Gå til innhold

[Løst] Ufordelt plass forran hovedpartisjon?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Samsung 830 256GB SSD som jeg installerte Windows 7 på da jeg først bygde PC-en.

Siden da har jeg hatt 351 MB ufordelt plass forran partisjon Windows er installert på. Jeg kan ikke forstørre partisjonen gjennom diskmgmt.msc, men jeg så at jeg kan gjøre det med EaseUS.

Er dette noen særlig god idè? Vil gjerne forsikre meg om at jeg ikke kommer til å skade SSD-en før jeg prøver meg frem.

Tusen takk!

Vedlagt er et bilde av diskmgmt :)

post-227513-0-78958900-1384029202_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke tatt bryet for så lite. En slik operasjon må flytte alt innholdet, sektor for sektor. Det tar lang tid, og hvis det skjer en feil (som f.eks strømbrudd) så blir det problematisk.

Diskbehandling kan ikke gjøre det fordi Windows ikke kan flytte på seg selv mens den kjører. Man må derfor kjøre slikt fra et annet OS.

(ps: det heter utildelt, ikke ufordelt)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes flere gratisprogrammer som gjør dette og mer til: Jeg har brukt Aomei Partition Assistant en hel del. Gratisversjonen kan blant annet flytte operativsystemet til ny disk på den pc-en du kjører på, og selvsagt også forandre størrelse på og flytte partisjoner og utildelt plass. Men som andre sier her, det er alltid en viss risiko, strømbrudd vil være veeldig kjedelig mens en slik operasjon pågår. Men har du en ledig snurredisk så kan du først flytte/kopiere operativsystemet/SSD-en til snurredisken slik at du har en backup du kan flytte/kopiere tilbake hvis noe går galt når du tildeler den utildelte plassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...