Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er jenta mi gravid?

Tookey

Anbefalte innlegg

Nå mente jo jeg kvalme 11 dager etter befruktning, ikke hvorvidt det ble et blått kryss.

Jepp, og det var det jeg svarte på. :) Kvalmen og det blå krysset kommer av samme hormon. Ergo, kan man få blått kryss, kan man få kvalme. Og kvalmen kan også komme før det blå krysset, det spørs hvor sensitiv man er. hCG produseres så og si med en gang og dobler seg for hvert døgn. Det er individuelt hvor kvalm man blir og hvor høy hCG man får, men fullt mulig bare en uke etter samleie også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, og det var det jeg svarte på. :) Kvalmen og det blå krysset kommer av samme hormon. Ergo, kan man få blått kryss, kan man få kvalme. Og kvalmen kan også komme før det blå krysset, det spørs hvor sensitiv man er. hCG produseres så og si med en gang og dobler seg for hvert døgn. Det er individuelt hvor kvalm man blir og hvor høy hCG man får, men fullt mulig bare en uke etter samleie også.

Nå er det slik at man faktisk ikke helt vet hva som er årsaken til graviditetskvalme. Det er foreslått hormonelle årsaker, for så vidt peker empirien i den retting, men man har fremdeles ingen målbare årsakssammenhenger. At hCG skulle være årsaken i seg selv, er litt motstridende i forhold til hvordan hCG fungerer på kroppen når den ikke er gravid. Derfor har man også sett litt på østrogen i kombinasjonen med hCG. Det er for 10 år siden faktisk foreslått at Helicobacter pylori skulle kunne være en årsak. Frie tanker hos de lærde mener at det kan dreie seg om ikke oppdagede faktorer som proteinkjeder i kombo med mors egne antistoffer. Dette er et godt spor ettersom flerbarnsgravide oftest har mer kvalme... Forskning fortsetter.

Allikevel er det mindre enn 1 av hundre gravide som er kvalme før dag 24 og mindre enn 1 av 1000 før dag 14. Imidlertid er statistikken missvisende og ukomplett.

Men, vær skeptisk til kilder som Kjerringråd.no, kvinneguiden.no og mammanett.no. Dette er ikke faglitteratur.

Da er det bedre å søke i NHI og DNLF.

Lenke til kommentar

Man skal ikke kimse av personlig erfaring heller. Nå vet jeg ikke hvordan det er for Heidi, men jeg har vært gravid to ganger. Var faktisk mer kvalm andre gangen. Om det er fordi det var andre gang eller om det var fordi jeg ventet jente? Who knows. Symptomer er hanske ulike fra graviditet til graviditet også. Føler at jeg kan litt om dette. Jeg har vært heldig nok til å kaste opp veldig lite, men var mye kvalm andre gangen.

Man kan få symptomer veldig tidlig, ømme pupper for eksempel. Mer tissing er hormonelt betinget i starten og på grunn av plass/press senere. Jeg har lest bok skrevet av jordmor og slukt masse info begge gangene jeg var gravid.

Om man mistenker graviditet, så er det bare å teste. Beste er å ta det første dag i forventet mens. Før det kan man teste negativt og likevel være gravid, avhengig av hormonnivået i kroppen.

Edit: skrivefeil

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

Allikevel er det mindre enn 1 av hundre gravide som er kvalme før dag 24 og mindre enn 1 av 1000 før dag 14. Imidlertid er statistikken missvisende og ukomplett.

Det jeg vet kommer av jordmødre, leger og gynekologer, da jeg selv har vært gravid tre ganger, to ganger komplisert med gjentatte målinger av hCG for å finne ut når fostrene døde i magen. Så det er ikke kjerringråd eller svadasider som jeg henter informasjon fra. :)

Uansett blir siste setningen din fullstendig meningsløs i denne sammenheng. Den viser bare at det er fullt mulig. Dag 24, tilsvarer nemlig 10 dager etter samleie. Man regner dager og uker i graviditet fra første dag i siste mens. Dvs dag 14 er antatt eggløsningsdato og dermed da man blir befruktet (har samleie).

De fleste som blir gravide forteller om ubehag, kvalme, ømme pupper og oppblåst mage så tidlig som en uke før forventet mens. Og når hormoner kan vises på test etter ti dager, så kan man kjenne det på kroppen også. :) Utfloden blir også endret. Hvorfor tror du at akkurat kvalmen er så sjelden, når alt det andre er helt normalt?

Jeg reagerte mest på formuleringen din i første innlegget her, hvor du slo fast at man ikke kan være kvalm 11 dager etter samleie hvis man er gravid. Fordi det kan man være. Noe du selv poengterer nå nettopp.

Lenke til kommentar

Vet dere med sikkerhet at hun er steril?

Nesten identisk situasjon endte jeg opp i. Hun sa til meg at jeg har så dårlige egg at sjansen for å bli gravid er mikroskopisk. 7 uker senere var hun gravid, 1 uke etter det slo hun opp. For å si det sånn; Hun utnyttet meg. Jeg var bare en donor.

Man må bare være forsiktig, Ikke alltid man kan tro blindt på det partneren sier.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Veldig enkelt å finne ut av om hun er gravid eller om det er noe annet: test ;)

Men nå er jeg nysgjerrig, for denne tråden er nesten en måned gammel. Hvordan gikk det, Tookey?

Vet dere med sikkerhet at hun er steril? I så fall burde hun ikke være gravid nå i alle fall.

Åjoda, det med å være steril - eller påstått steril - er visst et usikkerhetsmoment. Et familiemedlem over 40 år ble gravid, dette etter "å ha vært steril" siden hennes nummer to kom i begynnelsen av 20årene. Det samme gjelder inngrep, gjerne både hos kvinnen og mannen samtidig, men likevel har det blitt noe ut av det.

Nei, man får ikke slike graviditetsymptomer etter 11 dager...

Folk er så forskjellige at det utsagnet der kan du ikke komme med. Men om det er vanlig med symptomer etter 11 dager er noe annet.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...