Gå til innhold

Ny arbeids pc

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en liten bedrift med omsetning på 7mil i året. Vi er 2 stk ansatte som begge fakturerer og regner på jobber.

Det er kommet dit at vi skal ha nye datamaskiner.

Vi har sett litt på IMac hvor vi kan bruke iCloud for å hente frem dokumenter hvor en vi er.

Har dere noen tips?

PS jeg bruker pc'en til programmering på jobb og det kan jeg da ikke bruke IMac til.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Icloud skal du ikke henge deg opp i. Det finnes flere løsninger dere kan bruke for å lagre dokumenter i skyen for at de skal være tilgjengelig når dere ikke er på kontoret.

Hva har dere av utstyr som ikke skal byttes ut? Bærbare pc'er/nettbrett? Er det slik å forstå at dere skal ha 2 nye stasjonære pc'er med alt tilbehør (tastatur, mus, skjerm og høyttalere).

Hvor i landet holder dere til?

Lenke til kommentar

iMac kan fint brukes til programmering, om du da ikke programmer for helt Microsoft spesifikke løsninger. Faktisk er MacBook og iMac svært mye brukt blant programmerere. Viktigste valgkriteriet for utstyr er etter min mening knyttet til hvilken programvare man bruker. Finnes velfungerende alternativer på ulike plattformer, ja da velger man det man tror man blir mest fornøyd med. Finnes det bare på en plattform, ja da har man ikke noe valg.

Personlig ville jeg vært litt skeptisk til å bruke skybaserte løsninger for dokumentdeling, særlig om man driver virksomhet hvor det er viktig at data ikke kommer på avveie. Skyløsninger gir nemlig ikke 100 % kontroll på data, og ingen er å regne som 100 % sikre. Vi har jo sett flere tilfeller der store aktører faktisk har blitt utsatt for datainnbrudd - og skyløsninger er på vei til å bli et interessant angrepsmål når det gjelder f.eks industrispionasje. Dog vil de ofte være like sikre som egne løsninger, om man ikke sitter med god nok kompetanse selv. Viktigste er ofte hva kunden mener, har selv kunder med svært strenge krav til håndtering av informasjon og har egne løsninger knyttet til disse kundene.

Om man ønsker å bruke skyløsninger ville jeg primært vurdert norske leverandører som Jotta AS, www.jottacloud.com. Fungerer på de fleste plattformer (Windows, Mac, iOS og Android), dataene lagres i Norge og de har sikkerhet minst på høyde med iCloud, Skydrive m.fl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...