Weeb91 Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Hei. Har hatt en del problemer med hjemmenettverket mitt en stund nå, med nettverket som faller ut regelmessig. Oppsettet består av Altibox hjemmesentral, og går videre til en Asus RT-N56U for internett til hovedetasjen og loftet, og fra den er det lagt opp en nettverkskabel (fastlagt) ned i sokkelleiligheta til en ny RT-N56U. virker som dette skaper problemer, og gir ustabilt nettverk. er det noen instillinger jeg må vite om, for å få det til å bli mer stabilt? Har laget en skisse som illustrerer oppsettet. Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Problemet kan like være den trådløse adapteren jeg har i pcen, som er netgear n600 (wnda3100v2) For det ser ut til at trådøs på andre enheter fungerer, som telefoner og nettbrett Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Avkreftet at det er usb dongelen som er problemet. Har nå prøvd med kanel mellom ruter og stasjonærpc, men problemet er der enda, men kun på pcen. Hva kan være galt da? Ligger problemet i selve pcen da? Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Problemet ligger vel i hvordan du har satt opp ALTibox samt 2 routere . 2 routere mot hver andre vil alltid skape problemer med mindre du setter opp den ene til å motta ip i stedet for å dele ip. Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Men rart problemet kun kommer på den stasjonære pcen og ikke mobil, nettbrett, spillkonsoller og lignende da? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Hei. Har hatt en del problemer med hjemmenettverket mitt en stund nå, med nettverket som faller ut regelmessig. Oppsettet består av Altibox hjemmesentral, og går videre til en Asus RT-N56U for internett til hovedetasjen og loftet, og fra den er det lagt opp en nettverkskabel (fastlagt) ned i sokkelleiligheta til en ny RT-N56U. virker som dette skaper problemer, og gir ustabilt nettverk. er det noen instillinger jeg må vite om, for å få det til å bli mer stabilt? Har laget en skisse som illustrerer oppsettet. Altibox hjemmesentral.jpg har du endret på noen av standard instillingene på en av asus routerne? Om du ikke har gjort det så vil begge routerne ha 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 og det vil funke særdeles dårlig for pcer bak router nummer to pga router nr to får samme subnet på både lan og wan. På router nummer to bør du enten deaktivere routing funksjonaliteten eller ta i bruk et annet subnet på lan siden, som f.eks 10.0.0.1/24 1 Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Ja har endret på det så de får forskjellige ip adresser. Har 192.168.1.1 & 192.168.2.1 Hvordan deaktiverer man routing funksjonen da? Kalles dette noe spesielt som jeg vil finne innpå siden til ruteren? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Her spørs det jo hva man egentlig vil oppnå? Hvis ønsket er at det skal fungere som ett nettverk så er det enleste å sette begge Asus-ene i AP-modus (Administrasjon -> Funksjonsmodus) og bruker dermed DHCP kuni hjemmesentralen. 1 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Du skriver ikke hvilke porter routerene er koblet i. Dette er ganske vesentlig for hvordan du skal sette de opp og hvordan nettverket vil oppføre seg. Hvilken router kobler du deg til med wifi? Er aalle satt opp med samme navn på wifi og kanal f.eks? 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 (endret) Sjekk først hvilken ipadresse du har i sentral. Altibox bruker normalt 192.168.10.x på LAN. Har du dette eller en internettadresse der? Oppsettet videre vil avhenge av hvordan du ønsker å sette opp nettverket. Ønsker du alt på et felles nettverk, så er det viktig å kun ha en server (DHCP) som deler ut adresser. Dette kan være sentralen (192.168.10.xxx) eller den første routeren, dersom sentralen står i bridge med internettadresse. Ved å ha en slik server og ikke flere subnett, så kan man sette opp UPNP til å åpne porter automatisk, slik at nettverket fungerer strømlinjefomet. Endret 10. november 