NeEeO Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 (endret) Hei,jeg er en 17 år gammel gutt. jeg lurer på om hjernen utvikler seg hvis man jobber hardt med skolearbeid for eksempel. Hvis jeg jobber hardt i matte eller pugfag vil jeg da bli bedre til å tilegne meg kunnskap neste gang? Eller er det slik at jeg gjennom hele livet vil ha det like lett/vanskelig for å lære. Altså det vil ikke endre seg? Endret 16. desember 2013 av Dysfuncti Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 (endret) Jeg mener de sier at hjernen i seg selv ikke utvikler seg stort når man har nådd en slik alder. Men det må selvsagt ikke misstolket som at du ikke kan tilegne deg mer kunnskap eller teknikker for å lære både raskere og mer effektivt.De fleste ting er vanskelig i starten, og matte og en del puggefag inkludert. På samme måte som at man blir bedre å gå på ski ved nettopp å trene på å gå på ski, så vil du også bli bedre til å tilegne deg kunnskap om du øver på det.Matte bla. kan være tøft, men jo mer du lærer og kan, jo lettere blir det å se helheten. Du vil også utvikle deg ved å bruke dette gjentatte ganger, og følgelig sitter det bedre. Halve poenget med f.eks høgskolen har for mange, meg inkludert vært å lære hvordan man lærer.Uansett, svaret er nok at det ikke blir lettere å lære helt nye ting og ferdigheter. Men jo eldre og mer kunnskaprik du blir, jo færre ting er det du trenger å lære fra scratch.F.eks: selv om jeg har bachelor og interesserer meg for elektronikk så er det mye jeg ikke kan. Men forskjellen fra før til nå, er at jeg mye lettere kan lese meg opp i nye ting om dette emnet, da jeg har nok "kjøtt på benet" til å tillegne meg mer kunnskap om dette emnet lett.Hjernen er ikke laget slik at den bruker kapasitet (påvirker en gitt mengde neuroner) på det du mest ønsker at den skal huske.Den prioriterer hva du faktisk bruker mest tid på.F.eks3: Om du sitter 5 timer hver dag å spiller dataspill, og 1time (med faktisk konsentrert arbeid) om dagen på matte, ja da vil hjernen prioritere å aktivere flest neuroner i den delen av hukommelsen som har med dataspilling å gjøre.Du vil i et slikt tilfelle raskt kunne lære deg å spille et nytt spill, men ikke like lett lære deg ny lærdom i matte.Kort og godt: læring gjør mester selv om hjernen din ikke blir kraftigere og raskere. ;-)Du mister allerede hundretusener/millioner av hjerneceller/neuroner hver dag (eller noe i den duren), så det er bare å ta dem i bruk før de dør. ;-)Edit: Du har jo rundt 100 milliarder av dem, så er jo nok å ta av. Endret 11. november 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Hei,jeg er en 17 år gammel gutt. jeg lurer på om hjernen utvikler seg hvis man jobber hardt med skolearbeid for eksempel. Hvis jeg jobber hardt i matte eller pugfag vil jeg da bli bedre til å tilegne meg kunnskap neste gang? Eller er det slik at jeg gjennom hele livet vil ha det like lett/vanskelig for å lære. Altså det vil ikke endre seg?Kort og godt: JA. Øvelse gjør faktisk mester. Noen kan ha lettere for det enn andre, og det kan skyldes gener eller interesse, men å jobbe hardt i matte endrer hjernen din, slik at den blir flinkere i å jobbe med matte. Lenke til kommentar
Snabba Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Gobbliebs teori understreker at utvikling er probalisitisk; det er alltid et samspill mellom gener og omgivelser i utviklingen hos hvert individ. Utvikling er ikke en forutbestemt prosess. Stimuli er altså avgjørende for å utvikle ferdigheter. Teorien argumenterer for at stimuli og trening skaper økte forbindelser innen bestemte hjerneområder. Med trening styrkes nerveforbindelser som benyttes – teorien støtter da spesifikk trening. Hvor vi finner oss i læringsprosessen er avhengig av hvor mye trening og erfaring vi har. Overføring til undervisning Spesifikk trening og tett oppfølging. Innøvd feil forsterkes også, viktig med hurtig tilbakemeldinger. Tett oppfølging – suksessfaktor. Dagens skoler har altfor mange elever. Lærerrollen har endret seg fra underviser til veileder. Eks. man blir god til å regne algebra, hvis man regner