Gå til innhold

Nettverket mitt

Anbefalte innlegg

Driver og endrer topologien i nettverket mitt.. Før hadde jeg hele opplegget i samme ip-klasse med isdn ruteren som dhcp.. Det jeg nå vil er at linux boksen min (en av de) skal være dhcp for noen av pc'ene (vil skille mitt nettverk fra resten av huset)

Før fikk alle untatt serveren dynamisk adresse serveren hadde 192.168.23.2 og ruteren (en zyxel) 192.168.23.1. En D-link DWL-900AP+ hadde 192.168.23.3 og fra 192.168.23.10 til 20 ble det delt ut adresser til de resterende maskinene.

Det jeg nå vil er at ruteren fortsatt skal dele ut adresser som før, men jeg har satt inn ett ekstra nettverkskort i serveren og vil slik dele nettverket i to deler (den gamle med 192.168.23.0 og en ny med 192.168.1.0. Alikavel må filserveren og printserveren på 192.168.1.0 være tilgjengelig for de som sitter på 192.168.23.0.

Slik det nå er fungerer fortsatt det gamle helt fint. Den nye delen fungerer delvis.. DHCP deler ut ip-adresser, men desse får network unreachable selv om de har fått ip-adresser derfra.

Noen som forstår hva jeg mener og har noen forslag til løsning eller noe jeg har glemt? Serveren kjører redhat 8.0 og klientene kjører os/2 warp versjon 4, mandrake 9.1, redhat 9.0 redhat 8.0, windows 98 SE windows 2000 og windows XP (regner med at klientene ikke trenger noen andre innstillinger en dynamisk tildelte ip'er..)

Edit:

Tror egentlig det eneste som er problemet er at jeg ikke har satt opp ruting for all trafikk fra eth0 til eth1 men hvordan setter jeg dette? Og hva må være gateway? Om jeg kan sette påå at alle pakker som kommer fra eth0 skal gå rett ut gjennom eth1 og bruke dens gateway burde det funke? OG igjen hvordan? Begynner å bli trøtt og lei etter en stressende uke så det var vel helt rett tidspunkt å begynne å makke :oops:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...