Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Håndtere truende/suicidal venn

Anbefalte innlegg

Har en god kamerat jeg tilbringer mye tid med og som jeg nå bor med. Jeg tror han sliter med selvmordstanker og har minst et selvmordsforsøk bak seg. Han går på flere antidepressiva som han selvmedisinerer og har samtidig et rimelig usunt forhold til sovepiller. Han drikker stort sett hver helg og han drikker alltid for mye. Når han drikker har han en tendens til å lete etter bråk og bli voldelig. Han har aldri vært voldelig mot meg, men jeg vet han har vært i bråk med flere tidligere venner og har samtidig hatt problemer med politiet. Ved en anledning, etter å ha kombinert litt for mye alkohol og hasj havnet han i det jeg er overbevist om var en psykose. Jeg fikk han hjem hvor han da trakk kniv mot meg, og selv om det aldri var direkte farlig følte jeg meg lite trygg. Jeg måtte da også gjemme sovepillene da han heiv i seg nærmere 10 stk før jeg fikk stoppet han og tvunget noen ut av kjeften på han.

De siste dagene har han stort sett bare sovet og jeg har forstått han er rimelig deprimert. Nå i helgen har han drukket en del og det har vært noen rimelig sære dager. Det toppet seg i kveld da jeg kom litt senere enn han hjem fra byen. Jeg fant han gående rundt i stua og han oppførte seg som en kødd. Han var ikke sint, men skulle tulle med meg, kaste ting i veggen, slå og bare være ape. Jeg ville ikke gå for jeg var usikker på hva han kunne finne på dersom jeg ikke var der. Han trakk etter hvert kniv som han skulle leke med, kuttet noen sår på seg selv og var rimelig uforsiktig. På et tidspunkt tok han kniven til halsen og latet som han skar. Det ble bare et lite merke, men jeg var redd for hva han kunne finne på en stund. Han pekte den mot meg ved et par anledninger og jeg var såpass lite trygg på han at jeg ble stående med en stol, klar til å klappe til han selv om jeg aldri tror han seriøst ville brukt den mot meg. Det endte med at han låste seg inne på doen med kniven og jeg fikk han ikke ut før jeg ringte nødsentralen. Jeg tilkalte aldri ambulansen, men det var ikke langt fra. Jeg var en stund redd han skulle kutte noe, men det gikk ikke så ille og jeg fikk han til slutt i seng.

Jeg føler, og han ga selv uttrykk for det i kveld, at han vil ha oppmerksomhet. At han vil kjenne at noen bryr seg. I dag gikk det langt over grensen for hva jeg er komfortabel med, og jeg føler at noe burde gjøres. Jeg orker ikke måtte ta ansvar og passe på han fordi han ikke klarer å kontrollere seg selv når han drikker, særlig ikke når han blir truende mot meg. Jeg angrer nesten litt på at jeg ikke fikk sendt en ambulanse, men jeg er samtidig usikker på hvor godt det hadde vært for han å havne på psykiatrisk eller i verste fall bli voldelig mot ambulansefolkene. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg vet jeg må ta det opp med han i morgen, men samtidig er jeg usikker på hva som kommer ut av det.

Håndterer jeg dette feil? Burde jeg kontakte noen eller få han til å gjøre det? Jeg vet at om han gjør noe slikt som dette igjen kommer jeg til å ringe nødsentralen eller politiet, men vil det komme noe godt ut av det om han aldri seriøst vurderer selvmord, men bare vil "føle at noen bryr seg"? Han pleier jo ikke å være sånn som dette, men jeg vet ikke lenger hvor jeg har han.

Anonymous poster hash: c7e60...d6f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en god kamerat jeg tilbringer mye tid med og som jeg nå bor med. Jeg tror han sliter med selvmordstanker og har minst et selvmordsforsøk bak seg. Han går på flere antidepressiva som han selvmedisinerer og har samtidig et rimelig usunt forhold til sovepiller. Han drikker stort sett hver helg og han drikker alltid for mye. Når han drikker har han en tendens til å lete etter bråk og bli voldelig. Han har aldri vært voldelig mot meg, men jeg vet han har vært i bråk med flere tidligere venner og har samtidig hatt problemer med politiet. Ved en anledning, etter å ha kombinert litt for mye alkohol og hasj havnet han i det jeg er overbevist om var en psykose. Jeg fikk han hjem hvor han da trakk kniv mot meg, og selv om det aldri var direkte farlig følte jeg meg lite trygg. Jeg måtte da også gjemme sovepillene da han heiv i seg nærmere 10 stk før jeg fikk stoppet han og tvunget noen ut av kjeften på han. De siste dagene har han stort sett bare sovet og jeg har forstått han er rimelig deprimert. Nå i helgen har han drukket en del og det har vært noen rimelig sære dager. Det toppet seg i kveld da jeg kom litt senere enn han hjem fra byen. Jeg fant han gående rundt i stua og han oppførte seg som en kødd. Han var ikke sint, men skulle tulle med meg, kaste ting i veggen, slå og bare være ape. Jeg ville ikke gå for jeg var usikker på hva han kunne finne på dersom jeg ikke var der. Han trakk etter hvert kniv som han skulle leke med, kuttet noen sår på seg selv og var rimelig uforsiktig. På et tidspunkt tok han kniven til halsen og latet som han skar. Det ble bare et lite merke, men jeg var redd for hva han kunne finne på en stund. Han pekte den mot meg ved et par anledninger og jeg var såpass lite trygg på han at jeg ble stående med en stol, klar til å klappe til han selv om jeg aldri tror han seriøst ville brukt den mot meg. Det endte med at han låste seg inne på doen med kniven og jeg fikk han ikke ut før jeg ringte nødsentralen. Jeg tilkalte aldri ambulansen, men det var ikke langt fra. Jeg var en stund redd han skulle kutte noe, men det gikk ikke så ille og jeg fikk han til slutt i seng. Jeg føler, og han ga selv uttrykk for det i kveld, at han vil ha oppmerksomhet. At han vil kjenne at noen bryr seg. I dag gikk det langt over grensen for hva jeg er komfortabel med, og jeg føler at noe burde gjøres. Jeg orker ikke måtte ta ansvar og passe på han fordi han ikke klarer å kontrollere seg selv når han drikker, særlig ikke når han blir truende mot meg. Jeg angrer nesten litt på at jeg ikke fikk sendt en ambulanse, men jeg er samtidig usikker på hvor godt det hadde vært for han å havne på psykiatrisk eller i verste fall bli voldelig mot ambulansefolkene. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg vet jeg må ta det opp med han i morgen, men samtidig er jeg usikker på hva som kommer ut av det. Håndterer jeg dette feil? Burde jeg kontakte noen eller få han til å gjøre det? Jeg vet at om han gjør noe slikt som dette igjen kommer jeg til å ringe nødsentralen eller politiet, men vil det komme noe godt ut av det om han aldri seriøst vurderer selvmord, men bare vil "føle at noen bryr seg"? Han pleier jo ikke å være sånn som dette, men jeg vet ikke lenger hvor jeg har han. Anonymous poster hash: c7e60...d6f

Neste gang han oppfører seg sånn, ringer du ambulanse. Det er det eneste du kan gjøre for å hjelpe ham - han trenger hjelp som du ikke er i stand til å gi.

Det beste du kan gjøre for kompisen din, er å få ham inn til behandling. Det kan hende han blir dritsur på deg, men når stormen har lagt seg (det kan ta lang tid) kommer han til å takke deg.

Anonymous poster hash: 4b9aa...750

• Liker 5
Lenke til kommentar

Enig med alle innleggene over. Jeg synes det mest ansvarlige er at han får hjelp av helsevesenet. Hvis han opptrer truende mot deg så går det jo også ut over din egen sikkerhet og trygghet. Hvis ikke du er rundt han er det sannsynligvis noen andre hvis han ikke er i huset, og du har ingen anelse om hvordan andre vil reagere på han, og hvordan han reagerer på andre, noe som kan skape farlige situasjoner. Det er en tøff situasjon du er i, men det er også viktig å håndtere dette rett, både for hans, din egen og andres sikkerhet.

Det kan også være greit for din egen del å få hjelp til å bearbeide det du har vært igjennom slik du legger fram hendelsesforløpet.

edit:

Hvis du forklarer situasjonen godt, så trenger du ikke være bekymret for de som skal håndtere han, hvis du føler dette er en belastning. Da tar de hensyn til det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Har han sagt noe om selvmord? Det vil i så fall være et rop om hjelp. Om noen vil ta livet av seg, så gjør de det. Da finner de en måte. Hans oppførsel i seg selv virker som et rop om hjelp... Han har det ikke godt med seg selv. Han burde i høyeste grad få hjelp. Enig med de over i at du bør tilkalle noen neste gang. Ikke særlig bra om du skal føle deg utrygg der du bor. Selv om han kanskje blir sur på deg med en gang, så vil han se hva du gjorde for ham når han blir bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...