Gå til innhold

Hjelp med flash oppgave (IT2)

Anbefalte innlegg

Hadde tenk å rette opp i en oppgave etter en prøve, men ser ikke helt hva jeg skal gjøre, for å gjøre den rett. så hvis noen kunne kommet med et løsningsforslag, og gjerne forklare hva jeg har gjort galt hadde jeg blitt veldig glad =)

Oppgaven var:

Du skal lage et program som viser hvor mye du tjener pr time, uke og måned.
Utgangspunktet for beregningene skal være alder, timelønn og antall timer i uke.
Du skal skrive inn alder og få tildelt en lønn av programmet. Dersom du er under 15 år tjener du kr 60,-
i timen, dersom du er over 16 år skal du få kr 80,- i timen.
Når du har skrevet inn antall timer i uken skal programmet så beregne uke- og månedslønn basert på
den beregnede timelønn.
Og hadde hva jeg kom med:

det alle siste er tekstboksene og beregn knappen.

Endret av igxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du legger ut spørsmål så bør du også si hva som ikke virker med programmet eller hva som skjer når du kjører det.

Selve oppgaven har du nok også misforklart, for den gir ingen mening. Ettersom personer med alder 15 år og 16 år ikke er dekket, de får ingen lønn i det hele tatt.

Hovedproblemet ditt ligger nok i at inni beregn() så starter du med å sjekke variabelen alder. Denne variabelen inneholder IKKE alderen som brukeren har skrevet inn, men verdien i tekstboksen sånn den var da programmet startet. Hvorfor? Fordi du satt variabelen da programmet startet. Du må hente ut verdien fra tekstboksen INNI funksjonen, før du sjekker alderen.

Lenke til kommentar

Altså programmet virkelig ikke generelt sett, uansett hva jeg skriver inn på alder blir det 60 kr ut.

Og oppgaven er tatt rett ut fra oppgave teksten vi fikk under prøven, og antar det menes: over og under 15 år...

Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg får hentet ut verdien fra tekstboksen før jeg sjekker alderen, derfor jeg spurte her..

Lenke til kommentar

Alderen blir satt med en gang programmet kjører av txtAlder.txt som sikkert er et tomt felt når du starter programmet, deretter tester du på denne alderen før du lager en ny variabel med samme navn. Du gjør heller ingen bregninger av månedslønn eller ukelønn og tar ikke inn noe antall timer i uken.

Endret av tusseladdden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...