Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe eller ikke kjøpe boligkrisebyen

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er veldig usikker på om jeg skal kjøpe eller ikke kjøpe leilighet i Tromsø. Jeg er førstegangskjøper midt i 20åra. Arvet en liten sum etter min mor som akkurat holder til egenandel hvis jeg kjøper noe smått. Jeg får ikke lån til noe større uansett siden jeg er alene. Finansieringsbevis er i orden. Nå må jeg bare bestemme meg.

I hele landet har boligprisene sunket bittelitt i høst, BORTSETT fra i Tromsø, hvor prisene har steget med 7,2%.

Prisene har steget helt vannvittig mye de siste åra og jeg kjenner at jeg angrer stort på at jeg ikke kjøpte allerede før noen år siden.

Boligkrise rammer byen, og endelig har kommunen satt i gang bygging av flere store blokker som skal lette på trykket.

Så kommer spørsmålet; vil det være en god investering å kjøpe nå? På boligtoppen? Det er virkelig selgers market her. Eller skal jeg vente noen år til noen av blokkene står ferdig? Mange av disse er tilsalgs uten å engang være påbegynt. De fleste med så høy felles gjeld at jeg uansett ikke vil kunne kjøpe de, andre som selveier til langt mer enn en vanlig enebolig.

Jeg er redd for at dersom jeg ikke kjøper nå, så vil prisene stige så mye at jeg aldri får råd til å kjøpe noe som helst. Banken sier "kjøp, boligprisene faller aldri!" selvfølgelig, de vil jo ha flere kunder. Og vennene mine sier "det er galskap å kjøpe idag". Men så gidder de å leie til over 10.000kr. Da kan man like gjerne kjøpe mener nå jeg. Betaler heller på noe som faktisk blir mitt! Leieprisene i tromsø er foresten gått opp så mye at kun de færreste har råd til å bo alene. Dessuten har jeg en katt, og dersom jeg plutselig står uten bolig må jeg kvitte nok meg med katta for å finne noen plass å bo. Noe jeg helst vil unngå da den betyr veldig mye for meg. Også en grunn til at jeg vil kjøpe.

Skriv gjerne noen FOR og MOT grunner til å kjøpe her. Jeg vil kjøpe, men får veldig mye mot gang fra venner. Mens litt mer proffesjonelle sier kjøp, så tidlig som mulig.

Mine FOR notater:
- Det blir mitt!
- Et sikkert sted. Ingen kan "kaste meg ut"
- Jeg kan bestemme selv om jeg skal ha dyr
- Henge noe på veggene uten å spørre om lov
- Jeg kan pusse opp
- Muligens en god økonomisk investering

Mine MOT notater:
- Skjulte/uvante avgifter som kommunal avgift, tv, internett, nrklisens, søppeltømming etc. vann koster vel heller ikke gratis?
- Vanskeligere å flytte dersom man ikke trives?
- Muligens en dårlig økonomisk investering

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøpe bolig som regel en god investering. I ett historisk perspektiv så stiger prisene uansett. Verste som kan skje er ett krakk, og da kan selvfølgelig ting gå til helvete en stund, men etterhvert så vil det stige igjen uansett.

Selvom du kjøper bolig og kun betaler renter, så vil over mange år pristigningen sannsynligvis gjøre sånn at du sitter igjen med en meget god egenkapital selvom du ikke har betalt ned noen ting.

Fordeler med å kjøpe noe eget, er at man vil tjene penger på investeringen. Ulemper er at det er mange ventede og uventede kostnader ved å eie selv.

Leier man, så er det relativit risikofritt, men har du leid i feks 10 år så sitter du ikke igjen med noen verdens ting, såfremt du ikke sparer.

Du får mye i lån for 10.000 i måneden, og du vil mest sannsynligvis tjene penger over tid.

Dersom du skal kjøpe, så regn på det og lag deg selv en god sikkerhetsmargin, slik at du tåler feks en dobling i renta.

Lenke til kommentar

Jeg satt på gjerdet i boligmarkedet i Tromsø i 2007 da boligprisene var på Oslo vest/Bærum-nivå, uten at min lønn eller lønnsnivået generelt kunne matche Oslo vest/Bærum. Jeg leide i billig i Kaldfjord, ei bygd 20-25 minutter med bil eller buss fra byen. Så snudde markedet, etterspørselen falt, og andre steder i landet falt også prisene. Men sta selgere i Tromsø tviholdt på høye priser, kjøpere satt på gjerdet, og det endte med at det i 2009 var bortimot fem ganger så mange boliger på markedet som i dag - da begynte omsider prisene å falle. Takster gikk ned, prisantydninger ble satt under takst, og vi gikk sammen to stykker og fikk tilslag for 2.900.000 i januar 2010 på en sentrumsnær hel useksjonert tomannsbolig med prisantydning 2.990.000, takst ca 3,2 millioner. Noe oppussingsbehov, men hadde blitt etterisolert, fått ny vindsperre og kledning, nye vinduer, nytt tak etc. 10 år tidligere.

Kort tid etter at vi kjøpte så vi at omsetningstida gikk ned og prisene begynte å klatre igjen. Jeg anslår at markedspris i dag lett kan passere 4,5 millioner etter en lett oppussing på snaut 200.000 - andre vurdere den til godt over fem mill.

I dag er det ekstremt få boliger på markedet i Tromsø, byen vokser, og derfor er det fortsatt selgers marked. Kanskje er det lurt vente til utvalget blir større, lengre omsetningstid, og lettere å "prute". Men, med så få boliger på markedet som i dag kan det ta tid.

Derfor: Finner du noe du liker og vil bo i i mange år og har råd, kan du vurdere å kjøpe det. Leiligheten du kjøper for tre millioner i dag er kanskje bare verdt to millioner om to år, men er kanskje verdt fire millioner om fem år. Uansett har du et sted å bo, der du i stor grad er din egen sjef.
Skal du derimot kanskje flytte fra byen om tre år og har en fornuftig priset leiebolig, kan det være en ide å sitte på gjerdet.

- Skjulte/uvante avgifter som kommunal avgift, tv, internett, nrklisens, søppeltømming etc. vann koster vel heller ikke gratis?

Det er en av de deilige tingene med å være leieboer at man slipper å tenke så mye på disse. Unntatt NRK-lisens. Og TV-kanaler og internett - det er ikke alltid at utleier spanderer dette, eller at man ønsker å dele dette med utleier. Vi betaler vel 6-7000 i året for forsikring for et hus, og 19-20.000 for vann/kloakk/søppeltømming/feing + eiendomsskatt. For leiligheter blir det langt lavere, for borettslag og enkelte sameier kan det være inkludert i månedlige fellesutgifter. Men disse utgiftene skal oppgis i prospekt, du finner dem også gjerne på annonsen på Finn.

Lenke til kommentar

Å kjøpe bolig som regel en god investering. I ett historisk perspektiv så stiger prisene uansett. Verste som kan skje er ett krakk, og da kan selvfølgelig ting gå til helvete en stund, men etterhvert så vil det stige igjen uansett.

I dagens marked er dette mer enn mildt naive uttalelser. Boligmarkedet falt rundt 40% fra 1986-93, med et gjeldsnivå i husholdningene lavere enn i dag. Kjøpte du på topp i 1986 gikk det rundt femten år før du var tilbake til samme verdi.*

Å kjøpe fordi man føler at man nå komme seg inn i boligmarkedet virker i dag mer enn en smule hasardiøst. Å kjøpe en bolig man kan tenke seg å bo i over mange år fordi det passer både nåværende og fremtidig livssituasjon trenger slett ikke være ufornuftig.

*Disse tallene er det en stund siden jeg har sett på, så de er ikke helt nøyaktige, men størrelsesordenen stemmer.

Lenke til kommentar

Om man har et lengre perspektiv enn kun en rask verdi stigning/nedgang, tror jeg at å kjøpe vil være lurt. Når man kjøper, så bør man kjøpe med mer enn en et 2-5 års perspektiv.

Jeg tror at med den reallønnsveksten samt verdistigning, og inflasjonen vi opplever, så vil boligprisene opp over tid. Det skal et massivt "krakk" til for at boligprisene faller mange prosentene.

Det er litt som å kjøpe seg inn i et middels risiko aksjefond. Man er med på oppturer og nedturer i et kort perspektiv, men på lang sikt, er det god sjangs for gevinst.

Se på lånet som husleien, og lev deretter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...