MartenAndre Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 (endret) Hei, Trenger virkelig hjelp med å rette opp noen oppgaver jeg ikke klarte.Har forsøkt å finne riktig løsning, men får det bare ikke til.(setter stor pris om jeg får svar, behøver ikke å ta alle dersom det blir for mye) Hvordan kan jeg få lg4 / -2lg8 til å bli -1/3? (sannsynligvis ved hjelp av logaritme reglene, på en eller annen måte) b) ln(2x+3) = 2lnx <--- blir dette 0, eller at ingen x passer in i likningen? isåfall, hvorfor?? c) lg (1/100*kvadratrota av 1000) Takker for svar!! Endret 10. november 2013 av MartenAndre Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 (endret) a) (?) Styker log 2 mot log 2 og sitter igjen med . Edit: Det var jo ikke b. Endret 10. november 2013 av Imsvale Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 b) ln(2x+3) = 2lnx <--- blir dette 0, eller at ingen x passer in i likningen? isåfall, hvorfor?? Regel 1: Når du har ln til noko på begge sider, kan du fjerne ln. Regel 2: Når du har noko multiplisert med ln, kan du putte det framfor ln som potens. Når du har gjort dette kan du fjerne ln og det blir ei andregradslikning. Hugs å sjekke svaret du får ved å putte dei inn i det opprinnelege uttrykket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå