Gå til innhold

Noen SLI spørsmål.


Nixxy

Anbefalte innlegg

Driver å lufter tanken om å muligens gå til innkjøp av ett nytt 670 kort for å prøve ut SLI, og fordi det ikke hadde gjort noe å hatt litt mer kraft.

Men med dette er det noe jeg lurer på.

 

Først og fremst om min PSU kan takle det? Har en NZXT Hale 90 650W som holder liv i en Nzxt Havik 120 cpu-kjøler, en 2500K klokket til 4,5GHz, 2 HDD, 1 SSD, 3 vifter, og selvsagt HK og ett GB WFx3 670.

 

Regnet ut fra diverse tester at med 2 670 kort og denne CPU på denne hastigheten vil ligge rundt 640W alene, utenom det andre som er koblet til.

Ut i fra dette vil jeg tro at den er i det minste laget for å dra SLI, har jeg rett?

 

 

Og det andre, vil ett referansekort være det beste valget? Tenker da på varme etc. Ref. kort vil vel spy ut varme bak kabinettet, så det kan passe bra i øverste slot, med mitt nåværende kort underst?

 

 

 

 

Og en liten sidenote. Jeg søkte litt om de krasjene i BF4 med soundloop etc. og noen pratet på at det var pga lite minne på skjermkortet. Nå vet ikke jeg om dette stemmer, ettersom jeg har ikke fått testet ut med overvåking av minnebruk, men det skjer jo bare i de store kartene med 64 spillere.

Om noen her vet om dette kan stemme, så lurer jeg på om de 2GB minne på kortet/-ene er nok? Hvis dette er greia, så må jeg nok heller ha ett annet kort med mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du har nå gjort leksa di ja.

 

1. Ja, det stemmer at den PSUen blir i minste laget. Er ikke av så bra kvalitet, og er nok ikke noe særlig å kjøre helt i bunn. Kjøp en 750W'er eller mer av kvalitet. En 850W'er synes jeg høres rimelig passelig ut, og koster sjelden særlig mye mer enn 750W'er.

 

2. Det kan jo sånnsett være greit å ha referansekjøler. Ingen dum ide. :)

Men jeg hadde nok tatt det jeg fant på bruktmarkedet, da GTX 670 er noe overpriset på nettbutikker.

 

3. Aldri hatt problem med 1,5 GB skjermkort. i SLI eller ei. Et spill skal IKKE kræsje pga for lite minne på skjermkortet. Da er det uansett software bug.

Lenke til kommentar

Vel, du har nå gjort leksa di ja.

 

1. Ja, det stemmer at den PSUen blir i minste laget. Er ikke av så bra kvalitet, og er nok ikke noe særlig å kjøre helt i bunn. Kjøp en 750W'er eller mer av kvalitet. En 850W'er synes jeg høres rimelig passelig ut, og koster sjelden særlig mye mer enn 750W'er.

 

2. Det kan jo sånnsett være greit å ha referansekjøler. Ingen dum ide. :)

Men jeg hadde nok tatt det jeg fant på bruktmarkedet, da GTX 670 er noe overpriset på nettbutikker.

 

3. Aldri hatt problem med 1,5 GB skjermkort. i SLI eller ei. Et spill skal IKKE kræsje pga for lite minne på skjermkortet. Da er det uansett software bug.

 

Har først prøvd å finne ut av det selv, men når man ikke er helt sikker, så skader det ikke med andres tanker.

 

 

1. Det var i det jeg tenkte ja. Så da får jeg enten se om jeg finner en litt kraftigere en, eller bytte til ett kabinett med to PSU plasser og kjøpe meg en liten en til. :p

 

2. Har sett at de er litt overpriset for nytt, så blir nok bruktkjøp isåfall ja.

 

3. Har ikke hatt problem med minnet på kortet før jeg heller, men ble litt usikker så lenge folk skrev om dette rundt på noen forum. Men om det er mest sannsynlig software så kan jeg bare legge dette bak meg.

Lenke til kommentar

Ps: En liten test hvor de også har målt minnebruken i BF4: http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmarks/

 

Her ser vi altså at du med Ultra, 1080p og 4xMSAA (maks), bare bruker 1,8 GB. (og som sagt så burde det ikke skje noe selv om du går over 2GB, bort sett fra at ytelsen går ned).

 

GTX 670 i SLI burde levere rundt 70 FPS her, noe som passer perfekt om man har en 60 Hz skjerm.

Lenke til kommentar

Ps: En liten test hvor de også har målt minnebruken i BF4: http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmarks/

 

Her ser vi altså at du med Ultra, 1080p og 4xMSAA (maks), bare bruker 1,8 GB. (og som sagt så burde det ikke skje noe selv om du går over 2GB, bort sett fra at ytelsen går ned).

 

GTX 670 i SLI burde levere rundt 70 FPS her, noe som passer perfekt om man har en 60 Hz skjerm.

 

 

Bruker for tiden bare en 60 Hz skjerm, så ja, det vil se ut som det passer bra. Har ikke den finansielle kapasiteten til å handle inn 120 Hz skjerm + grafikkortene til å levere nok, så dette er i grunn midt i blinken.

 

Men 2GB burde holde i en stund det da, hvertfall frem til det er klart for å bytte ut SLI mot nyere kort. Kommer nok ikke spill som krever mer enn BF4 på en god stund heller(får jeg håpe).

 

Så takk for infoen, det har vært til stor hjelp. :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. :)

Husk at selv om det kanskje måtte komme spill som krever minne, så vil nok fortsatt GPUene slite tilsvarende, og ytelsen vil uansett bli såpass dårlig at det ikke vil ha noe å si.

Mengden minne må alltid bli sett i sammenheng med hvilken GPU man har.

 

Det er to tilfeller hvor mer minne vil lønne seg på GTX 670 GPU. Og det er hvis du kjører 3-4 stykk i SLI. (du vil da øke GPU-kapasiteten betraktelig uten å øke minnemengden)

Eller at spillet har noen kraftige minnelekkasjer og/eller lav grafikk og svært høyoppløselige teksturer.

Begge ting er i grunn mer et software-problem enn maskinvare. Skyrim med haugevis av mods kan bli slikt, da de som lager moddene ikke alltid tar hensyn til slikt, da de ikke er spillutviklere.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg kjører det oppsettet du vurderer. (2x 670 i SLI.) Spiller BF4 daglig. Det flyter helt greit uten nevneverdige problemer med ca 70-80fps. Har opplevd krasj i spillet av og til. Jeg spiller helst på de store kartene med 64 spillere. Men tror heller ikke dette har noe med SLI oppsettet å gjøre. For jeg har opplevd det samme med laptop`n min. Som har GTX 770m med 3GB RAM.

 

Men som du sikkert allerede har forstått så blir det forholdsvis varmt i kabinettet med GTX 670 SLI. Begge mine kort er Gainward GeForce GTX 670 kort med referanse kjølere. Men i mitt Fractal Design R4 blir det allikevel forholdsvis varmt. Selv med 6 stk 14cm Artic PWM vifter montert. Så kjøling er ett must. Jeg ville også ha anbefalt deg minimum 750W psu. Selv så har jeg satt inn en Fractal Design Newton R3 1000W psu. Men det er bare fordi jeg ville at den skal belastes så lite som mulig for å unngå vifte støy. Men det var nok litt overkill...

Lenke til kommentar

Hei. Jeg kjører det oppsettet du vurderer. (2x 670 i SLI.) Spiller BF4 daglig. Det flyter helt greit uten nevneverdige problemer med ca 70-80fps. Har opplevd krasj i spillet av og til. Jeg spiller helst på de store kartene med 64 spillere. Men tror heller ikke dette har noe med SLI oppsettet å gjøre. For jeg har opplevd det samme med laptop`n min. Som har GTX 770m med 3GB RAM.

 

Men som du sikkert allerede har forstått så blir det forholdsvis varmt i kabinettet med GTX 670 SLI. Begge mine kort er Gainward GeForce GTX 670 kort med referanse kjølere. Men i mitt Fractal Design R4 blir det allikevel forholdsvis varmt. Selv med 6 stk 14cm Artic PWM vifter montert. Så kjøling er ett must. Jeg ville også ha anbefalt deg minimum 750W psu. Selv så har jeg satt inn en Fractal Design Newton R3 1000W psu. Men det er bare fordi jeg ville at den skal belastes så lite som mulig for å unngå vifte støy. Men det var nok litt overkill...

 

 

Er klar over at varme kan bli ett problem, så jeg tenker å putte inn noen flere vifter inn i mitt 410 Phantom kabinett. Beste hadde selvsagt vært å styre med vann, med det vet jeg ikke om jeg gidder rett og slett. :p

 

Kommer nok til å gå for en PSU på minst 850W når jeg skal gjøre denne overgangen. Mye av den samme grunnen som du nevner, så lite belastning som mulig.

Lenke til kommentar

Overkill er ikke bare bra. Det er også flere negative sider ved det, spesielt om man kjører så kraftig overkill.

 

En PSU liker seg best på 50% brlastning og over. Men når vi nærmer oss under 20%, så vil effektiviteten dabbe av drastisk. Og ved veldig lav last så sliter de skikkelig.

 

Når maskinen din kjører til vanlig så snakker vel om noe rundt 50-150W.

Altså, 3,3-10% belastning av 1500W. Forvent da at strømforsyningen fort kan sløse bort mange ganger så mye effekt som en mindre på si, 850W. ;-)

 

En PSU er også den komponenten som slites mest i en moderne PC. Å kjøpe brukt er fortsatt greit, men kun om du får en verdi som tilsier at den ikke er like kraftig som før.

 

Det viktigste er jo også kvaliteten, og for mer enn 850W så blir det raskt noen tusen kroner for en av skikkelig kvalitet.

 

Husk at effektiviteten har mer å si for viftestøyen enn kapaditeten yil PSUen. :-)

En topp PSU har gjerne rundt 93-95% effektivitet, mens rimeligere kan være nærmere 82-83 % Dette gir over tre ganger så mye varme.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Da vil det nok være bedre å gå for en på mellom 850-1000W. Men ettersom de på 1000W ligger på bortimot 2000 kr (de med kvalitet?), så passer det sikkert bedre å gå for en på 850W til 1500.

Som for eks. Corsair AX860i eller Seasonic Platinum-860? De er vel i bunn og grunn helt like om jeg ikke tar feil?

 

Er det noen på 1000W som er av god kvalitet til under 2000 kr?

Eller må mann opp dit, og se mot sånne som Seasonic Platinum-1000?

Lenke til kommentar

Overkill er ikke bare bra. Det er også flere negative sider ved det, spesielt om man kjører så kraftig overkill.

 

En PSU liker seg best på 50% brlastning og over. Men når vi nærmer oss under 20%, så vil effektiviteten dabbe av drastisk. Og ved veldig lav last så sliter de skikkelig.

 

Når maskinen din kjører til vanlig så snakker vel om noe rundt 50-150W.

Altså, 3,3-10% belastning av 1500W. Forvent da at strømforsyningen fort kan sløse bort mange ganger så mye effekt som en mindre på si, 850W. ;-)

 

En PSU er også den komponenten som slites mest i en moderne PC. Å kjøpe brukt er fortsatt greit, men kun om du får en verdi som tilsier at den ikke er like kraftig som før.

 

Det viktigste er jo også kvaliteten, og for mer enn 850W så blir det raskt noen tusen kroner for en av skikkelig kvalitet.

 

Husk at effektiviteten har mer å si for viftestøyen enn kapaditeten yil PSUen. :-)

En topp PSU har gjerne rundt 93-95% effektivitet, mens rimeligere kan være nærmere 82-83 % Dette gir over tre ganger så mye varme.

 

 

aha :)

 

det var bare et tips :)

 

eg fikk huka tak i en 2 måna gammel Corsairs hx 850 watt i sommer. 800kr, med kvittot

 

en fyr hadde bygd seg 1 ekstra "bitcoin pc" med 3 x amd 7970 ghz :p kjerringa vart dritt lei av støyen..så han måtte kvitte seg med spetakkelet :p

Lenke til kommentar

Da vil det nok være bedre å gå for en på mellom 850-1000W. Men ettersom de på 1000W ligger på bortimot 2000 kr (de med kvalitet?), så passer det sikkert bedre å gå for en på 850W til 1500.

Som for eks. Corsair AX860i eller Seasonic Platinum-860? De er vel i bunn og grunn helt like om jeg ikke tar feil?

 

Er det noen på 1000W som er av god kvalitet til under 2000 kr?

Eller må mann opp dit, og se mot sånne som Seasonic Platinum-1000?

FRACTAL DESIGN NEWTON R3 1000W som jeg kjøpte koster under 2000kr nå. (1669kr.) Den er også 80 PLUS platinum sertifisert. Og er en av de psu`r som takler hvilemodusene C6 og C7 til Haswell prosessorene. Link: http://www.dustinhome.no/product/5010652530/fractal-design-newton-r3-1000w-modular-black/ Den fås ellers som 800W platinum til 1499kr.

Lenke til kommentar

Er klar over at varme kan bli ett problem, så jeg tenker å putte inn noen flere vifter inn i mitt 410 Phantom kabinett. Beste hadde selvsagt vært å styre med vann, med det vet jeg ikke om jeg gidder rett og slett. :p

 

Kommer nok til å gå for en PSU på minst 850W når jeg skal gjøre denne overgangen. Mye av den samme grunnen som du nevner, så lite belastning som mulig.

Jeg har vannkjøling på prosessoren min. Hadde egentlig tenkt å ha vannkjøling på resten også. Men besluttet å vente litt siden jeg uansett kommer til å oppgradere pc`n min når Broadwell prosessorene fra Intel og nVida GTX 800 serie skjermkort komer.

 

Det funker greit slik det er nå. Men ble til tider ganske varmt i sommer. Så da ble viftestøyen ubehagelig høy til tider. Er ikke noe særlig når man sitter å jobber med AutoCad og irriterer seg over vifter som summer. Går fort utover arbeids roen. Hadde det vert en ren "gaming" pc, så hadde jeg nok ikke brydd meg. For da ville jeg ikke ha hørt viftene uansett. Liker å ha litt høy lyd på headsettet når jeg spiller. Bruker Logitech G930. Hadde aldri noen kritiske temperatur i sommer. Bare høyere enn jeg liker pga vifte støy. Viftene i referanse kjøleren på skjermkortene støyer en del når de går for fullt.

Lenke til kommentar

Sorry for å highjacke tråden litt. Men har ett spm sjæl, og tenkte det er bedre å smekke det inn her, enn en ny tråd :)

 

Vil SLI gi en vesentlig forbedring på 1-2 skjermer, eller det egentlig ikke noe stort poeng så lenge man ikke har 3 skjermer?

Det kommer jo veldig an på hva du kjører i SLI, hvilken oppløsning du har og frekvens. I vanlig full HD oppløsning og 60mhz skjerm, med GTX 670 vs GTX 670 SLI vil jeg si at forskjellen på BF4 for eksempel ikke betyr veldig mye. Joda med SLI greier du alt på ultra. Men forskjellen på high og ultra er ikke så fantastisk. Du får jo selvfølgelig litt mere detaljer. Men om du ikke er veldig ivrig gamer er det ikke verdt pengene.

Lenke til kommentar

Da vil det nok være bedre å gå for en på mellom 850-1000W. Men ettersom de på 1000W ligger på bortimot 2000 kr (de med kvalitet?), så passer det sikkert bedre å gå for en på 850W til 1500.

Som for eks. Corsair AX860i eller Seasonic Platinum-860? De er vel i bunn og grunn helt like om jeg ikke tar feil?

 

Er det noen på 1000W som er av god kvalitet til under 2000 kr?

Eller må mann opp dit, og se mot sånne som Seasonic Platinum-1000?

Det finnes en del forskjellige variabler ved kjøp av PSU. Skal du ikke inngå kompromisser så havner du på over 2000kr om du skal ha en 1000W+ ja. :)

 

Ellers må man enten trekke ned på kvalitet (evnen til å gi god strøm, stram regulering, lite spenningsfall, holdbar og pålitelig), funksjonalitet (AXi har jo bla. strømmålefunksjonalitet og egen software, mens noen har semi-passiv funksjonalitet etc..) eller effektivitet (sier mye om støynivået du kan forvente, og hvor høyt strømforbruk du får).

 

AX860W lages av Seasonic og baserer seg på Seasonic sitt design som du finner igjen i bla. Seasonic 860 platinum. Men selvfølgelig, basert på eller ei, Seasonic selger nok de beste under sitt eget navn, og koster derfor en del mer, tross for at mellomannen Corsair er fjernet.

 

I AXi-serien til Corsair så gikk Corsair heller over til økt funksjonalitet og lite trekk i kvalitet (dog er prisen omtrent den samme). AXi lages dessverre ikke av Seasonic, men av Flextronics. De er dog ikke så¨ille de heller altså, men om du ikke trenger den ekstra overvåkningsprogramvaren så er faktisk AX-serien BEDRE.

 

Edit: Til syvende og sist så ville jeg kanskje gått for AX860, eller Seasonic 860 platinum om du virkelig vil slå på stortromma. Seasonic sine egene PSUer har jo også et noe bedre rykte enn Corsair da. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det finnes en del forskjellige variabler ved kjøp av PSU. Skal du ikke inngå kompromisser så havner du på over 2000kr om du skal ha en 1000W+ ja. :)

 

Ellers må man enten trekke ned på kvalitet (evnen til å gi god strøm, stram regulering, lite spenningsfall, holdbar og pålitelig), funksjonalitet (AXi har jo bla. strømmålefunksjonalitet og egen software, mens noen har semi-passiv funksjonalitet etc..) eller effektivitet (sier mye om støynivået du kan forvente, og hvor høyt strømforbruk du får).

 

AX860W lages av Seasonic og baserer seg på Seasonic sitt design som du finner igjen i bla. Seasonic 860 platinum. Men selvfølgelig, basert på eller ei, Seasonic selger nok de beste under sitt eget navn, og koster derfor en del mer, tross for at mellomannen Corsair er fjernet.

 

I AXi-serien til Corsair så gikk Corsair heller over til økt funksjonalitet og lite trekk i kvalitet (dog er prisen omtrent den samme). AXi lages dessverre ikke av Seasonic, men av Flextronics. De er dog ikke så¨ille de heller altså, men om du ikke trenger den ekstra overvåkningsprogramvaren så er faktisk AX-serien BEDRE.

 

Edit: Til syvende og sist så ville jeg kanskje gått for AX860, eller Seasonic 860 platinum om du virkelig vil slå på stortromma. Seasonic sine egene PSUer har jo også et noe bedre rykte enn Corsair da. ;)

Jeg var faktisk veldig i tvil hva jeg skulle velge når jeg kjøpte PSU til mitt oppsett. Mitt valg sto mellom Seasonic Platinum 1000W og Fractal Design Newton R3 1000W.

 

Har veldig gode erfaringer med Seasonic fra tidligere. Men denne gangen falt valget mitt på FD sin PSU. På tidspunktet jeg kjøpte PSU`n lå disse omtrent likt i pris. Årsaken til at mitt valg falt på FD foran Seasonc var egentlig estetiske, Siden jeg hadde kjøpt FD R4 kabinett så regnet jeg med at FD sin PSU var best tilpasset dette kabinettet.

 

På strøm siden er jeg svært fornøyd med FD sin PSU. Den er svært stabil og ikke minst stille. Det eneste negative jeg har å si om den er at FD har brukt litt tynnt blekk i selve PSU chassiet. Noe som gjør det svært lett å ødelegge hullene til feste skruene. Disse burde ha vært forsterket. De er heller ikke spesielt godt tilpasset FD sine egne kabinetter. Feste punktene på Seasonic sine PSU er mye bedre laget etter min erfaring. Seasonic og FD var også noen av de første PSU som hadde offisiell støtte for Haswell hvilemodusene C6 og C7. Vær obs på at det ikke er alle PSU som støtter dette. Lurt å tenke fremover.

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar

Det finnes en del forskjellige variabler ved kjøp av PSU. Skal du ikke inngå kompromisser så havner du på over 2000kr om du skal ha en 1000W+ ja. :)

 

Ellers må man enten trekke ned på kvalitet (evnen til å gi god strøm, stram regulering, lite spenningsfall, holdbar og pålitelig), funksjonalitet (AXi har jo bla. strømmålefunksjonalitet og egen software, mens noen har semi-passiv funksjonalitet etc..) eller effektivitet (sier mye om støynivået du kan forvente, og hvor høyt strømforbruk du får).

 

AX860W lages av Seasonic og baserer seg på Seasonic sitt design som du finner igjen i bla. Seasonic 860 platinum. Men selvfølgelig, basert på eller ei, Seasonic selger nok de beste under sitt eget navn, og koster derfor en del mer, tross for at mellomannen Corsair er fjernet.

 

I AXi-serien til Corsair så gikk Corsair heller over til økt funksjonalitet og lite trekk i kvalitet (dog er prisen omtrent den samme). AXi lages dessverre ikke av Seasonic, men av Flextronics. De er dog ikke så¨ille de heller altså, men om du ikke trenger den ekstra overvåkningsprogramvaren så er faktisk AX-serien BEDRE.

 

Edit: Til syvende og sist så ville jeg kanskje gått for AX860, eller Seasonic 860 platinum om du virkelig vil slå på stortromma. Seasonic sine egene PSUer har jo også et noe bedre rykte enn Corsair da. ;)

 

 

Da får jeg takke igjen for oppklarning og informasjon. Hadde jeg ikke spurt noe videre hadde jeg gått for AXi, uten å vite bedre. Tenker jeg vil slå litt på stortromma når jeg først skal bytte ut, så da blir det nok helt sikkert Seasonic platinum jeg kommer til å ende på. Enten da 860W eller den på 1000W til ca 200kr mer ettersom de er like og av samme kvalitet. :p

Lenke til kommentar

Det kommer jo veldig an på hva du kjører i SLI, hvilken oppløsning du har og frekvens. I vanlig full HD oppløsning og 60mhz skjerm, med GTX 670 vs GTX 670 SLI vil jeg si at forskjellen på BF4 for eksempel ikke betyr veldig mye. Joda med SLI greier du alt på ultra. Men forskjellen på high og ultra er ikke så fantastisk. Du får jo selvfølgelig litt mere detaljer. Men om du ikke er veldig ivrig gamer er det ikke verdt pengene.

Tja, med SLI så er det vel da på tide å oppgradere til 120Hz! Og jeg ser litt mer på 780/Titan når jeg skal bygge meg nytt i fremtiden.

Ettersom jeg liker å recorde litt, redigere, lage highlights fra f.eks simracing jeg driver med etc. så er grafisk kraft ett must, men samtidig evnen til å holde en høy framerate mens det blir recorda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...