Gå til innhold

Hvordan fungerer emulering, simulering og virtualisering?

sinnaelgen

Anbefalte innlegg

hvordan er dette med at pc OS kan simulere andre OS ?

jeg lure på om det stemmer at f.eks siste utgave av linux kunne simulere siste utgave av windows

eller om man kunne simulere siste utgave av linux gjennom w8 ?

hva med andre kombinasjoner ?

Eller er det slik at simulerte os alltid ville ligge noen generasjoner bak siste utgave?

Nå er spørmålet mit av mere teoretisk en praktisk art

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du virtualisering?

The heart of virtualization is the “virtual machine” (VM), a tightly isolated software container with an operating system and application inside. Because each virtual machine is completely separate and independent, many of them can run simultaneously on a single computer. A thin layer of software called a hypervisor decouples the virtual machines from the host and dynamically allocates computing resources to each virtual machine as needed.

http://www.vmware.com/virtualization/virtualization-basics/how-virtualization-works.html

Microsoft har blant annet bidratt en god del med utviklingen av Linux-kjerna, for at VM'er med Windows får god ytelse under virtualisering med GNU/Linux.

For the first time, Microsoft appears on list of companies that are contributing to the Linux kernel. Ranking at number 17, the company that once called Linux a “cancer,” today is working within the collaborative development model to support its virtualization efforts and its customers. Because Linux has reached a state of ubiquity, in which both the enterprise and mobile computing markets are relying on the operating system, Microsoft is clearly working to adapt.

http://www.linuxfoundation.org/news-media/announcements/2012/04/linux-foundation-releases-annual-linux-development-report

Lenke til kommentar

hvordan er dette med at pc OS kan simulere andre OS ?

jeg lure på om det stemmer at f.eks siste utgave av linux kunne simulere siste utgave av windows

eller om man kunne simulere siste utgave av linux gjennom w8 ?

hva med andre kombinasjoner ?

Eller er det slik at simulerte os alltid ville ligge noen generasjoner bak siste utgave?

Nå er spørmålet mit av mere teoretisk en praktisk art

Lenke til kommentar

(Kan veldig lite om dette, kun en grov generell forståelse og litt praktisk erfaring, så muligheten for feil og unøyaktigheter er absolutt til stedet ;) )

Det er vel ingen simulering, som jeg har fått med meg. Er vel snakk om virtualisering, emulering eller kompatibilitet lags. Når det ett os kjøres virtuelt så er det så oppdatert som det er mulig å få den versjon av OSet man har installert. Men er nok noe ytelse tap i forhold til å kjøre rett på hardware, men det tapet blir vel bare mindre og mindre. Emulering og kompatibilitet lag vil trolig alltid ligge noe bak, da de trolig må gjenskape eller få oversatt funksjonaliteten som ligger i OSet, antagelig ved hjelp av reversere engineering som vil ta tid.

Linux simulerer ikke noe Windows, men har muligheten til å kjøre Windows i en virtuell maskin (på lik linje som du kan gjøre i Windows med linux), og man har bl.a. Wine som er ett kompatibilitet lag, slik at man kan kjøre Windows programvare i linux med varierende hell.

Edit: Litt sen

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Nå er det lit dumt med videoer side jeg sliter veldig med å få til avspillingen i firefox til å fungere skikkelig

i hverken firfox tråden eller flash player tråden har jeg få tilstrekkelig hjelp

Nå jeg skriver simulering så er de den generelle betydningen av det ( som da innbefatter både visualisering ,emulering og ekte simulering ) .

Her er jeg lit uenig bruken av ordet simulering , men det lar vi ligge

Lenke til kommentar

Nåværende generasjon av konsoller kjører ikke på standard x86 platformer.

Windows kjører kun på standard x86, nyeste iterasjon kjører på arm også, og eldre versjoner gikk å få til itanium.

Linux derimot kjører på det meste som har en prosessor, så lenge du har en kompilator for det, og så lenge det ikke finnes innebygde låste bootloadere i systemet.

Dette er hva som forhindrer plug and play linux på xbox og ps3 (At bootloaderen er låst fra produsent)

Apropos så mener jeg å huske at en av de store greiene med PS3 var native linux-støtte? Den forsvant fort :)

Lenke til kommentar

For å enkelt forklare "virtual machine" kan man bruke Java, som kombilerer til "bytecode", noe som verken er kompatibelt med windows, linux eller noe annet (enn JVM) i utgangspunktet. For å kjøre kode skrevet i Java trenger på en PC/MAC man en virtual machine som javaprogrammet kan kjøre i. Dette oversetter den delvis kompilerte javakoden i sanntid til det "riktige" (det som trengs) maskinvarespråket for den aktuelle maskinvaren. Det er i prinsippet dette alle "virtual machines" gjør, det lages en "sandbox" som presenterer seg selv for programmer/OS som f.eks en x86 PC, til tross for at den egentlig kjører på f.eks ARM. Disse har forskjellige instruksjonssett, så oppgaven til "virtual machine" er å oversette instruksjoner fra et maskinvarespråk til et annet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...