Gå til innhold

Seriøst lei av AMD - Hvilket "intel" hk?

Thargoth

Anbefalte innlegg

Kjøpte før jul en XP1700+ og et MSI ...Pro2-ru hovedkort + ddr-ram.

For ca 2 uker siden så sjedde det noe, og jeg fikk nytt HK. Var framdeles rart og bytta RAM'en. Ting funka vaffal nå...

Så i kveld så klikka den forbanna skiten igjen... Så jeg bestemmer meg for å drite i TG og heller kjøpe noe som faktisk funker... Hatt AMD før også, og det vakke noe å snakke om, mens p3'n jeg hadde i 2 år derimot funker enda (den jeg er på nå).

Problemet ligger i at jeg må ha et HK med Raid og DDR. Har i tilleg ikke denne nye pentium-4 strømforsyningen, men jeg vet det finnes HK man ikke trenger dem på...

Har også et gammelt 2xAGP-kort...

Noen som har et tips til meg?

ER ganske rådvill for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kjøper deg amd burde du påkoste deg et hovedkort som blir anbefalt på div webtester, jeg har hatt min amd 900 athlon nå i langt over ett år og aldri hatt noen problemer i det hele tatt med denne.

Du burde også ta deg en time eller to og finne ut hvilke drivere som samspiller best, det er langt fra sikkert at det er de nyeste som er de beste.

Ikke gå ut og kritiser amd når feilen på en måte ligger hos deg selv. gidder ikke denne amd > intel disk. en gang til.

men synes du dette er noe unødvendig å gjøre passer vel intel for deg sikkert.

Lenke til kommentar

Asus P4B266 (finnes vel og i raid) har EZ-plugg, som gjør at du kan bruke en "harddisk-strøm-kontakt" i stede for P4-plugg.

Videre bygger det på i845D chipsettet - og er du litt lei PC (og alt tullet som følger med) tror jeg det chipsettet og en NW er god medisin :wink:

Lenke til kommentar

Tror skyfish har ett poeng. Skal man ha AMD må man være glad i drivere. Ikke så mye pga selve prosessoren, men pga chipsettene. Mitt eget kort har AMD nordbru og VIA sørbru.... Dette summerer seg opp til ett "driver" helvete etter min mening. Både VIA og AMD har kommet med fikser, de fra amd smekker som regel greit inn. VIA sine er en litt annen historie, feil versjon -> alt blir crappy. Som førsteman sa; slikt blir man lei av, ikke fordi det er spes ustabilt eller noe slikt, men pga disse små tingene som irriterer og kanskje bare funker 98%. AMD kunne blitt enda bedre dersom de lagte ordentlige cipsett selv, de trenger nødvendigvis ikke å være de raskeste, men stabile og problemfrie.

Personlig vil jeg også helst gi opp AMD, men økonomien tillater ikke det akkurat nå.

Forøvrig enig med Dollar, finn deg en NW og ett godt stabilt HK med Intel chipsett(finnes mange av disse). Dette tror jeg er en uslåelig kombinasjon for de av oss som foretrekker stabilitet fremfor de 2-3% ekstra ytelse man kan få ut av noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet ligger hos MSI. Av de MSI kortene jeg har vært borti har jeg personlig erfart at 4 kort har dødd uten noen som helst forvarsel. Har i tillegg mange bekjente som har hatt store problemer med tilsvarende kort. Dette medførte at jeg konsekvent har holdt meg unna MSI det siste året. Problemet er at de til stadighet anbefales av diverse kjente nettsteder, eksempelvis PCWorld ved Clas Mehus. Jeg velger å ikke kjøpe MSI, men om andre ønsker det så for all del. Min anbefaling for stabile amd systemer er imidlertid Asus og Abit. No doubt.

--

Erling Solberg

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-16 04:03, psilocybe skrev:

du hadde vel ikke tilfeldigvis problemer med fire røde leds på det hovedkortet ditt?

jo... første gangen var det 4 røde led's, denne gangen så sier de i følge boka at det er "inizilizing memorie" som er galt, men har testa med 2 brikker, så de skal nå funke...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-16 09:50, Dollar skrev:

Asus P4B266 (finnes vel og i raid) har EZ-plugg, som gjør at du kan bruke en "harddisk-strøm-kontakt" i stede for P4-plugg.

