stramforsyninga er av den dyre sorten. Datorbutiken har akkurat no inne 3 sortar. En som var svært billeg (og eg trur er dårleg), og 2 stk. til samme pris, men denne følte eg var den beste.

Lydkortet er eg også svært usikker på. Eg har skrivd opp Creative sitt Player 5.1 her sidan det er det billegaste av Creative sine på Datorbutiken si side. Eg har sett nokre testar på Toms Hardware av lydkort og skulle svært gjerne kjøpt Fortissimo II som eg syns såg svært bra ut! Det har dei dessverre berre på Komplett.

Eg vil gjerne ha litt feedback på dei tinga eg har skreve og tips til ting du meiner kan vere bedre. Er det verdt og vente på nForce?? Kven av dei to CPUane er best?? Svar!!

Eg har ingen planar om å handle på Komplett sjølvom eg veit dei er svært gode og har gode prisar til å vere norske. Eg har laga eit reknestykke og kjem fram til ein TYDELEG prisforskjell på dei med mine komponentar og eg har ikkje så alt for mykje peng. Venlegst tenk på det når du gir tips! Ikkje fåreslå att eg skal kjøpe XP 1800+ og slikt.

Eg treng KUN dei komponentane som er på lista ovanfor. Alt anna har eg sjølv og har planar og å selge det gamle eg har i denne PC-en når eg har fått det nye.

Jeg hadde valgt Microstar K7T-266-PRO2-RU eller Microstar K7T-266-PRO2 foran EPoX EP-8KHA+. Dette er blant annet fordi RU versjonen støtter USB2.0 MSI har meget gode innstillings muligheter. Ytelses messig tror jeg også MSI kortene er bedre en EPOX.

Til en Palomino er det nok med en TaiSol CKG760 det er ikke nødvendigt med en kjøler som har høyere støynivå. Jeg har selv en Athlon C 1,4@1,6 med en TaiSol denne holder 50 grader med 100% load. (UD agent) Riktigt nok har jeg en 60mm Delta vifte som er litt kraftigere en den orginale. Til en Palmino som har ca 20% lavere varme utvikkling på samme klokkefrekvens skulle det holde med en TaiSol CKG760.

Jeg så en oversikt over hvor mye varme XP avgir om jeg ikke husker feil avgir en Athlon 1400 72W som er like mye som en XP1800. Jeg er ikke sikker på om jeg husker rett ang XP1800.

Selv tror jeg hadde godt for en XP. Jeg har både 1GHz, 1,2GHz og 1,4GHz versjonen av Athlon C så for meg er det ikke akktuelt å oppgradere enda, men....

Lenke til kommentar

Hei!

Ser ut til å bli en ok pc du planlegger.

PSU'n er god1, skikkelig kvalitet og antakeligvis den billigste "skikkelige" psu'n du får i Norge. (Enermax og Antec koster jo en formue mens den Sirtecen til rundt 4-500) Jeg har samma og den klarer MYE. Den selges forøvrig under flere navn, Sirtec, High-Power, Enlightment, Chieftech.

Epox lager gode hovedkort, skulle jeg kjøpt hk i dag hadde valget stått mellom det kortet du nevner og det nye MSI-kortet basert på KT266A og med USB 2.0.

Den GlobalWin-kjøleren er effektiv, meget god, men støyer rett og slett for mye. En annen skrev at selve ribba er dårlig og at de derfor har slengt på en helt ekstrem vifte, det stemmer ikke. Ribba er in fact meget god (det ser du på de små variasjonene mellom min og max load, ikke mer enn 3-5 grader med god kabinettkjøling og fordi den fungerer bra med andre mer stillegående og mindre luft-pumpende vifter) og kan gi svært gode temperaturer. (1.2 @ 1460 1.89v - 43c max load m/25 grader i rommet hos meg) Dog, den slår selvfølgelig ikke de nyeste og best kobberbaserte kjølerne. Alikavæl, Taisolen er gog den oxo og bråker ikke fullt så mye, et fornuftig valg!

Når det gjelder Athlon XP eller "gammal" type, så klart XP. Prisforskjellen er ikke så stor og prosessoren er raskere og utvikler mindre varme. Simple as that!

Lenke til kommentar

Ser at USB2.0 er en klar fordel på MSi korta.. Men det EPoX kortet er kjempebra det. Det yter også kjempebra. Mener å ha lest en test hvor MSi kortet ikke som særlig godt ut ytelsesmessig!! : Men men.. ettersom jeg ikke klarer å finne tilbake til testen (gidder ikke er vel kanskje mer passende.. det har jeg ikke tid til.) Uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Hmmm...takk for svara.

Eg skal tenke litt på hovedkort, men trur eg slår meg ned på EPoX'en. Viss eg venter litt kjem vel nForce snart?? Vil det vere bedre?? Er det andre som vil kunne konkurere på vei??

Vifta takkar eg også for tipsa om. Men dei andre viftene på Datorbutiken står det "Max 1,4GHz" på. Viss eg kjøper ein XP 1600+ og kjører den på 1,6GHz vil det gå svært fint?? Eg har LITE peiling på dette feltet!

Dette med forskjellen på Orginal og Uorginal RAM vil eg fortsatt ha litt informasjon på! Kva er forskjellen. Ville rekne med at dei 50 kronene forskjell er verdt det??

Lenke til kommentar

Hei igjen

De testene som har blitt gjort av nForce har vist at det foreløpig ikke er så bra på minnehåndteringa som venta. Dessuten er nVida ferskt på chipset-fronten og trenger nok litt tid og et par revisjoner på å få et skikkelig godt chipset..derfor, nForce ville jeg ha venta med.

"Uoriginal" vs. "Original" RAM...well, uoriginal RAM er vanligvis det samme som "no-name", dvs, ingen kjent produsent. Kvaliteten er som oftest helt grei, dog, RAM'en klarer sjelden no mer enn hva som er lovet. Original er vanligvis noe bedre kvalitet. En del har funnet ut at det lønner seg å satse på den isteden for billigram, dog billigram holder vanligvis lenge. Siden DDR-hk har en tendens til å være "sære" på RAM'en hadde jeg satsa på "original" i ditt tilfelle, sansynligvis større sjanse for at hk'et "spiser" RAM'en rett og slett...

WBK38'n vil antakeligvis holde lenge til en XP @ 1.6 ghz, da denne utvikler en del mindre varme enn den "gamle" Athlon Thunderbirden og WBK38'n klarer en slik på ca. 1.6. Dog er det altids et alternativ å bestille kjøler og skikkelig kjølepasta fra http://www.3dfxcool.no eller http://www.microplex.no. Der har de bedre utvalg i kjølere osv. Det blir noen kroner ekstra i postgebyrer, men det er verd det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...