Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Legge om dekk


Krakov

Anbefalte innlegg

Jeg har et par spørsmål angående dekkskifte.

På vinterdekkene mine står det ikke hvor de skal hen (f.eks høyre foran eller venstre bak), spiller det veldig stor rolle hvor jeg plasserer dem, eller kan jeg bare legge dem der jeg vil?

Skal man løsne hjulboltene før man jekker opp bilen, og så jekke ned bilen før man strammer skikkelig til, i så fall hvorfor?

Og setter man bilen i 1 gir + brekk slik at man ikke skal dra bilen av jekken?

Hva skal man smøre inn hjulboltene med når man legger om?

Takk til den som gidder å svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på dekkene:

Er de retningsbestemt, så passer kun to av dekkene på samme side av bilen. Jeg setter av prinsipp det minst slitte dekket fremst, men det anbefales vanligvis at det beste dekket settes bak. Dersom dekkene ikke er retningsbestemt setter du dermed de to beste dekkene framme.

 

Sett bilen i 1.gir + fullt håndbrekk og løsne hjulboltene litt før du jekker opp bilen slik at du ikke drar bilen av jekken. Etter det nye dekket er satt på så strammer du til hjulboltene slik at det ikke er fare for å dra bilen av jekken. Senk deretter bilen (ikke helt) slik at dekket har tilstrekkelig friksjon mot undelaget og stram hjulboltene skikkelig.

 

Jeg smører normalt ikke boltene men har gjort forsøk med kobberpasta. Kobberpasta kan brukes.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at om du har piggdekk så må du se hvilken vei piggene er bøyd. Om du ser på toppen av dekket skal piggene være litt lett bøyd bakover. (Dette om dekkene har vært brukt en stund.) Snur du piggdekk i en annen retning enn den di har vært innkjørt i risikerer du at piggene løsner. Du må også hær sjekke om dekkene skal ha en bestemt rulle retning som mobile999 sier.

 

De dekkene som er minst slitt SKAL settes foran. Dette fordi du har 70% av bremse effekten foran og det er verre å miste styringen enn veigrepet. En del som har bakhjulstrekk setter de beste dekkene bak for å være sikker på å komme seg frem på glatt føre. Men dette er som sagt ikke å anbefale. Det er mye viktigere å ha bremser å styring enn å komme seg opp bakker.

Lenke til kommentar

PS: Det lønner seg å smøre boltene til hjulene vær gang du skifter hjul. Dette fordi ellers så kan boltene ruste fast. Er veldig kjedelig å stå med punktert hjul fordi du ikke får løsnet boltene. Du kan bruke kobber pasta. (Kopaslip) Som mobile999 sier, Molykote 44 Medium eller annen tilsvarende smøre fett som tåler høy temp. Fås kjøpt på tuber eller bokser alt etter hvor mye du trenger.

Lenke til kommentar

Se på dekkene:

Er de retningsbestemt, så passer kun to av dekkene på samme side av bilen. Jeg setter av prinsipp det minst slitte dekket fremst, men det anbefales vanligvis at det beste dekket settes bak. Dersom dekkene ikke er retningsbestemt setter du dermed de to beste dekkene framme.

 

Sett bilen i 1.gir + fullt håndbrekk og løsne hjulboltene litt før du jekker opp bilen slik at du ikke drar bilen av jekken. Etter det nye dekket er satt på så strammer du til hjulboltene slik at det ikke er fare for å dra bilen av jekken. Senk deretter bilen (ikke helt) slik at dekket har tilstrekkelig friksjon mot undelaget og stram hjulboltene skikkelig.

 

Jeg smører normalt ikke boltene men har gjort forsøk med kobberpasta. Kobberpasta kan brukes.

Tusen takk for alle svar og all informasjon.

 

Hvorfor skal jeg ikke senke bilen helt når jeg skal stramme hjulboltene skikkelig?

Lenke til kommentar

Det blir for mye trykk på navet før boltene er skikkelig tilskrudd.

Er "navet" hjulfestet på bilen?

 

Så jeg skal ikke jekke bilen helt ned når jeg skal stramme til skikkelig, bare jekke den langt nok ned til at det er tilstrekkelig kontakt med underlaget?

Lenke til kommentar

Er "navet" hjulfestet på bilen?

 

Noe sant. Det kan kalles fjærbenet etc, men det jeg spesifiktmener er anleggsflaten på felgen mot den delen som er på bilen og felgboltene som går inn der.

 

Du skal jekke ned bilen så langt at du ikke klarer å dreie hjulet når du strammer boltene, dvs. "tilstrekkelig kontakt" med underlaget. Du må ta det litt på feelingen.

Lenke til kommentar

 

Noe sant. Det kan kalles fjærbenet etc, men det jeg spesifiktmener er anleggsflaten på felgen mot den delen som er på bilen og felgboltene som går inn der.

 

Du skal jekke ned bilen så langt at du ikke klarer å dreie hjulet når du strammer boltene, dvs. "tilstrekkelig kontakt" med underlaget. Du må ta det litt på feelingen.

Okei, takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...