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Er vel den gamle Hjemmesentral CPL3 jeg har, og har aldri vært innpå noe tilsvarende nettside for altibox, heller aldri fått noe informasjon fra leverandør om det. Vet derfor ikke ipadresse til sentralen. fra sentralen og inn på den første ruteren er det koblet opp som beskrevet i manualen, inn i port 0 eller hva det er, den er vertfall godt markert. videre har jeg gått ut fra port 1 og inn port 0 på ruter nummer 2, samme som den første. Begge ruterene blir tilkoblet med WiFi, og jeg har forskjellig navn på ruter / kanal asus_2,4ghz xxxxx sokkel asus_5ghz xxxxx sokkel asus_2,4ghz xxxxxx asus_5ghz xxxxxx Ønsker å sette opp nettverket med to separate rutere, da det totalt sett er veldig mange enheter som kan koble til nettverket. 4 telefoner 1 stasjonær PC 3 bærbare PCer 1 bluray spiller 2 nettbrett 1 PS3 + evt. gjester. så blir mye å takle for en ruter, selv om ikke alle enhetene (ytterst sjeldent) blir brukt samtidig. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Det er ikke så mye for en OK router, men greit å bruke flere aksesspunkt for å få god dekning. Ipadressen til sentralen finner du i Asus-routeren oppe under WAN (internettport). Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Alt vil likevel sendes gjennom alle routerene, så du vil ikke få færre connections dersom det går ut på Internett. Det er helldr ikke nødvendig å ha tre routere, hjemmesentralen er også en router. Jeg anbefaler at du kun har en router og bruler de to andre som aksesspunkt. Jeg vet ikke hvordan det er med hjemmesentralen og tv eller telefon, så jeg vil ikke anbefale bridging av den. Først bør du, som skrevet før, sjekke hvilke IP-addresser routerene deler ut. Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Internettstatus: Tilkoblet WAN IP: 192.168.1.252 hjemmesentralen har kun ett uttak, og er ikke trådløs. når jeg går inn på WAN IP så kommer jeg bare rett innpå Asus sin ruter. men jeg sier det igjen. det er kunn på min stasjonære PC hvor jeg har problemet med at internett faller ut av og til Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 WAN-ip deles ut av routermodem i sentralen. Mulig at IP til sentralen da er 192.168.1.1. Du bør da helst sette opp begge routerne som aksesspunkt. Jeg kjenner ikke til om man kan sette routerne opp som rene aksesspunkt og switch via GUI. Men man kan jo gjøre dette på gamlemåten, ved å sette statisk IP som ikke er i konflikt med sentralen. I tillegg kobler man da sentralen (routermodem) i LAN på begge routerne og slår av DHCP (LAN) i begge routerne. Da har man nettverk som kobles rett til sentralen via LAN eller AP i samtlige tilfeller. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Ruterne settes enkelt opp som AP i GUI med et par klikk: Administrasjon -> Funksjonsmodus Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Skal se litt mer på dette når jeg kommer hjem. Er på tur til Oslo nå, tilbake på fredag, hvor jeg blir hjemme i to uker. Nettet fungerer mesteparten av tiden, men til tider har jeg problemer at stasjonær pcen min ikke får tilgang på internett, mens det fortsatt fungerer på ipad og iphone, selv om jeg nå tester med kablet forbindelse. Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Ruter 1 kjører på 192.168.1.1 og nummer 2 kjører på 192.168.2.1 Får ikke opp noen annen ip når jeg kjører cmd og skriver ipconfig. Standard gateway er da samme som ruter 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 (endret) Vær obs på at du kan få konflikt mellom router en og sentralen. Dette skyldes at begge er på samme subnett (192.168.1.xxx). Men det er uansett dumt å separere nettverk slik. Har du mediaservere, eller ønsker å dele mellom maskinene så vil ikke alle se hverandre. Endret 10. november 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 11. november 2013 Forfatter Del Skrevet 11. november 2013 Vel. Det er noe av poenget. Sokkel leiligheten er en sepparert husstand og leies ut, derfor jeg ønsker å ha det slik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå