addriaaan Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Hei! Begynner straks i ny jobb, og har ett par spørsmål om hva som vil være mest gunstig for meg å gjøre ifht. skatt. Estimert lønn for november og desember er på ca 41k, give or take. (20,25k/mnd) Skal jobbe der til ut januar/februar 2014. Lønn for 2014 vil ikke overstige frikortgrensa. Hva vil lønne seg for meg å gjøre, skattekort med en gang eller frikort og deretter skattekort når jeg nærmer meg frikortgrensa? Alt 1. Skattekort fra dag 1 og betale skatt på alt i 2013 (nov&des). Frikort fra januar 2014. Alt. 2 Frikort først og deretter skattekort. Frikort fra januar 2014. Hvilken av disse 2 alternativene gjør at jeg må betale "minst" skatt? Og er det noen som vet skattesatsene? Er 17 år og samlet inntekt på de månedene jeg skal jobbe er ca 65-70k. Er heller ikke så keen på å betale masse skatt og vente på å få igjen det jeg evt. måtte ha til gode, da jeg trenger alle pengene/hele lønna med en gang. Takker for alle svar Lenke til kommentar
madammim Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Det spiller jo ingen rolle. Du skal betale skatt av det som overgår "fribeløpet". Om du betaler 1% av alt eller 38% av litt så blir beløpet det samme til slutt. Det du kan tjene på er å ikke betale skatt men i stedet sette beløpet på en høyrentekonto, og så betale hele baksmellen før fristen. Utenom det, alle må betale sin skatt en eller annen gang (hvis man følger lover og regler) Lenke til kommentar
addriaaan Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 Så jeg betaler akkurat like mye skatt på de 41.000 kr uansett om jeg tar frikort også skattekort eller omvendt? I 2014 går alt på frikortet uansett så. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Ja, det gjør du. Når ligninga kommer til våren så beregnes det nøyaktig hvor mye du skal betale. Alt som skjer forut er estimater 1 Lenke til kommentar
addriaaan Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 (endret) Ok,takk! Tror jeg bare går for skattekort med en gang da, så slipper jeg å stresse med å sjekke når jeg når grensa Endret 9. november 2013 av addriaaan Lenke til kommentar
madammim Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Det kan være like greit, når du uansett vet at du kommer til å tjene over grensa. Lenke til kommentar
addriaaan Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 Vet du sånn ca hvor mye skatt jeg må betale? 5%,10%,15%? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/Enkel-skatteberegning/Enkel-skatteberegning-2013/ 2 Lenke til kommentar
addriaaan Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 (endret) Var akkurat innom der 3.5% i trygdeavgift. Endret 9. november 2013 av addriaaan Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Kort fortalt ber du om frikort om du ikke tror du kommer til å tjene mer enn frikortgrensa i løpet av et kalenderår. Ellers går du for skattekort. Resultatet blir det samme etter skatteoppgjøret, men forskuddstrekket blir riktigst om du oppgir riktige tall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå