Tesshin Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 15. November flytter jeg inn i en ny leilighet. De har fiber der sa han som leier ut. Han nevnte også noe om at det var en forsterker også, uten at jeg vet hva dette betyr. Nå er det veldig sjeldent jeg flytter, så jeg har et par spørsmål. 1. Trenger jeg å kjøpe en egen router? Dette kaster vel en 1000-1500 kr. Eller plugger jeg bare kabelen rett i veggen. (Jeg skal ikke bruke fast telefon eller internett til noe annet enn pcen). 2. Hva slags hastigheter kan jeg regne med på fiber? Jeg har hørt det er trådløst. Det er vel kanskje opp til han som leier ut hva han har bestilt eller? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 (endret) Du får vel ssid og wpa key. Ellers får du vite hvem som er internettilbyder(e), og da kan du bestille "full pupp" og alle kostnader. Endret 10. november 2013 av sveinsel Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Takk for svar. Var å skrev kontrakt nå og han sier at jeg kobler meg opp trådløst. Er det dette som da heter WIFI? Eller er WIFI en annen type trådløst internett? Hva er SSID og WPA key? Hva slags trådløs greie bør jeg kjøpe for å få mest mulig hastighet? Lenke til kommentar
Roholola Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Takk for svar. Var å skrev kontrakt nå og han sier at jeg kobler meg opp trådløst. Er det dette som da heter WIFI? Eller er WIFI en annen type trådløst internett? Hva er SSID og WPA key? Hva slags trådløs greie bør jeg kjøpe for å få mest mulig hastighet? WIFI / WLAN / Trådløst, er det samme. WPA / WPA2 / WEP osv. er koden til det trådløse nettet. SSID er navnet på det trådløse nettet. Hvis internett inngår i leien, så er det veil huseier som skal stå for router ? Dette er selvfølgelig noe du må avtale med huseier. Når det gjelder hastighet, så kommer dette ann på ; - Hva ditt trådløse nettverkskort i PC-en takler. - Hvor god routeren er. - Hvor langt unna du sitter fra routren. - Signal støy i område. Enkle ting mang kan gjøre for å få bedre hastighet på det trådløse nettet er : - Bytte frekvens (channel) på routeren. - Teste med 5Ghz frekvens og 2,4 Ghz frekvens på routeren. - Få best mulig signalstyrke (sitte nærmere, plassere routeren annerledes, pek antenne en annen vei osv.) Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 11. november 2013 Forfatter Del Skrevet 11. november 2013 WIFI / WLAN / Trådløst, er det samme. WPA / WPA2 / WEP osv. er koden til det trådløse nettet. SSID er navnet på det trådløse nettet. Hvis internett inngår i leien, så er det veil huseier som skal stå for router ? Dette er selvfølgelig noe du må avtale med huseier. Når det gjelder hastighet, så kommer dette ann på ; - Hva ditt trådløse nettverkskort i PC-en takler. - Hvor god routeren er. - Hvor langt unna du sitter fra routren. - Signal støy i område. Enkle ting mang kan gjøre for å få bedre hastighet på det trådløse nettet er : - Bytte frekvens (channel) på routeren. - Teste med 5Ghz frekvens og 2,4 Ghz frekvens på routeren. - Få best mulig signalstyrke (sitte nærmere, plassere routeren annerledes, pek antenne en annen vei osv.) Takk for svar! Vil dette være greit? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=800007 Eller holder dette? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346151 Hva er egentlig forskjellen på de 2? Lenke til kommentar
Roholola Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Takk for svar! Vil dette være greit? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=800007 Eller holder dette? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346151 Hva er egentlig forskjellen på de 2? Uten om det mest obvious (pris), så er det hovedsaklig overføringshastighet og rekkevidde. Har selv ikke hatt noen god erfaring med trådløse nettverkskort via USB, så vil ikke anbefale det. Kan selvfølgelig hende at det finnes et trådløst kort via USB som faktisk er grei, men ville selv heller gått for et PCI nettverkskort med eksterne antenner (mulighet for å plassere antenne lengre unna metallgjenstander som blokkerer for trådløse signaler). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå