Gå til innhold

Hvor viktig er CPU vifte/vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp oppgradert pcen min fra:
Intel core i5 760 @ 2.80 ghz (overclocked til 3.0)
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB RAM
MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA

ASUS P7H55-M PRO, Socket-1156

TIL:

Inte core i7 4770k @ 3.50 ghz

Kingston ValueR. DDR3 1600MHz 8GB RAM

ASUS Geforce GTX 760 2GB PhysX CUDA

asrock z87 fatal1ty killer hovedkort

Og jeg lurte på hvor nødvendig det er å kjøpe vannkjøling/Vifte?
Jeg bryr meg ikke egentlig om lyden så veldig mye, men mer om det kan overheate og forårsake problemer? Jeg har jo den som fulgte med prosessoren, men hørt at man bør kjøpe en ekstra?

Takker for alle svar.

Endret av Haltvire77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke til å komme fra at beste overklokkingsresultatene er oppnådd med vann, og forskjellig superkjøling. Men disse systemene krever mye vedlikehold. Det er også stor risiko for at noe går galt. En prosessor brenner på millisekunder. Og litt vann-søl kortslutter kjapt for noen tusenlapper inni maskinen.

Så får man overklokke mindre, ha full kontroll og bruke god anerkjent luftkjøling.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Kjøleren som følger med er selvsagt forsvarlig å bruke, og kan trygt brukes. Men duger ikke til overklokking, og vil ikke være like støysvak som andre alternativer.

Siden det ikke virker som om du er opptatt av hverken av disse tingene, så er det nok like greit å spare penhene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som vannkjøling sikkert ikke er for deg? Det er bare nødvendig med mye overklokking. Dvs. luftkjøling vil være billigere, gi mer kjøling for pengene og mer stillegående.

Angående risiko, så er det litt overdrevent når det gjelder vannkjøling. Er selvsagt en liten sjanse for lekasje osv., men skjer sjeldent. Standardkjøleren er også OK (hvis du passer på å montere den skikkelig). Støyer og kjøler dårlig, men fungerer helt OK.

Thermalright MUX-120 er en billig kjøler som kjøler godt, gir litt overklokkingsrom og er stillegående. Ettersom støy ikke skremte deg så mye går det jo an å øke viftehastigheten. :)

Når det gjelder vannkjøling må du litt opp i pris for at det skal være verdt det. Fra 0-700 kr (ca) vil jeg si at luftkjøling er det beste valget. Over dette kan vannkjøling lønne seg, avhengig av behov.

Så i bunn og grunn kommer det fram til, vil du ha enda lavere temperaturer, kanskje skal du overklokke? Støy er også en grunn til at folk kjøper nye kjølere.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Tror at folk flest tror at klokking er for de profesjonelle og rett og slett ikke tør å hoppe i det.

Du kan jo trygt bruke de ferdige overklokke profilene som du finner i bios, sålengst du har en skikkelig kjøler som for eks NH-D14 (luft) eller H100 (*vann*) er det ikke noe i veien for å kjøre på sålenge temperaturene er gode. Mer glede får du av det også.

For å nevne et eksempel, jeg fikk betydelig bedre flyt i BF3 når det var nytt når jeg gikk ifra 3.2 til 4.6Ghz. Det er absolutt verdt det i mine øyne.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar :)
Jeg vurderer å overklokke men da er jeg nødt til å kjøpe en vifte ja som dere sier, men det gjør jeg ikke helt enda.

Når det gjelder overklokking av GPU, og egentlig forsovet CPU, er det altfor farlig å overklokke i det hele tatt med noen av de? Nå mener jeg ikke gå masse opp, men litt? Egentlig vil jeg ikke risikere noe, men det kommer jo helt ann på hvor stor risiko det er.

Endret av Haltvire77
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å overklokke men da er jeg nødt til å kjøpe en vifte ja som dere sier, men det gjør jeg ikke helt enda.

Når det gjelder overklokking av GPU, og egentlig forsovet CPU, er det altfor farlig å overklokke i det hele tatt med noen av de? Nå mener jeg ikke gå masse opp, men litt? Egentlig vil jeg ikke risikere noe, men det kommer jo helt ann på hvor stor risiko det er.

En kjøler ja (som kan være vifte og kjøleribbe).

Sånn, ferdig med kverulasjonen for denne gangen.

Du trenger ikke Noctua NH-D14 for å overklokke, en billig kjøler til noen hundre kroner vil gi deg litt overklokkingsrom. NH-D14 kan brukes uten vifte (prøvd selv), så massivt snakker vi.

Overklokking i seg selv trenger ikke å være risikofylt. Har du en K-modell (kan overklokkes), så trenger du bare å sjekke temperaturene. Hvis du setter for høye klokkefrekvenser så vil den bare bli ustabil. Blir den for varm skrus den av automatisk for å beskytte seg selv.

Så lenge du ikke tukler med ting du ikke skal være borti og ikke klokker for langt så er overklokking tilnærmed lik risikofritt.

Men Noctua-kjøleren som nevnes her (NH-D14) er et beist og gir mye for pengene. Corsair H100i er også blitt ganske billig og vil gi enda bedre kjøling (med krever høyere viftehastighet og bråker mer). Som jeg også har sagt trenger du ikke å bruke så mye penger på kjøling for å overklokke. Vil du halvere prisen til NH-D14 er ikke det noe problem.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...