DementedAlbino Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Jeg har ett meget trangt budsjett når det kommer til kjøp av ny bil, men ny bil må jeg ha. Har sett meg ut ett par alternativer som jeg nå vurderer, men hadde vært greit å fått litt bistand i fra noen som er flinkere på dette området enn hva jeg her. Mine krav til bil er få. - Den skal ikke koste mer enn 20 000,- - Den må komme med vinter og sommerdekker - Det må ikke være en kjent problemmodell der det ene ryker etter det andre. - Jeg trenger ikke noe stor bil, men må ikke være mindre enn golfstørrelse - Den bør klare å holde de neste fire årene uten at jeg må blakke meg helt på de 50 000 km den kommer til å rulle i mitt eie. De bilene jeg nå vurderer er følgende: VW Passat 1998 256 000 km EU godkjent Sedan med Klimaanlegg, 4 kolisjonsputer, Kjørecomputer og 18" Felger med sommerdekk og 17" Felger med vinterdekkVW Passat med 1,6 L motor med 101 Hestekrefter, eid og kjørt av voksen mann fra AskimBilen er EU godkjent og skal ikke inn til ny kontroll igjen før i månedskiftet juni/juli i 2014I forbindelse med siste kontroll så ble det skiftet støtdempere og byttet bremseskiver og bremseklosser foran pluss endeledd og øvre fremre støttearm i forstillingenDet er også tidligere skiftet luftmengdemåler ved årskiftet 2012 hvor delene kostet Kr 1510,- pluss arbeidog i 2010 ble det byttet registerreim på 190000 KmBilen har også :Klimaanlegg, ABS-Bremser, 4 Kollisjonsputer både foran og i sidene, Sentrallås med fjærnåpning på nøkkelen (2 stk nøkkler), Kjørecomputer, Originalmontert bilalarm med startsperre, Elektriske speil og vinduer, Oppvarmede seter og høydejustering på førersetet, Flott Alpine bilstereo med RDS radio og CD spiller og uttak for USP port, Midtarmlene, Lyktespylere, Regulerbart ratt, Opplegg for mobiltelefon med handsfree,Federal Super Steel 959 225/40 ZR18 88W sommerdekk på sort-matte aluminiumsfelger og Gode Nankang Silicia Compound XL M+S 225/45 R17 94T vinterdekk uten pigger også på aluminiumsfelgerBilern er god og behagelig å kjøre og bærer preg av godt vedlikehold Mazda 323 2000 modell 205 000 km Fin og velholdt Mazda 323F 1,5 GLX. Noe rust, men fin bil i mange år fremover. Alle servicer og oljseskift er fulgt. Siste hovedservice ble tatt ved 202000 KM. EU-godkjent til april 2014. Årsavgift er betalt. Peugot 306 2001 modell 244 000 km Rimelig småbil ,godkjent til april 2015. noen skjønnhetsfeil karosseri, samt mangler 3 felger til vinterdekk(har dekk). 90hk turbodiesel,Bruker 0.5 l på mila. . I april var det skiftet : registerreim,vannpumpe, olje, oljefilter , luftfilter ,dieselfilter , samt nye bremseskiver bak og div foringer. Så om noen kan si noe om hvorfor jeg bør velge den ene fremfor den andre hadde jeg satt pris på det. Slik jeg ser det så er alle disse tre godt vedlikeholdt. Mazdaen sliter med noe rust på ene hjulbuen og nede på ene døren. I tillegg må dempere bak byttes på den. Fordeler er jo at alle servicer er fulgt. Passaten virker også å være i god stand i følge selger. Ulempen med disse er vel at de spiser bærearmer, får lett vannlekasjer grunnet tette dreneringer, samt det er vel mye problemer med det elektriske på disse bilene. Peugoten vet jeg rett og slett ingen ting om. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 til 20K er valgene dine begrenset for å si det mildt. Jeg ville valgt Mazda, Toyota, eller Honda. Gå etter lav km.stand, en bil som ser noen lunde ryddig ut, så er nok det ditt beste alternativ. Til 20lapper får du også ""premium"" biler som BMW etc, men disse ville jeg holdt meg laaaangt unna. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Ja jeg vet at utvalget er begrenset, og jeg er heller ikke ute etter noe mer enn en bil som tar meg fra A til B de neste 50 000 km uten absurde utgifter grunnet kjente feil på modellen som jeg burde vist om i forkant. De bilene jeg har listet over koster 15 000, med unntak av passaten som koster 20 000. Passaten befinner seg også en 8 timers kjøretur unna, så i realiteten står jeg mellom mazdaen og peugoten. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Mazda: "Noe rust": Steinsprutskader og slitasje utenfra (relativt ufarlig), eller kommer det innenfra (verre, dersom det også finnes kanaler, bilens hule bærende deler)? Er bilen gått Kautokeino eller Tynset der biler ikke vet hva salt er, eller i kystklima med salt både i lufta (sjøsprøyt) og på veien? Om du ikke oppfatter rusten som noe problem er det kanskje det mest pålitelige og driftssikre valget. Og har kortest kjørelengde. Peugeoten er helgalvanisert (alle Peugeot og Citroën har vært det siden 1987) og gir deg neppe problem med rust, annet enn på bakbremser om de er lite brukt. Skiftet skiver ja, men er det nummeret før stemplene i kaliperne kiler seg pga. rust? Peugeot (og Citroën) spiser også hjulopphengsdeler, så det er bra at diverse foringer er byttet. God og slitesterk turbodieselmotor. men at det mangler tre vinterdekkfelger gir deg en ekstra utgift. Hvor i all verden er de blitt av? Er bilen nylig importert fra et land der de ikke bruker vinterdekk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå