usmaaan Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Hei.. Jeg har tenkt å åpne en bedrift i form av et aksjeselskap, men sliter litt med å kartlegge hvilke kostnader det medfører i løpet av et år sånn ca (både i ca-beløp og hvilke type kostnader). Bedriften skal etablere seg i godterimarkedet gjennom distribusjon av halalgodteri til vanlige dagligvarer (kiwi, ica, rimi etc) og gjennom egen nettbutikk. Markedet og etterspørselen eksisterer av to grunner: 1) smågodt som finnes på butikkene i dag inneholder i altfor mange tilfeller ingredienser som ikke er halal (fra svin og andre ikke halalslaktede dyr + insekter) og 2) Markedsundersøkelse gjennomført der altfor mange er interesserte i et slikt tilbud. Innkjøpskostnader (varepris + frakt + toll + mva) er jeg kjent med, og disse vil være bakt inn i vareprisen (+ mva) ved utsalg. Utenom dette kommer kostnader med oppbevaring av godteri, og disse er jeg også kjent med (leie lager). Hvilke andre kostnader følger med? Å registrere et aksjeselskap koster vel en 6-7000 kroner. Kostnader relatert til nettside m/ integrert nettbutikk, kostnader relatert til regnskap.. Noen som aner hvor mye dette blir på, egentlig? Og er det noen andre kostnader?Kommer ikke til å være noen ansatte det første året (eller de to-tre første), da dette er et prosjekt jeg har ved siden av studiene.. Da slipper jeg vel yrkesskadeforsikring, arbeidsgiveravgift etc..? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Husk 30.000 i egenkapital da. Jeg tviler og på markedet for hala-produkter. Men det er vel tatt noen markedsundersøkelser og slikt? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Husk 30.000 i egenkapital da. Jeg tviler og på markedet for hala-produkter. Men det er vel tatt noen markedsundersøkelser og slikt? Dersom du anser aksjekapital som en kostnad bør du nok ikke svare på bedriftsøkonomi-spørsmål... 3 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 @snillekim: Han skriver at det er gjort en markedsundersøkelse. Personlig tror jeg faktisk det kan være et marked, også utenfor primærgruppen. @usmaan: Å komme inn hos de store matvarekjedene er svært krevende, så jeg ville først satset på mindre aktører i områder hvor markedspotensialet er størst. Noen kjeder, særlig Coop, har også en policy i forhold til lokal varetilpasning som gjør at det er rom for noe leveranser utenom kjedeavtalene. Dvs at en butikk i område med potensiell etterspørsel etter slike varer kan være interessert. Kostnader nettbutikk: Anbefaler at du går til en profesjonell leverandør, anbefaler selv Trollweb, www.trollweb.no. De har gode løsninger basert på Magento, og leverer med integrasjon mot kort og Posten. Du kan regne ca 20 000 og oppover pr år. Det finnes rimeligere muligheter, men de fleste av disse vil fort medføre merarbeid etc. Kostnader regnskapsfører: Vanskelig å si direkte da dette avhenger en god del av volumet på bilag. Det avhenger også av i hvilken grad du vil gjøre deler av arbeidet selv samt integrasjon mot f.eks nettbutikk. Så her må du nesten ta kontakt med aktuelle aktører for å få en prisvurdering. 2 Lenke til kommentar
Tormedspikeren Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Kommer ikke til å være noen ansatte det første året (eller de to-tre første), da dette er et prosjekt jeg har ved siden av studiene.. Da slipper jeg vel yrkesskadeforsikring, arbeidsgiveravgift etc..? Arbeidsgiveravgift for din egen lønn må du ihvertfall regne med. (ble noe feil med quotinga her..) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Ikke nødvendigvis - som aktiv eier så står han fritt i å velge mellom å ta ut "overskudd" som lønn eller utbytte. Dog vil det opp til en ca 450 000 kr lønne seg å ta det ut som lønn selv om selskapet må betale arbeidsgiveravgift. Men tar han ut lønn så må arbeidsgiveravgift og feriepenger regnes inn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Han kan jo også velge å ikke gjøre noen av delene, kan han ikke? 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Klart det, mange velger faktisk å reinvestere i selskapet i en startfase, særlig om man har annen inntekt ved siden av. 1 Lenke til kommentar
Tormedspikeren Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 (endret) Ja, men ASet må uansett betale skatt av overskuddet (28% selskapsskatt). 27% neste år. Endret 11. november 2013 av Tormedspikeren Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Dersom du anser aksjekapital som en kostnad bør du nok ikke svare på bedriftsøkonomi-spørsmål... Poenget var vel ikke helt at dette var en kostnad. Men det er ikke alle som er klare over egenkapitalen. Sikker litt dårlig forklart av meg. Endret 12. november 2013 av snillekim Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Men om trådstarter ønsker å bruke mange arbeidstimer daglig på dette prosjektet sitt, og ikke tar ut lønn. Vil ikke det være uheldig, siden han mister rettigheter som andre arbeidstakere har? For om butikken skal gå rundt hele året, så må trådstarter muligens skaffe ansatte i ferie og lignende. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Det å ikke ta ut lønn reduserer klart pensjonsopptjening - på kort sikt. Utbytte gir ikke pensjonsopptjening. Men svaret er uansett ikke så enkelt. Det kan være et svært fornuftig alternativ å ikke at ut lønn eller utbytte, eller svært begrenset i en startfase, om man har andre midler å leve for, f.eks studiestønad (lån og stipend). Det å pløye mer av resultatet tilbake i virksomheten i startfasen kan gi raskere organisk vekst, og faktisk høyere inntekt over tid. Investere for fremtidige inntekter. Endret 12. november 2013 av Bolson 1 Lenke til kommentar
usmaaan Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Takker for svar. Jeg er student (bor hjemme hos foreldrene, og jobber litt ved siden av), så å ikke ta ut lønn er helt uproblematisk for meg. Jeg har nå kommet såpass langt at jeg har ordnet stiftelsesdokumentet, men sliter litt med et spørsmål: Hvordan skal aksjeinnskuddet plasseres i en bank (og legitimeres ovenfor Brreg), da jeg ikke kan opprette en bankkonto i organisasjonens navn før bedriften er opprettet hos Brreg? Skal jeg bare samle aksjekapitalen opp (enten i kontanter eller på privatkontoen), registrere bedriften og sette inn i etterkant? Sliter litt med å skjønne dette. Og et lite spørsmål til, når jeg først er i gang: Jeg står vel fritt til å velge antall aksjer som skal tegnes og beløp per aksje (totalt må dette utgjøre aksjekapitalen, så ved en aksjekapital på 30 000 vil summen av de to førstnevnte være 30 000), men hva menes med tidspunkt for oppgjør av aksjeinnskudd? Takker på forhånd. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Du tar med deg stiftelsesdokumentet i banken, da oppretter banken en konto på selskapet. Denne kontoen er låst fram til selskapet er registrert. Banken skriver så en bekreftelse på innskutt kapital, som du må legge ved registermeldingen når du registrerer selskapet. Dersom du registrerer via altinn, må du sørge for at banken du benytter er villig til å bekrefte via altinn (ikke alle banker gjør det enda). Når det kommer til aksjekapital, så skal den være på minimun 30 000 kroner, det vil si for eksempel 300 aksjer a kr 100. tidspunkt for oppgjør av aksjeinnskudd er når de som tegner seg for aksjer må betale den. ikke sett for sen frist, for selskapet kan ikke registrerer i brreg før kapitalen er innbetalt. Lenke til kommentar
usmaaan Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 Hvilken bank er å anbefale, forøvrig? Eller er det ikke så stor forskjell mellom de ulike bedriftskontoene hos de ulike bankene? Takker for utfyllende svar, Taxman. :-) Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Smak og behag - og ikke minst lokal tilknytning. Er greit å ha en bank som er nærme deg, i og med at du faktisk fysisk må møte opp i banken. Ut over det kommer det litt an på hvordan du planlegger å bruke banken fremover - alle banker støttet kid etc, men noen banker har mer avansert nettløsninger/muligheter for oppkobling mot regnskapssystem etc enn andre banker. For et lite, ukomplisert foretak tror jeg ikke et er så store forskjeller (men gebyr kan være, bankene tar vesentlig bedre betalt av bedriftskunder enn "vanlige" kunder) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå