knutinh Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 (endret) M43 objektiver kan brukes på største blender uten problemer. På DSLR må objektivene blendes ned. http://www.photozone.de/olympus--four-thirds-lens-tests/740-pana25?start=1 "Panasonic Leica DG Summilux 25mm f/1.4 ASPH ...the peak performance is reached between f/2.8 and f/4 with very sharp results across the image frame… the lens shows heavy vignetting of around ~1,3EV (f-stops) at wide open aperture but stopping down to f/2.8 onwards reduces the light fall-off …" Peak performance er 3075 LW/PH @ f/2.8 i senter, og 2265 LW/PW @ f/8.0 i ekstreme hjørner. http://www.photozone.de/nikon_ff/441-nikkor_afs_50_14_ff?start=1 "Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G At almost 2 EV the corners darken visibly wide open. There's a moderate level of vignetting left at f/2.0 which is reduced further to a negligible degree stopped down to f/2.8 and beyond." Peak performance er 3926 LW/PH @ f/4.0 i senter, og 3523 LW/PW @ f/5.6 i ekstreme hjørner. Selv den dårligste målte MTF-verdien (2861 LW/PW@f/1.4, ekstremt hjørne)er faktisk ikke så langt unna den beste målte MTF-verdien for m43-objektivet (3075 LW/PH @ f/2.8 i senter) Så la oss snu på flisa: med nevnte FF-kombinasjon så kan du fritt velge blender mellom f/1.4 og f/8, fritt plassere motivet i hjørnet av objektivet, og fremdeles ha (worst-case) nesten like bra detalj-gjengivelse som det nevnte m43 kamera gir for beste blender, i senter etc. Best-case så får du betydelig mer detaljer. -k Endret 15. november 2013 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Chef Lyhne Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 M43 objektiver kan brukes på største blender uten problemer. På DSLR må objektivene blendes ned. http://www.photozone.de/olympus--four-thirds-lens-tests/740-pana25?start=1"Panasonic Leica DG Summilux 25mm f/1.4 ASPH ...the peak performance is reached between f/2.8 and f/4 with very sharp results across the image frame? the lens shows heavy vignetting of around ~1,3EV (f-stops) at wide open aperture but stopping down to f/2.8 onwards reduces the light fall-off ?" Peak performance er 3075 LW/PH @ f/2.8 i senter, og 2265 LW/PW @ f/8.0 i ekstreme hjørner. http://www.photozone.de/nikon_ff/441-nikkor_afs_50_14_ff?start=1 "Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G At almost 2 EV the corners darken visibly wide open. There's a moderate level of vignetting left at f/2.0 which is reduced further to a negligible degree stopped down to f/2.8 and beyond." Peak performance er 3926 LW/PH @ f/4.0 i senter, og 3523 LW/PW @ f/5.6 i ekstreme hjørner. Selv den dårligste målte MTF-verdien (2861 LW/PW@f/1.4, ekstremt hjørne)er faktisk ikke så langt unna den beste målte MTF-verdien for m43-objektivet (3075 LW/PH @ f/2.8 i senter) Kom gjerne med konkrete eksempler på hva det er du mener, eksempelet mitt viser at regelen du antyder ikke er noen regel. -k http://www.43rumors.com/from-canon-to-mft-the-truth-behind-the-migration-by-mohammad-shafik/ "For some reason most MFT prime lenses are very sharp wide-open, I just checked all the pictures I?ve taken with the 45mm f/1.8, and 70% of the shots are taken wide-open, there is no reason for me to stop-down anymore, unless I need more DOF obviously. And that brings me to shutter speed, another understated advantage. With the smaller sensor, there is no need to stop-down the lens to get adequate depth of field (unlike a FF DSLR with shallow DOF even at f/4), so I can easily shoot at higher shutter speeds and lower light conditions without resorting to high ISO." Les anmeldeldeser av M43 objektiver og du skal se at den uttalelsen er en gjenganger. Er ike noe jeg har funnet på. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 (endret) Les anmeldeldeser av M43 objektiver og du skal se at den uttalelsen er en gjenganger. Er ike noe jeg har funnet på.Jeg hadde håpt at du hadde noe mer substans i påstandene dine enn subjektiv synsing fra en rykteside dedikert til m43-formatet. Kan du ikke fortelle oss litt om dine erfaringer med M43 i stedet? Hvilke objektiver er det du bruker som "kan brukes på største blender uten problemer"? -k Endret 15. november 2013 av knutinh Lenke til kommentar
Chef Lyhne Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Les anmeldeldeser av M43 objektiver og du skal se at den uttalelsen er en gjenganger. Er ike noe jeg har funnet på.Jeg hadde håpt at du hadde noe mer substans i påstandene dine enn subjektiv synsing fra en rykteside dedikert til m43-formatet. Kan du ikke fortelle oss litt om dine erfaringer med M43 i stedet? Hvilke objektiver er det du bruker som "kan brukes på største blender uten problemer"? -k Les anmeldelser så ser du mange har samme synspunkt. Jeg bruker blant annet 12-35mm, 25mm, 45mm og 60mm og alle kan fint brukes på største blender. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Jeg hadde håpt at du hadde noe mer substans i påstandene dine enn subjektiv synsing fra en rykteside dedikert til m43-formatet. Kan du ikke fortelle oss litt om dine erfaringer med M43 i stedet? Hvilke objektiver er det du bruker som "kan brukes på største blender uten problemer"? -k Vet ikke helt hvordan det er mot sammenliknbare objektiver, men 45mm f.18 har i reviews jeg har sett fått oppfitt vignettering som 1/3 EV i "extreme corners" på f1.8 AtW Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 (endret) At optikk til større sensorer må blendes ned er bare tull, det kommer an på optikken og bruksområdet. Men jeg vil gjerne ta tak i dette gullkornet: And that brings me to shutter speed, another understated advantage. With the smaller sensor, there is no need to stop-down the lens to get adequate depth of field (unlike a FF DSLR with shallow DOF even at f/4), so I can easily shoot at higher shutter speeds and lower light conditions without resorting to high ISO." Sant nok, men her er greien: skyter du FF og blender ned så mye at du får tilsvarende skarphetsdybde, så har du fremdeles like stor lysåpning og samme mengde lys. Ja, du må gå opp i ISO-verdi, men fordi sensoren er større så får du samme mengde støy som du ville fått med den tilsvarende lavere ISO-verdien på en mindre sensor. FX på f/4 og ISO 400 gir samme skarphetsdybde og støy som 4/3 på f/2 og ISO 100. Endret 15. november 2013 av Sutekh 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Ja, ihvertfall teoretisk, i praksis virker det som FF henger litt etter her ofte. AtW Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 (endret) Ja, ihvertfall teoretisk, i praksis virker det som FF henger litt etter her ofte. AtW Jeg vet nå ikke jeg, både D4 og aldrende D3s ligger ganske nøyaktig 6 dB over E-M1 og GX-7 på signal-støyforhold i mellomtonene (hvor det er sensorstørrelsen som spiller mest inn). D800 stiller litt svakere med mellom 5 og 6 dB. (Skalert til samme bildestørrelse). Endret 15. november 2013 av Sutekh Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Igjen så velger du å ignorere størrelse som en viktig faktor. Størrelse/vekt er en subjektiv vurdering og kan derfor ikke regnes med som en bestemt faktor i denne sammenhengen. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Og når vil en en speilrefleks gi den gruppen noe bedre bilder enn en god kompakt? Jeg tror du undervurderer flere faktorer i dette, også de psykologiske. Et eksempel: En dame jeg kjenner kjøpte et 400D da disse kom, hun tar bilder i jpg med kitzoomen (dog bruker de programvalg som finnes). I tillegg bruker hun mobilkameraet. Men når hun kler på seg speilrefleksen er det for å ta bilder, for å fotografere som hun sier. Hun forteller videre at mobilen knipser hun bare med, ikke fotograferer - selv tror jeg mange mener/føler som hun gjør. For disse menneskene handler det ikke om det du og andre speilløsefan er så opptatt av: vekt og størrelse. Det handler om å føle at de har et godt verktøy i hendene som kan gi de gode bilder. De er heller ikke pikselpeepere. Jeg har spurt henne om hun har et kompaktkamera og, svaret ble: Nei, hva skal jeg med det? Jeg knipser jo med mobilen.. Vi som er her har lett for å glemme hvordan andre mennesker ser på dette med å ta bilder, mennesker som bruker kameraet og er happy med det. Disse har null interesse eller utbytte av det vi her holder på med/diskuterer. Våre "problemstillinger" er heldigvis totalt ukjente for de fleste (og måtte det forbli slik). Vi entusiaster skal være sjeleglad for at mannen i gata kjøper systemkamera, hvis ikke ville mangfoldet av kamera lidd kraftig og prisene vært mye høyere. Tor 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Nedgangen i kamerasalget er vel den verste faktoren framover hvor mangfoldet vil få en trøkk, mindre penger til utvikling på sikt og de som blir igjen i framtida vil sannsynligvis produsere forutsigbare kameraer med lite nyvinning for å overleve. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 (endret) Les anmeldelser så ser du mange har samme synspunkt.Store deler av Norges befolkning tror på banke-ånder, lysfontener, eller annet vas. Jeg tror på overbevisende argumenter basert på solide observasjoner... Jeg bruker blant annet 12-35mm, 25mm, 45mm og 60mm og alle kan fint brukes på største blender.Jeg bruker både EF og EF-S optikk på min 7D. Alle kan fint brukes på største blender. Jeg har sett fantastiske bilder tatt med FF på største blender. Og poenget ditt var? Hva var grunnlaget ditt for påstandet om at "På DSLR må objektivene blendes ned."? De fleste objektiver yter noe bedre blendet litt ned (mhp oppløsning i fokusplanet, vignettering m.m). Også m4/3-objektiver såvidt jeg har sett. Fortrinnene til et kamera over et annet handler ikke (bare) om MTF-målinger, men hvilke bilder det lar deg ta. Større sensorer lar deg jevnt over ta bilder med noe mer detaljer (for moderate DOF) og/eller lavere DOF. M4/3 har fordeler hva gjelder størrelse og kost, og hvis du ønsker stor DOF er du stort sett diffraksjonsbegrenset uansett. Vit hva du trenger, og finn det rette verktøyet, men ikke anta at dine behov/pengebok er den samme som alle andres. -k Endret 16. november 2013 av knutinh Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Men jeg vil gjerne ta tak i dette gullkornet:Det understreker vel bare at revieweren ikke har hørt om ekvivalens-begrepet, og derfor begir seg ut på en dårlig fundert teoretisk tankerekke. -k Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Nedgangen i kamerasalget er vel den verste faktoren framover hvor mangfoldet vil få en trøkk, mindre penger til utvikling på sikt og de som blir igjen i framtida vil sannsynligvis produsere forutsigbare kameraer med lite nyvinning for å overleve."Gullrush" trenger ikke å være en god katalysator for nyvinning. Kanskje harde kår i kamera-bransjen vil tvinge Sony, Samsun (endog Canon og Nikon) til å satse mer offensivt på ny teknologi for å overleve. Min bekymring er at disse "nyvinningene" vil være mer i retning av Facebook-integrasjon enn i retning av 3dB forbedringer av sensor-kvalitet... -k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg