Gå til innhold

FOS Vinter 2014

thoomaas

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal inn til FOS i januar, tenkte å spørre dere som har vært der tidligere.

- Finnes det en pakkeliste for FOS? Slik at man unngår å pakke for mye/lite.

- Kan man ta med egne feltstøvler?

- Stiller man i sivilt på opptaket? Jobber til daglig i kystvakten, så har uniform om dette må benyttes.

Kommer sikkert på flere spørsmål, er helt sikkert andre her inne som også skall dit som lurer på noe :)

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Pakkeliste:
Ellers, bør du ta med det du trenger av klær for den første uken. Var på sommer FOS, og vi hadde ikke vaskemaskin tilgjengelig.

Du må ha med:

• Innkallingen (den gir rabatt på tog, buss eller båt)
  • Identifikasjon (bankkort, førerkort eller annet)
  • Kontonummeret ditt - for utbetaling av reiseregning
  • Lommepenger til opptaket og eventuelt de første utdanningsukene (det tar vanligvis et par uker før du får utbetalt det første utdanningstillegget eller lønn)
  • Klær. De første og siste dagene av opptaket må du gå i eget tøy. Pakk tøy for omtrent en uke. Du skal være mye ute, ta med varmt tøy. Får du delta på seleksjonsøvelsen holder Forsvaret deg med nødvendig tøy i perioden
  • Treningstøy til trening ute og inne
  • Toalettsaker til hele opptaket
  • Badetøy

Hvis du har, ta også med:

• Kopier av vitnemål og attester du mener er relevante for Forsvaret
  • Førerkort og andre sertifikat
  • Synstest for førerkort (kan fås hos optiker)
  • Vaksinasjonsattester
  • Legeattester (som er nye etter sesjon del 2)
  • Nødvendige medikamenter (NB! Medikamentene må ha original emballasje)

- Du kan vel ikke utgangspunktet ta med egne feltstøvler. Men du får utlevert støvler den første dagen, så er det bare å legge de i kofferten, så benytter du deg av de skoene du allerede har inngått. Vil nå anbefale det, så slipp du å gå inn skoene engang til.

- Du skal i utgangspunktet stille sivilt den første uken av opptaket. Var enkelte som stilte i uniform når jeg var der, men greiest å bare stille i sivilt.

Lenke til kommentar

Takk for rask tilbakemelding :)

Hvordan er dette med fysiske kravene, er det slik at det holder å gjennomføre minstekravene når man allerede har kontrakt i forsvaret, altså, jeg skal ikke konkurerre om noe skoleplass eller stilling, den har jeg allerede.

Vet du noe om dette?

Lenke til kommentar

Du skal altså gå BKMA?

Nå var jeg der sommer 2012, å de som kom inn via BKMA måtte klare minimumskravene, altså under 14 min på 3000 m og karakter 2 på fysisk. Klarer du det, og gjennomføre intervjuet tilfredsstillende så er du vel i utgangspunktet sikret plass til felten.

Å dug du som høvelig i felten, blir du tilbudt plass på Radich.

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar

- Hvordan er det med fritid, har man mulighet for å reise hjem under de 4-5 mnd av kurset?

- Noen som har seilet med Radich? Hvor lenge og hvor seilet dere?

- På FOS, er det personlige skaper man kan låse inn verdisaker? altså pc,ipad osv?

- Den første perioden etter FOS, så er man i Bergen rundt 14 dager for å planlegge seilaset. Der har du vanlig helgefri og fri EET. Så har man en liten uke fri rett etter seilaset. De som mønstret på i sommer, har fri fra torsdag forrge uke og til i morgen. Så begynner de rett på en "oppvarmingøvelse" mot mesteringsøvelsen. Så etter det er det retesting og eksamener.

- Jeg har ikke personlig seilet med Radich, men ble tilbudt plass der. Men kjenner flere som har vært på seilas med Radich. Å de som mønster på sommer, seiler skuta fra Norge og mønstrer av på Grand Canaria. De som mønster på vinter, seiler fra Grand Canaria og mot Norge. Er også flere helger dere har landligge.

- Når jeg var på FOS, måtte vi sove på en skole. Å der hadde vi ikke anledning til å låse inn verdisaker. Men skolen var da vel og merke låst når vi ikke var der. Men vinterFOS har jo hakke mindre folk tilstedet, så da bor der vel på kaserne i leiren, å der har dere vel anledning til å låse inn utstyr.

Må nå vel være flere på skipet du tjenestegjør til vanlig på, som har på vært på BKMA?

Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Ble en god del klokere.

Desverre, resten av gjengen har kommet fra sjøkrigsskolen, mens jeg kommer fra skole sivilt. Er på IKV, så er ikke store fartøyet med offisere.

Jeg tar sikkert kontakt med deg her på forumet om jeg lurer på mer etterhvert :)

Mvh Thomas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...