Gå til innhold

Dette er verdens første 3D-skrevne pistol av metall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, jeg kjenner en som laget sin egen 12.7mm rifle, så det er så klart mulig å lage våpen selv.

Forskjellen her er at man fjerner kunnskap fra ligningen.

Nå er riktignok ikke det mest robuste utstyret tilgjengelig for folk flest, men hvis man skal fyre av ett skudd og ikke drive en krig, er plastvåpen ille nok...

Som Andrull skriver så kreves det faktisk kunnskap å sette sammen en 3D printer samt delene i det aktuelle våpnet. Så man fjerner langt fra kunnskap helt fra ligningene. Moderne CNC-verktøy er heller ikke så vanskelig å bruke, det meste er datastyrt. Når det gjelder "plastvåpen" så var det prisen på utstyret som faktisk gjorde det svært tilgjengelig - ikke nødvendigvis kunnskapselementet

Og det å lage et våpen for å fyre av enkeltskudd (dødelige sådann) er faktisk særdeles enkelt. Det klarer man med deler/utstyr man får kjøpt i velutstyrte jernvareforretninger etc.

Lenke til kommentar

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er veldig lett å skaffe våpen om du har noen kontakter i forskjellige miljøer, men dette er ikke noe alle og en hver har.

Det er et lovpålagt krav om FG-godkjent våpenskap for oppbevaring av alle typer våpen, og min erfaring er at alle jegere og skyttere følger dette.

Min far driver for øvrig våpenbutikk, så om jeg klikker tulling og bestemmer meg for å gå bananas så kan jeg bare velge og vrake.

Akkurat det jeg mener da, hvis man ABSOLUTT vil og "klikker" som du sier så får man til å stjele ett våpen. En annen måte er å vente på jaktsesongen og rane en jeger. Jeg orker ikke utdype hvordan, tror de fleste klarer å tenke seg til en enkel måte selv.

Angående sikring er jeg fullt klar over at man må oppbevare dem på en godkjent måte, jeg benekter ingen ting du sier, men det er fortsatt mange som ikke bryr seg så veldig. Det har jo blitt mye bedre, men det er fortsatt litt "slark" her og der. Det er sjelden, hvis ikke aldri, noen sjekker sikkerheten hos de som har våpen. Jeg har aldri hørt om en "inspektør" innen det. Jeg tar kanskje feil, men ingen jeg kjenner har hatt inspeksjon :) Det gjør jo også at noen har litt dårlig sikring i forhold til regelverket.

Jeg må også presisere at det er stor forskjell på hvor seriøst de jeg kjenner tar sikkerheten angående oppbevaring. Det er nok stor forskjell på dette mange andre steder også. Og noen av våpenskapene til de som tar det seriøst er nesten til å le av, sikkert ikke godkjente....

Så jeg tror egentlig vi er ganske enige, bare litt manglende info fra meg angående dette kanskje :)

Lenke til kommentar

Som Andrull skriver så kreves det faktisk kunnskap å sette sammen en 3D printer samt delene i det aktuelle våpnet. Så man fjerner langt fra kunnskap helt fra ligningene. Moderne CNC-verktøy er heller ikke så vanskelig å bruke, det meste er datastyrt. Når det gjelder "plastvåpen" så var det prisen på utstyret som faktisk gjorde det svært tilgjengelig - ikke nødvendigvis kunnskapselementet

Og det å lage et våpen for å fyre av enkeltskudd (dødelige sådann) er faktisk særdeles enkelt. Det klarer man med deler/utstyr man får kjøpt i velutstyrte jernvareforretninger etc.

Man må så klart kunne håndtere et våpen. Poenget er at denne teknologien gjør at man potensielt kan laste ned en fil og produsere et våpen like lett som man printer blueprinten til et våpen. Gitt at man da sitter med en slik printer, som jo er noe av forutsetningen for dette problemet, er det betraktelig enklere å produsere våpen på denne måten, fremfor tradisjonelle metoder.

Tilgjengeligheten av 3D printere er uansett begrenset, enda. Spesielt om man snakker om stål. Tilgjengeligheten kommer dog til å øke i tiden fremover. Og tilgjengeligheten kommer nok til å overgå det som finnes av CNC maskiner i folks hjem.

Videre åpner dette for billig produksjon og eksperimentering på skjulte ettskuddsvåpen med helt spesifikke formål, som til nå ikke har vært tilgjengelig for allmenheten på samme måte.

Jeg tror ikke denne teknologien fører med seg en betraktelig økning i antall våpen, men det kan bli en teknologi men lett kan misbruke på mange måter.

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg mener da, hvis man ABSOLUTT vil og "klikker" som du sier så får man til å stjele ett våpen. En annen måte er å vente på jaktsesongen og rane en jeger. Jeg orker ikke utdype hvordan, tror de fleste klarer å tenke seg til en enkel måte selv.

Angående sikring er jeg fullt klar over at man må oppbevare dem på en godkjent måte, jeg benekter ingen ting du sier, men det er fortsatt mange som ikke bryr seg så veldig. Det har jo blitt mye bedre, men det er fortsatt litt "slark" her og der. Det er sjelden, hvis ikke aldri, noen sjekker sikkerheten hos de som har våpen. Jeg har aldri hørt om en "inspektør" innen det. Jeg tar kanskje feil, men ingen jeg kjenner har hatt inspeksjon :) Det gjør jo også at noen har litt dårlig sikring i forhold til regelverket.

Jeg må også presisere at det er stor forskjell på hvor seriøst de jeg kjenner tar sikkerheten angående oppbevaring. Det er nok stor forskjell på dette mange andre steder også. Og noen av våpenskapene til de som tar det seriøst er nesten til å le av, sikkert ikke godkjente....

Så jeg tror egentlig vi er ganske enige, bare litt manglende info fra meg angående dette kanskje :)

Det jeg ville påpeke var at det ikke sto så ille til som man kanskje fikk inntrykk av i det første innlegget ditt. Men det er klart, du kan jo rane en jeger i skogen etc.

Det er for øvrig riktig at det ikke foretas kontroller om hvor vidt folk har godkjente skap. Eller, det var i det minste skrevet i lovteksten at slike kontroller ikke skulle gjennomføres den gangen. Jeg har ikke sett en slik kontroll.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...