mye algebra. Altfor ofte avslutter øvingen for tidlig, en haster over på neste tema, mens mange trenger egentlig å øve mer. Kilde: Hermund Sigmundsson - Læring og ferdighetsutvikling Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 (endret) Traff hodet på spikeren der gitt! Mattekarakteren stupte fra 6 fra Ungdomskolen ned til 5, så 4, så 2 og så til slutt 1 (som igjen ble til en nødvendig 2er for å komme meg ut av drittsystemet) i løpet av VGS. Tilnærmet null hjelp fra lærer, og fullt stress videre til nynorsk eller religionslære etter mattetimen. I løpet av timen så rakk vel læreren knapt å skrible noe opp på tavla. Heldigvis var det lagt opp et bedre løp på Høgskolen, man slapp masse tullefag og i løpet av ingeniørstudiet samt tunge tak så fikk jeg dreisen på det igjen og karakteren gikk opp. Vanvittig dårlig læresystem/lærer, hvor VGS pryder lista som en stor flaskehals (for meg anyways). Endret 11. november 2013 av Andrull Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Jeg mener de sier at hjernen i seg selv ikke utvikler seg stort når man har nådd en slik alder. Men det må selvsagt ikke misstolket som at du ikke kan tilegne deg mer kunnskap eller teknikker for å lære både raskere og mer effektivt. De fleste ting er vanskelig i starten, og matte og en del puggefag inkludert. På samme måte som at man blir bedre å gå på ski ved nettopp å trene på å gå på ski, så vil du også bli bedre til å tilegne deg kunnskap om du øver på det. Matte bla. kan være tøft, men jo mer du lærer og kan, jo lettere blir det å se helheten. Du vil også utvikle deg ved å bruke dette gjentatte ganger, og følgelig sitter det bedre. Halve poenget med f.eks høgskolen har for mange, meg inkludert vært å lære hvordan man lærer. Uansett, svaret er nok at det ikke blir lettere å lære helt nye ting og ferdigheter. Men jo eldre og mer kunnskaprik du blir, jo færre ting er det du trenger å lære fra scratch. F.eks: selv om jeg har bachelor og interesserer meg for elektronikk så er det mye jeg ikke kan. Men forskjellen fra før til nå, er at jeg mye lettere kan lese meg opp i nye ting om dette emnet, da jeg har nok "kjøtt på benet" til å tillegne meg mer kunnskap om dette emnet lett. Hjernen er ikke laget slik at den bruker kapasitet (påvirker en gitt mengde neuroner) på det du mest ønsker at den skal huske. Den prioriterer hva du faktisk bruker mest tid på. F.eks3: Om du sitter 5 timer hver dag å spiller dataspill, og 1time (med faktisk konsentrert arbeid) om dagen på matte, ja da vil hjernen prioritere å aktivere flest neuroner i den delen av hukommelsen som har med dataspilling å gjøre. Du vil i et slikt tilfelle raskt kunne lære deg å spille et nytt spill, men ikke like lett lære deg ny lærdom i matte. Kort og godt: læring gjør mester selv om hjernen din ikke blir kraftigere og raskere. ;-) Du mister allerede hundretusener/millioner av hjerneceller/neuroner hver dag (eller noe i den duren), så det er bare å ta dem i bruk før de dør. ;-) Edit: Du har jo rundt 100 milliarder av dem, så er jo nok å ta av. Så eneste veien til å få "sterkere" bånd mellom nervecellene er å alltid måtte jobbe like mye. Jeg vil altså ikke kunne utvikle evnen til å bli bedre til å tilegne meg kunnskap uten ved hjelp av teknikker? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Du vil alltids danne nye koblinger, men de blir mye sterkere/flere jo mer tid du tilegner dem. Kort sagt ved å fortsette å jobbe hardt med det. Med husketeknikker og læreteknikker etc.. går jeg ut fra at det er mulig å optimalisere prosessen. Uten at jeg ikke kan si jeg har mye erfaring fra slike teknikker. Når du først har et sterkt "nettverk" så vil du lettere kunne finne det frem, og jeg antar det kunne forklart at ting blir lettere etterhvert som du får dreisen på en ting/et fag. Endret 13. november 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Hertug1. Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Å regne matematikk skal visst øke grå substans i hjernen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17921236 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg