KingInTheNorth Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Kort fortalt, går andre klasse. Lurer på om kjemi 3 er nødvendig for noe annet en medisin osv (tenker selv på ingeniørutdannelse)? Vil 3. klasse engelsk (som jeg kan greie 6-er i) være bedre enn kjemi 2? som jeg vil slite med, og lite sannsynlig få bedre en 4. (men også i tillegg 0,5 realfagpoeng)? Kan man ta biologi1 i 3. klasse? I stedet for Engelsk, og få realfagspoeng? Også hvilke linjer er å anbefale i NTNU, tenker selv på Produksjonsutvikling og Produksjon. (Liker matte, fysikk og databruk) (Her har jeg forklart grundigere i spoiler, om noen vil lese mer) Går nå andre år på videregående, gikk ut av første klasse med 5,5 i snitt av seks karakterer (T-matteeksamen inkludert) Videre på vidergående tror jeg at jeg vil ende opp med et ganske bra snitt med ca. 51-52 poeng i tillegg til realfagpoeng. Som da tar meg til mitt neste spørsmål, nå har jeg kjemi 1, r1 og fysikk 1. Fysikk og matte er fag jeg liker ganske godt, og jeg liker forsåvidt kjemi 1 også, men jeg finner det også veldig vanskelig. Jeg greier sannsynligvis å jobbe meg til en femmer i kjemi 1, r1 og fysikk. Men problemet er at kjemi 2 kommer det ikke til å bli en femmer i. Også i tillegg med mer stress fra de andre fagene vil jeg ikke bruke hele fritiden min på å lese, så istedenfor ta 3. klasse engelsk i tillegg, Engelsk er et fag jeg har høy kompetanse i, og har fått sekser siden 8. klasse, jeg har også engelsk nå i stedet for biologi. Problemet der er at man ikke får realfagpoeng, som fører til 3.5 realfagpoeng, av grensen som ligger på 4. I andre klasse er det både muntlig og engelsk karakter, og sekser i begge to vil kunne dra snittet mitt opp. Er det to karakterer i tredje klasse også? Burde jeg ta kjemi 2 og ende opp med fire, eller engelsk med sannsynligvis sekser? Trenger man Kjemi 2 til noen spesielle utdanningsområder, tenker ingeniørutdanning på NTNU, men er ikke fast bestemt. Medisin er også en tanke, men siden jeg ikke er spesielt god i kjemi osv. kan dette bli et problem. Også? Kan det være mulig å ta biologi 1 i tredje klasse, for å så få en 5/6 i det, pluss 0,5 realfagpoeng? Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 (endret) . Du trenger Kjemi 2 for å kunne begynne på medisin-, veterinær- eller odontologistudiet. Så om du ikke tenker å starte på noe av dette så ville jeg heller tatt engelsk. edit: 6 +3,5 realfags poeng er bedre enn 4 + 4 realfags poeng. Endret 10. november 2013 av martin1d Lenke til kommentar
oOleE Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 På produktutvikling og produksjon på NTNU, samt mange andre siv.ing linjer må du ha (minst) et kjemikurs: http://www.ntnu.no/studier/mtprod/oppbygning Jeg har samme kjemikurset dette semesteret og jeg anbefaler alle som kan å ta Kjemi 1&2 på videregående, noe jeg selv gjorde. Det er vanvittig mye enklere å lykkes med kompetansen fra de fagene og mye av pensum er likt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå