Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd fra forhjul - hva kan det være? - beskrivelse i tråden


henrikrox

Anbefalte innlegg

Hei

 

På bil nr 2. En polo, som har gått 114000. Har det de siste månedene kommet et en ulyd fra venstre hjul foran, evt begge. Litt vanskelig å hør når man kjører.

 

Lyden hørtes spesielt i lav fart, og kan beskrives som en skjære lyd. Lyden går bort når jeg bremser. Derfor tenkte jeg at det ikke kunne være slitte bremseklosser.

Skiftet dog til vinterdekk på bilen i dag, og så at bremseskiven var ru, og at det var forholdsvis lite med bremseklosser igjen. Men allikevel, hvorfor hørtes det en høy skjærelyd når bilen triller og hvorfor går lyden bort når jeg bremser?

 

Jeg testet etter jeg monterte nye dekk og kjøre i nedover bakover i fri, og du hører det litt hele tiden, men går altså bort når jeg bremser.

 

Jeg tenkte også det kunne være hjullager, da jeg noen ganger (kanskje innbilning) syntes det er værre når jeg svinger etc i lav fart. Men lyden er ille, og har blitt værre de siste årene.

 

Jeg tok forøvrig en dag etter å kjørt kanskje 1 mil og tok fingeren på bremseskiven, og den var glod varm, brant meg.

 

Litt om bilen:

110000km. Finner ikke noe i servicehefte om at det er skiftet bremser

Fant ut i dag at det ikke er skiftet bremsevæske siden 2006!!

Så bør vel skifte bremsevæske så fort som mulig, får man kjøpt det på bensinstasjoner/biltema etc? Og er det viktig hvordan type det er ?

 

Setter pris på all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mistenker at bremsene henger på, på det ene hjulet ditt. Caliperne har jo lett for å sette seg med årene. Letteste måte å sjekke dette på er å kjøre sakte. Tråkk inn clutchen, slipp rattet og la bilen trille på flatmark. Om bilen sjener mot venstre eller bremses. Så henger bremsene dine på. Eller du kan jekke opp bilen på det hjulet du hører lyden i fra. Husk å sette klosser ved hjulene som står på bakken og ha håndbrekket på! Så setter du bilen i fri. Roter på hjulet og sjekk at det triller lett og uhindret rundt. Gjør det ikke det så henger bremsene dine på. Går det lett og greit rundt så tar du i overkant og underkant av hjulet og ser om du kan bevege det i lodd. Kan du det så må hjullageret ditt smøres og strammes eller skiftes.

Lenke til kommentar

Det at bremseskivene dine blir varme etter bare en mils kjøring kan tyde på at bremsene henger. Men det er jo også litt avhengig av hvor aktivt du bruker bremsene.

 

Bremsevæske får du på biltema og alle andre steder du får kjøpt bil rekvisita. Ja, bensinstasjoner også. (Men der er det dyrt.) Så lenge du ikke skal kjøre billøp så er Biltema sin bremsevæske mer enn god nok.

 

Ja er nok på tide å skifte bremsevæske. Men du kan jo selvfølgelig få ett verksted til å måle bremsevæsken for deg. For å være helt sikker.

Lenke til kommentar

Da må jeg få dratt på service, hm, jeg lurer på hvor slitte bremseklosser jeg har pga at de har hengt på, skrev at dette har vært i år i første posten min, men det har vart siden august ca.

Noen som vet hvor dyrt det er for å få fikse at bremsene henger på. Hvis bremseklossene er slitte og er jo det en stor regning jeg egentlig ikke har råd til nå


Mistenker at bremsene henger på, på det ene hjulet ditt. Caliperne har jo lett for å sette seg med årene. Letteste måte å sjekke dette på er å kjøre sakte. Tråkk inn clutchen, slipp rattet og la bilen trille på flatmark. Om bilen sjener mot venstre eller bremses. Så henger bremsene dine på. Eller du kan jekke opp bilen på det hjulet du hører lyden i fra. Husk å sette klosser ved hjulene som står på bakken og ha håndbrekket på! Så setter du bilen i fri. Roter på hjulet og sjekk at det triller lett og uhindret rundt. Gjør det ikke det så henger bremsene dine på. Går det lett og greit rundt så tar du i overkant og underkant av hjulet og ser om du kan bevege det i lodd. Kan du det så må hjullageret ditt smøres og strammes eller skiftes.

Bare sånn at du skal se jeg har svart deg

Lenke til kommentar

Da henger bremsene. Enten er det bare masse dritt rundt sporet klossene sitter i eller så er det simmerringene til bremsestempelet som er gåene. Tror ikke det koster all verdens for et overhalingssett. Hvis det ikke er mye klosser igjen uansett så kan du like godt bytte de i samme slengen. Husk å smøre godt inn med monteringspasta/kobberpasta/e.l. så du ikke får samme problemet igjen etter en vinter.

Lenke til kommentar

Haha sant men ja. Får stikke innom mekonomen og høre hva det koster i morgen. Forbanna på meg selv fordi jeg ikke har gjort dette før.

 

Satt pris på all hjelp jeg fikk

Hva dette vil koste deg kommer veldig an på hvor mye du greier å gjøre selv. Om du ikke skrur bil selv så ville jeg ha skiftet calipere og bremseklosser med en gang. Om du føler deg fortrolig med litt skruing så ville jeg ha overhalt calipere selv. Det som er viktig er at stemplene / cylinder veggene i calipere ikke er skadet. Er de fine kan du overhale dem med ett rep sett. Men om du har kjørt lenge slik kan det fort ha oppstått skader på calipere. Det er verre jo mindre bremse belegg du har. For da tår stempelet lengre ute og tar lettere skade.

 

En ting, om du vil prøve å reparere selv. Så bruk fettet som følger med i rep settet til å smøre med. IKKE bruk noe annet fett her! Feste boltene og gjennomgangs boltene til calipere skal på enkelte biler IKKE smøres på vanlig måte. Det er enkelte biler som de skal festes med gjenge sikring. (Loctite.) Smører du boltene på disse calipere så risikerer du at di løsner eller splitter seg. Så sjekk hva som gjelder akkurat DIN bilmodell før du starter på jobben. Om de ikke skal festes med Loctite så kan du bruke Copaslip eller Molykote på alle bolter og skruer.

 

For å si prisen på hva det vil koste deg må jeg vite nøyaktig bil modell, år og type. Gjerne registrerings nr. Jeg må vite hva som MÅ gjøres og hvilken time pris verkstedet du bruker tar. Vil jo variere fra sted til sted.

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar

Hva dette vil koste deg kommer veldig an på hvor mye du greier å gjøre selv. Om du ikke skrur bil selv så ville jeg ha skiftet calipere og bremseklosser med en gang. Om du føler deg fortrolig med litt skruing så ville jeg ha overhalt calipere selv. Det som er viktig er at stemplene / cylinder veggene i calipere ikke er skadet. Er de fine kan du overhale dem med ett rep sett. Men om du har kjørt lenge slik kan det fort ha oppstått skader på calipere. Det er verre jo mindre bremse belegg du har. For da tår stempelet lengre ute og tar lettere skade.

 

En ting, om du vil prøve å reparere selv. Så bruk fettet som følger med i rep settet til å smøre med. IKKE bruk noe annet fett her! Feste boltene og gjennomgangs boltene til calipere skal på enkelte biler IKKE smøres på vanlig måte. Det er enkelte biler som de skal festes med gjenge sikring. (Loctite.) Smører du boltene på disse calipere så risikerer du at di løsner eller splitter seg. Så sjekk hva som gjelder akkurat DIN bilmodell før du starter på jobben. Om de ikke skal festes med Loctite så kan du bruke Copaslip eller Molykote på alle bolter og skruer.

 

For å si prisen på hva det vil koste deg må jeg vite nøyaktig bil modell, år og type. Gjerne registrerings nr. Jeg må vite hva som MÅ gjøres og hvilken time pris verkstedet du bruker tar. Vil jo variere fra sted til sted.

Er ikke komfortabel med å skru selv. Min ekspertise stopper ved skifte av dekk. Hadde det vært MC hadde det vært annerledes, men har ikke satt meg inn i bil enda.

 

Samtidig er jeg opptatt fra dag til kvelden til midten av desember, og da er det greit å få gjort det så fort som mulig. Så lenge det er under 10 000 skal det gå greit, blir litt dumt å betale så mye når bilen bare kosta 20 lapper.

VW Polo, 3 dørs, 2001, 60hk, registrerings nummer er jeg for lat til å gå og se nå, nettopp spist altfor mye mat, men uansett, har fått så mye utrolig hjelp fra deg, og setter utrolig pris på det.

Lenke til kommentar

Er ikke komfortabel med å skru selv. Min ekspertise stopper ved skifte av dekk. Hadde det vært MC hadde det vært annerledes, men har ikke satt meg inn i bil enda.

 

Samtidig er jeg opptatt fra dag til kvelden til midten av desember, og da er det greit å få gjort det så fort som mulig. Så lenge det er under 10 000 skal det gå greit, blir litt dumt å betale så mye når bilen bare kosta 20 lapper.

VW Polo, 3 dørs, 2001, 60hk, registrerings nummer er jeg for lat til å gå og se nå, nettopp spist altfor mye mat, men uansett, har fått så mye utrolig hjelp fra deg, og setter utrolig pris på det.

Med så lite å gå på er det vanskelig å si noen pris. For bilen din er i ett modell skifte år. Dele priser kommer også litt an på om bilen din har slitasje varslere og/eller ABS. Men ville ha gjettet på at om du må skifte begge calipere og bremseklosser foran så kommer det fort på en 5500 - 6000 kr. Men dette er bare en forsiktig gjetning siden jeg ikke har nøyaktige opplysninger om bilen din.

Lenke til kommentar

Hei

 

En liten oppdatering. Måtte skifte bremseklosser og bremseskiver på begge forhjul. Samt det var skade på bremseslanger (farlig). Lyden jeg hørte var stål mot stål.

 

Men jeg betalte bare 3500 kr for skifte av begge skiver og klosser forran. Og 1000 lapp for å skifte bremseslanger

 

Var ikke dette veldig billig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...