Videre bygger det på i845D chipsettet - og er du litt lei PC (og alt tullet som følger med) tror jeg det chipsettet og en NW er god medisin :wink:

Finner det ikke med raid dessverre... er litt glad i asus jeg også, må innrømme det...

Lenke til kommentar

Vel jeg er nok en av de heldige for hos meg funker alt som en perfekt drøm...

Men jeg må si meg enig i det med pentium 4 hovedkort !

Det virker som om de aldri har problemer og ikke trenger å bruke så mye tid på drivere.

Jeg vil ikke legge skylden på AMD men gjerne på via.

For mye kluss etter min mening !

Lenke til kommentar

Legger ikke skylda på noen jeg egentlig, virka kansje litt slik pga. overskifta, men i bunn og grunn så mente jeg "amd-systemet" (med via-chipset). Ser du (som er over dette innlegget) hadde samme HK som meg. Var storfornøyd jeg, inntil det klikka gang nr.1.

Kjipt at Asus-kortet ikke har finnes med raid :-/ Får se det litt ann, disse 266-korta er ganske nye egentlig. Må oppdrive noen penger først uansett... Tar vel et par-tre uker og sånn... Og da har det kansje kommet håper jeg...

Menmen...

Lenke til kommentar

Når du kjøper MSI HK ber du om problemer, det du burde hatt var et Abit KR7A eller Asus A7V266-E(eller A7M)

Hva komponenter har du ellers i pc`en, dårligbillige komponenter kan ofte bidra med å skape usabilitet og vis du da i tilleg ikke er nøyen med drivere ja så .................

PS: du sier at du fikk byttet HK`et etter at "noe" skjedde, og HK`et virket ikke som det skal.

Jeg hadde en lignende episode med et MSI HK og byttet 2-3 HK`er i løpet av en kort tid. Det virket som det var HK`et som "klikket" hele tiden.

Pc`en ble levert inn hver gang det "klikket" og det ble konstatert at HK`et var defekt.

Det som hente med pc`en ver at den ble ustabil og alt gikk i "sirup". Etter en stund med utbytting ble eg dritt lei og gikk for å snakke med noen som hadde peiling (noe som reperatøren der som eg hadde gått tydligvis ikke hadde) og da fikk eg besked om at det kunne vere prosessoren som dreiv og ødela HK`ene. Så eg fikk byttet HK og prosessor og har ikke hatt problemer siden.

Byttet da til Asus A7M266 og skal ALDRI ha MSI igjen.

Det som hadde skjedd var at det var en feil med det første MSI kortet og det hadde gitt prosessoren en liten "knekk" slik at den ødela di andre kortene.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-16 16:10, Thargoth skrev:

Quote:

On 2002-02-16 04:03, psilocybe skrev:

du hadde vel ikke tilfeldigvis problemer med fire røde leds på det hovedkortet ditt?

jo... første gangen var det 4 røde led's, denne gangen så sier de i følge boka at det er "inizilizing memorie" som er galt, men har testa med 2 brikker, så de skal nå funke...

mja, ok.. da har man vel funnet ut hva som er problemet. at hovedkortet er laget av msi.

seriøst, jeg hadde et k7t266 pro2 med røde leds hver gang jeg rebootet.. av og til fikk jeg den i gang, og da putret den og gikk helt fint. byttet til abit kr7t, og nå går hver reboot som en drøm. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har MSI-Ultra-ARU hoved kort på min P4 "Northwood" [email protected] GHZ (helt stabil, nesten ikke varm, med standard vifte!) og 256 MB 266 MHz DDR-SDRAM. Dette kortet er jeg veldig fornøyd med. Det er ekstremt overklokkingsvenlig (ikke rammen) har Raid og USB 2.0 (AR versjon som er litt billiger hvis du ikke trenger USB 2.0). Det krever P4 strøm kabel men du kan kjøpe en overgang til 59 kr hos microplex.no . Det som er dumt er at det krever 1,5 volt AGP (jeg hadde også et gammelt AGP kor), men jeg var så heldig å få låne et pci kort til jeg oppgraderer til Geforce 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...