Thor. Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Hei. Viderekommen selvlært teknologientusiast med 8TB HDD på stasjonæren. Maskinen står konstant på, og jeg er aktiv når det kommer til torrents, ser videoer fra denne maskinen og bruker Plex når jeg skal se video på bærbaren eller er utenfor nettverket. Jeg kan veldig mye om pc (windows) men har ikke prøvd meg på raid før. Kan en NAS være tingen for meg så jeg kan spare meg for å la stasjonæren være på hele tiden? En annen ting: Jeg ønsker å bruke raid på diskene, gjerne en type som både øker sikkerheten og samtidig ytelsen. Er det mulig med disker av forskjellig merke og størrelse? Har 2 stk 3TB og 1 stk 2TB som skal benyttes, og kommer til å kjøpe en på 4TB Lenke til kommentar
gunnar453 Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Jeg har en nas som er konstant på. Men den kan ikke laste ned magnet torrenter. Tror de fleste nye nas har støtte for magnetlinks. Før stresset jeg masse med minnepenner osv, ikke nå lenger for jeg har alt tilgjengelig via internett når jeg er på skolen osv! Det er chill. Jeg skal kjøpe en til nas, Synology ds214. Det er helt kurrant å se filmer direkte fra nas. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Ser du filmer via plex eller nettverksdeling (eller kanskje ftp)? Klarer plex fint konvertering av formater med tanke på cpu kraft? Vurderer Synology DS414. Lenke til kommentar
gunnar453 Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Jeg har aldri bukt plex. Jeg er ikke hjemme hos NAS-en heller fortiden så kan ikke prøve heller. Jeg bruker K-Lite player og kobler til serveren med samba via wifi da nas'en har innebygget wifi. Åpner bare filen på samme måte som en ville åpnet filen om den skulle ligge på skrivebordet etc. Jeg har oplayer HD på ipad-en, da kan jeg "streame" (musikk iallefall) over ftp. Om du skal se film over ftp på data er det vanlig at du må laste den helt ned først. Btw synology har masse apper til både ios og android for streaming, fotoalbumviser osv osv. Jeg vil anbefale deg å ta en tiltt på bittorrent sync i tillegg, da får du din egen "dropbox" med masse plass. Jeg har nå en excito bubba2 nas, den er litt spesiell da den har innebygget wifi, brannmur osv osv. Om du studerer kan jeg iallefall anbefale deg en nas. Da blir det mye lettere å holde styr og orden på ting. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Studerer ikke nei, men jeg er borte fra stasjonæren ca halvparten av helgene der alle seriene mine er lagret. Hadde forresten to hendelser der Dropbox reddet meg fra stryk på fremføringprosjekt. Mistet bærbaren i gulvet og fortsatte prosjektet på en annen bærbar. Hvordan fungerer det å blande disker til et nas? er ikke så veldig giret på å kjøpe mange nye disker nå Lenke til kommentar
gunnar453 Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Det er og kult om man kan laste ned en film fra nas'en hvis man er hos en venn og vil se en film, forutsatt at du har bra opplastningshastighet på nettet den er koblet til. Jeg vet ikke hvordan det fungerer å blande disker, men tror iallefall det går greit for jbod. Synology har noe lister over støttede dsker på sidene deres. Lenke til kommentar
gunnar453 Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Btw om du har en gammel pc kan du lage en nas selv med freenas som er gratis, Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 (endret) Btw om du har en gammel pc kan du lage en nas selv med freenas som er gratis, ...men da må du ha et sted å ha en hel PC også. Spesialbygget NAS er veldig mye mer praktisk, og programvaren til f.eks Synology er helt nydelig for de som har "vanlige" behov. Endret 10. november 2013 av kvasbo 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Halve poenget mitt med en slik boks er at den kan stå på en hylle sammen med printeren min ute av syne. Og jeg har ikke komponenter nok til overs til en selvbygget NAS. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 +1 for Synology! Har DS213 selv og den funker knall. Du kan blande diskstørrelser så lenge du velger Hybrid RAID. Mitt hovebruksområde: Nedlasting via torrent (ikke magnet) Streaming direkte til Apple TV via app på min Android-mobil (fungerer som fjernkontroll) Jeg kan også nå denne fra nettet for å streame musikk og video, dele filer via link til andre (kan passordbeskyttes) +++. Dette krevde litt fikling med port forwarding i ruter. Står på hele døgnet i stua (ikke i skap), ingen støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå