Gå til innhold

Kommer alkoholavgiftene til å fortsette å øke?


Anbefalte innlegg

 

Jeg sa at jeg mente de var gode. Trådstarter argumenterte for billigere alkohol fordi da ville ikke alkoholikere drikke seg fra hus og hjem, noe jeg mener ikke er ett godt argument i det hele tatt, ser ikke grunnen til at alkoholikere skal få bedre tilgang på alkohol. Flere når ikke bunnen og innser ikke at de trenger hjelp før de er veldig lang nede. Man kan kjøpe alkohol fram til klokka åtte, det holder i massevis. Ikke si du ikke får kjøpt det på kvelden.

Jeg skjønte at du mente det personlig, jeg synes spørmålet gjelder for det. Jeg er enig at det ikke er et godt argument det TS brukte at de drikker mer pga avgiftene. At de får lettere tilgang til alkohol er selvfølgelig ikke det beste for dem, men det er fremdeles ikke et godt argument for å hindre andre ansvarlige i å kose seg. Uansett hvordan man gjør det vil de få tak i alkohol uansett pris.

 

Jeg er selv ikke typen til å drikke meg drita hver helg, da jeg rett og slett ikke har det store behovet for det.

Endret av melbyes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alkoholavgiftene og lovgivningen rundt stengetider er gammeldags i Norge, og den legger opp til fyll og bråk på byn, samt ødelegger såpass for utelivsbransjen at det å faktisk ta seg par øl på byn på dagtid "koster en formue".

 

Avgiftene fører svært dyr alkohol på utesteder, da disse også må tjene penger. For dem er det et par timer hver fredag og stort sett lørdag som skal tjene inn alt som er. Det fører til høye priser. Stengetidene gjør også at de mange norske byer må stenge klokka 2, noe som er uvanlig i europeisk standard, og mange ønsker å bli lenger på byn enn dette. I byer det stenger 2 presses alle ut fra utestedene samtidig, da dette er da det er mest travelt. Alle fulle menneskene, som egentlig skulle ønske utestedet kunne vært lenger oppe, sendes da ut på gata samtidig. Mange vil ha mat, noen drar på nash, mens de fleste vil hjem.

 

Køer utenfor gatekjøkken og for taxi er det ofte ender med bråk. Mange er uttålmodige, fulle og vil enten ha mat eller hjem, så fort som mulig. Grunnet at alle sendes ut samtidig får man masse køer her, mens med senere stengetid vil folk forlate mer i rykk og napp. Nashspiel er vel også et av stedene der skjer mest voldtekter, og mange drar på nashspiel fordi de vil feste videre når utestedet stenger.

 

Så til den mest idiotiske regelen av dem alle, nemlig stengetid for alkoholsalg på butikken. Denne regelen har ingen hensikt og ble kjempet inn for mange år siden. Den er bare i veien for folk flest og burde fjernes. Alkoholsalg bør følge butikkenes åpningstid, og polets åpningstider bør utvides.

Lenke til kommentar

Alkoholutgiftene burde øke.

 

Ikke for å være slem, men fordi reparasjon av skader som blir påført pga alkohol enda ikke blir dekt av avgiften man må betale for å få alkohol. Det er også mer rettferdig å straffe bare alkoholdrikkere økonomisk for de som drikker for mye, enn å straffe avholdspersoner for noe de holder seg helt unna.

Der er jeg uenig. Jeg mener at de som forvolder skade skal betale skaden, ikke oss andre. Felles avstraffelse for det noen få gjør er aldri løsningen.

Lenke til kommentar

Jeg har også lurt på hvorfor prisen på en flaske vin dobles i det den blir servert på restaurant. Jeg bestiller nesten aldri en flaske vin til maten i Norge, selv om det kan være anbefalt rent smaksmessig, for da snakker vi fort om en regning som er 300 kroner dyrere. Det gjør at de hverdagslige mat- og drikkeopplevelsene til nordmenn er dårligere enn i andre land der folk med en gjennomsnittlig inntekt har råd til å drikke vin til middagen, selv om disse menneskene bare har en tredje- eller fjerdedel av en gjennomsnittlig norsk inntekt. Priser, toll og reguleringer i Norge har gjort så det for meg er et land der jeg bor og jobber, mens jeg reiser utenlands når jeg først skal bruke penger, slik at jeg får mest mulig livskvalitet igjen for dem.

 

Samtidig er jeg enig i at drikkekulturen er på jordet, bokstavelig talt. Om større tilgjengelighet vil gjøre drikkekulturen mer moderat eller bare forverre situasjonen er vanskelig å si før man har prøvd. Den idiotiske alkoholpolitikken speiler på mange måter den generelle idiotien blant befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også lurt på hvorfor prisen på en flaske vin dobles i det den blir servert på restaurant. Jeg bestiller nesten aldri en flaske vin til maten i Norge, selv om det kan være anbefalt rent smaksmessig, for da snakker vi fort om en regning som er 300 kroner dyrere. Det gjør at de hverdagslige mat- og drikkeopplevelsene til nordmenn er dårligere enn i andre land der folk med en gjennomsnittlig inntekt har råd til å drikke vin til middagen, selv om disse menneskene bare har en tredje- eller fjerdedel av en gjennomsnittlig norsk inntekt. Priser, toll og reguleringer i Norge har gjort så det for meg er et land der jeg bor og jobber, mens jeg reiser utenlands når jeg først skal bruke penger, slik at jeg får mest mulig livskvalitet igjen for dem.

 

Samtidig er jeg enig i at drikkekulturen er på jordet, bokstavelig talt. Om større tilgjengelighet vil gjøre drikkekulturen mer moderat eller bare forverre situasjonen er vanskelig å si før man har prøvd. Den idiotiske alkoholpolitikken speiler på mange måter den generelle idiotien blant befolkningen.

 

Jeg tror ikke det går på at det er så mye dyrere enn i andre land, tror heller det går på at vi er gjerrige når det kommer til å spise ute...

 

Var nettopp i italia(som jo er ett av "vinens land") og der betalte vi rundt 200 lappen for en rimelig vinflaske til maten. Når jeg var ute i Norge her i helgen(Dette var en bar vell og merke) så betalte jeg 350 for en rimelig flaske vin. Og om vi ser på lønnen i forhold så ligger italia på ca 57% av norsk lønn.

 

Så, det er nok ikke prisen som holder oss igjen, det er heller gjerrigheten og kulturen.

 

Kilde

Lenke til kommentar

Jeg har også lurt på hvorfor prisen på en flaske vin dobles i det den blir servert på restaurant. Jeg bestiller nesten aldri en flaske vin til maten i Norge, selv om det kan være anbefalt rent smaksmessig, for da snakker vi fort om en regning som er 300 kroner dyrere. Det gjør at de hverdagslige mat- og drikkeopplevelsene til nordmenn er dårligere enn i andre land der folk med en gjennomsnittlig inntekt har råd til å drikke vin til middagen, selv om disse menneskene bare har en tredje- eller fjerdedel av en gjennomsnittlig norsk inntekt. Priser, toll og reguleringer i Norge har gjort så det for meg er et land der jeg bor og jobber, mens jeg reiser utenlands når jeg først skal bruke penger, slik at jeg får mest mulig livskvalitet igjen for dem.

 

Samtidig er jeg enig i at drikkekulturen er på jordet, bokstavelig talt. Om større tilgjengelighet vil gjøre drikkekulturen mer moderat eller bare forverre situasjonen er vanskelig å si før man har prøvd. Den idiotiske alkoholpolitikken speiler på mange måter den generelle idiotien blant befolkningen.

Hva med en flaske medbrakt. Det løser ikke problemet, men alt er bedre enn å betale dobbelt opp ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det går på at det er så mye dyrere enn i andre land, tror heller det går på at vi er gjerrige når det kommer til å spise ute...

 

Var nettopp i italia(som jo er ett av "vinens land") og der betalte vi rundt 200 lappen for en rimelig vinflaske til maten. Når jeg var ute i Norge her i helgen(Dette var en bar vell og merke) så betalte jeg 350 for en rimelig flaske vin. Og om vi ser på lønnen i forhold så ligger italia på ca 57% av norsk lønn.

 

Så, det er nok ikke prisen som holder oss igjen, det er heller gjerrigheten og kulturen.

 

Kilde

Normenn er ikke gjerrige. Vi bare bruker pengene på andre ting som dyre husån, klær og elektronikk.

 

Når jeg ser på den forrige kommentaren min så ser jeg hykleriet :rofl:

Endret av EvilSeagull
Lenke til kommentar

Normenn er ikke gjerrige. Vi bare bruker pengene på andre ting som dyre husån, klær og elektronikk.

 

Når jeg ser på den forrige kommentaren min så ser jeg hykleriet :rofl:

Igjen så er jeg ikke enig :p Italienere er ikke akkurat kjent for å gå i billige klær! Muligens de har noe lavere utgifter ift bolig, dette er jeg ikke oppdatert på. Men generelt sett har de fleste råd til å fleske på seg en flaske vin når de først er ute. Man betaler jo 100+ for brus til to personer uansett, det er da ikke så stor forskjell :-)

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det går på at det er så mye dyrere enn i andre land, tror heller det går på at vi er gjerrige når det kommer til å spise ute...

 

Var nettopp i italia(som jo er ett av "vinens land") og der betalte vi rundt 200 lappen for en rimelig vinflaske til maten. Når jeg var ute i Norge her i helgen(Dette var en bar vell og merke) så betalte jeg 350 for en rimelig flaske vin. Og om vi ser på lønnen i forhold så ligger italia på ca 57% av norsk lønn.

 

Så, det er nok ikke prisen som holder oss igjen, det er heller gjerrigheten og kulturen.

 

Kilde

 

Da går jeg utfra at du spiste på et dyrere sted og bestilte en bedre flaske vin. Italienske familier drikker ikke flasker til 200 kroner på hverdagslig basis, da ville lønningsposen fort blitt tom. Nå har jeg mindre erfaring med drikkekulturen i nettopp Italia, men jeg går utfra at den ikke skiller seg voldsomt ut fra i Spania, hvor jeg har inntatt en god del måltider da samboeren min er derfra. Selvfølgelig, i Spania kan man også bestille flasker til 200 kroner ved spesielle anledninger og i sentrale strøk av f.eks. Barcelona eller Madrid er det oppblåste turistpriser, men til hverdags går det i langt billigere viner. Det er nettopp den billige hverdagsvinen jeg savner her, og ikke kom trekkende med en 3-liters Gato Negro fra svenskegrensa...da drikker jeg heller vann.

Lenke til kommentar

Nei dette var på helt ok restauranter i en liten by, klart man kunne nok spart en 50 lapp på husetsvin men det var ca der prisene startet for en flakse vin. Spania kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har vært der på en god stund.

 

Ok det er jo ikke normalt for italienere å gå ut å spise hver dag, de spiser da hjemme som oss andre. Og det er ikke dyrt for nordmenn å drikke vin hjemme, man får en flaske for 80-90,- om man går på de billigste variantene.

 

EDIT: Jeg er enig i at det er dyrt med alkohol i Norge, men vi tjener da også generelt godt. Altså det er alltid noen som havner under og er mindre heldige enn oss andre, men slikt er det over alt i verden.

 

Dette med vin til maten tror jeg i bunn og grunn handler om kultur, det er rett og slett ikke normalt i Norge.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

EDIT: Jeg er enig i at det er dyrt med alkohol i Norge, men vi tjener da også generelt godt. Altså det er alltid noen som havner under og er mindre heldige enn oss andre, men slikt er det over alt i verden.

 

Dette med vin til maten tror jeg i bunn og grunn handler om kultur, det er rett og slett ikke normalt i Norge.

Hva hjelper det med høy inntekt når vi betaler 70-80% av lønna i skatter og avgifter? Når alle skatter og avgifter er betalt sitter man med ca 20-30 kr for hver 100 kr.

Lenke til kommentar

Hva hjelper det med høy inntekt når vi betaler 70-80% av lønna i skatter og avgifter? Når alle skatter og avgifter er betalt sitter man med ca 20-30 kr for hver 100 kr.

Ja vi lever i ett regulert land, som "happens to be" verdens beste land å bo i. Jeg melder meg ut nå for sånn vas hører jeg ikke på :-) Betaler skatt med glede og drikker vin rett som det er! Faktisk så er jeg JÆVLA forbanna på det latterlige skattelettet som nettopp kom. Kaste vekk fine ordninger for barn og eldre for ett par hundrelapper i måneden! Det er bortkastet det :-)

Lenke til kommentar

Ja vi lever i ett regulert land, som "happens to be" verdens beste land å bo i. Jeg melder meg ut nå for sånn vas hører jeg ikke på :-) Betaler skatt med glede og drikker vin rett som det er! Faktisk så er jeg JÆVLA forbanna på det latterlige skattelettet som nettopp kom. Kaste vekk fine ordninger for barn og eldre for ett par hundrelapper i måneden! Det er bortkastet det :-)

At vi er "verdens beste land å bo i" er vel noe FN og myndighetene liker å fortelle deg for at du skal godta at de kontrollerer deg. At du liker at staten grafser i lommene dine får være din sak, men det betyr ikke det at staten skal få grafse i alle sine lommer. At folk er i mot at man skal kunne få bestemme mer over sine egne penger skjønner jeg overhodet ikke. Dette er vel ordninger man kan ordne selv uten statens klamme hender i lommene våre?

Lenke til kommentar

At vi er "verdens beste land å bo i" er vel noe FN og myndighetene liker å fortelle deg for at du skal godta at de kontrollerer deg. At du liker at staten grafser i lommene dine får være din sak, men det betyr ikke det at staten skal få grafse i alle sine lommer. At folk er i mot at man skal kunne få bestemme mer over sine egne penger skjønner jeg overhodet ikke. Dette er vel ordninger man kan ordne selv uten statens klamme hender i lommene våre?

Jeg er da et oppegående menneske så LETT kan se at vi faktisk bor i om ikke så iallefall ett av verdens beste land! Jeg reiser mye, rundt 2-4 utlandsturer i mnd og jeg kan LETT se at vi har det ekstremt godt her. Uansett hvor mye moms du betaler på matvarene dine, eller bilen du kjøper eller hva søren så har vi det godt. Så i mine øyne spiller det ingen rolle. Jeg liker å "gi tilbake".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...