Delvis Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Når er det man vanligvis pleier få kjøpt nye bilmodeller første gang? Og når vil man si det er mest gunstig å kjøpe en ny bil? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Kommer helt an på merke. På f.eks Citroën kommer ikke 2014-modellene før nettopp 2014, fikk jeg vite av en selger der. 2 Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Det varierer i praksis fra merke til merke. Jeg har selv en 2001 modell bil som er førstegangs registrert i november 2000. Mest gunstig å kjøpe bil er vel i Januar / Februar om du skal tenke økonomi. Rett etter Jul er det somregel lite salg. Det er de måneden hvor bilforretninger normalt har lavest omsetning. Folk har vanligvis dårlig råd da etter Jule utskeielser. Ergo de må gi bedre tilbud for å få solgt. Men det gjelder ikke alltid om det er en ny modell / type som er veldig populær. Etterspørsel er jo faktisk det som er mest avgjørende for salg. 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Kommer helt an på merke. På f.eks Citroën kommer ikke 2014-modellene før nettopp 2014, fikk jeg vite av en selger der. Er det fordi Citroën har et restlager av 2013-modeller de skal selge ut først? Før gjorde de det sånn: Fellesferie startet i siste halvdel av juli, når fabrikkene startet opp i august etter ferien produserte de neste årsmodell. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Er det fordi Citroën har et restlager av 2013-modeller de skal selge ut først? Før gjorde de det sånn: Fellesferie startet i siste halvdel av juli, når fabrikkene startet opp i august etter ferien produserte de neste årsmodell. Ikke i mitt tilfelle iallfall. Min Citroën er produsert i Oktober 2013, vi fikk den i Oktober 2013, og det er en 2013-modell. Men, som selgeren sa da vi underskrev kontrakten, det er ikke umulig at det er enkelte 2014-detaljer i deres 2013 utgave. Det er litt vanskelig å vite slikt med franskmennene... Og det hadde han rett i, for bla.a. enkelte design-detaljer i instrumentbordet er ikke likt den 2013 demobilen (mai 2013) vi kjørte rundt i før vi fikk vår egen. En bekjent kjøpte seg en ny Peugeot 306 i ca 1994, og ba om bla.a oppgraderte seter men ikke sportsinteriør. Han fikk forsåvidt det han ville ha, men fikk årsmodellen etter sitt instrumentbord (bla.a med mulighet for airbags ved hanskerommet, men ikke i rattet), så franskmennene gjør mye "interessant" :-P Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Takk for nyttig informasjon. Har et spørsmål til: Den gamle jeg skal bytte inn skal være EU-godkjent i Januar og den skal snart ha service. Mitt spørsmål er: Bør de tingene gjøres før jeg bytter inn, eller kan det være mest fordel å la det være? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Om du skal bytte den inn, så ville jeg ha spurt direkte om det med de du skal handle hos. Ser ingen grunn til at f.eks en selger der vil lyve for deg iallfall. Jeg mener å huske du _kan_ ta PKK (EU-kontroll) inntil 3 måneder før siste frist, noe i den dur. Så godt mulig _kan_ du få den godkjent og også tatt service, og på den måten få mer for den. Om det lønner seg er en annen sak. Som regel får en mer for den med å selge den privat, men ingen regel uten unntak... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Hvorvidt det regnes som ny årsmodell fra produsent trenger ikke bety at forhandler i Norge tenker likt.. Disse franskmennene har jo gjort mye rart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå