Kazooo Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Hei, jeg har en selvbygd stasjonær PC med følgende specs: Kjøpsår i (parantes) Strømforsyning: PowerMan IP-P350AJ-3-1, 350W (2005) Hovedkort: GIGABYTE GA-890GPA-UD3H (2010) Prosessor: AMD Phenom II X6 1055T, 6-kjerner (2011) Rambrikker: (8GB) 4x2GB Corsair DDR3 800MHz (2013) Skjermkort: ASUS GeForce GT 440 1GB Direct CU Silent (2012) Harddisk: OCZ Vertex4, 128GB SSD (2013) Når jeg kjører systemet fra SSD-disken krasjer maskina hele tiden. Jeg har prøvd 2 forskjellige SSD disker nå. Begge fra OCZ, men forskjellige typer. Får også stadig varsel ved oppstart hvor det står "Loading operating system...a disk read error occured. press ctrl+alt+del to restart". Dette skjer også "en gang i blant" når jeg kjører fra en 3,5" som jeg gjør nå, men ikke i nærheten av like ofte som på SSD disken. Snakker 1-2 ganger i mnd. Med SSD skjer det daglig. Jeg sendte HK, cpu og ram til komplett og de gav meg nye rambrikker. Etter det fungerte den greit med SSD et par uker også braket helvetet løs igjen. Jeg er så innmari usikker på hva som er problemet her. Kan det være at strømforsyningen på 350w ikke er sterk nok til å levere strøm til oppsettet mitt? Hadde det ikke vært for at jeg har kjøpt såpass mye nytt de siste åra hadde jeg bare kjøpt helt ny maskin... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Har du kjørt Memtest på systemet ditt? Du må nesten forklare mer detaljert rundt når maskinen krasjer. Når? Hvilket OS? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Ikke tenk, kjøp deg en anstendig PSU før du gidder å bruke en kalori mer på feilsøking. Jeg sier ikke at det MÅ være PSU, men den virker definitivt alt for liten. Oppsettet mitt er ikke direkte ulikt, jeg bruker en Mist 1000W jeg kom over brukt. Jeg har målt strømforbruket på forrige oppsett, Phenom II 940, GTX8800, det dro fort godt over 300W. Det er ikke sikkert PSUen din GIR stort over reelle 300W. Jeg tror en del PSUer er oppgitt i peak effekt, ikke kontinuelig. Min er forresten 1000W kontinuelig, 1250W i peak. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Snart 10 år gammel PSU på 350 watt er en potensiell stor syndebukk. Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 Spørs om jeg må kjøpe meg ny strømforsyning da... Kunne denne vært noe? : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760109 Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Bruker for øvrig win7 Home Premium 64 bit. Bruker maskina en del til Adobe-programmene, men krasjer bare jeg surfer på nettet. Lenke til kommentar
aam01 Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Strømforsyningen du linker til holder i massevis. Men har du oppdatert til siste versjon av firmware på SSD-disken? Så vidt jeg vet bruker den Sandforce kontroller og den kan være kilen hvis du ikke har siste versjon. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 (endret) Fikk det varselet i forbindelse med forsøk på å installere Vista rent til en Toshiba-maskin. Fant vel ut den gangen etter mye styr med partisjonering, formatering og eksperimentering med oppstartpartisjon at man måtte ha en orginal- CD. Maskina var gammel og tålte ikke påkost. Uten sameligning for øvrig så mener jeg du bør gå til BIOS for å se om den står på riktig boot-partisjon. Du kan også "enable" F12 muligheten. Press F12 med det samme du starter maskinen for å få frem valgene for bootpartisjon. Se hva som skjer. Så er det selve BIOS 2010, om den er oppdatert sånn at den kan kjenne igjen de nye SSD. Det er mulig du må se hos Gigabyte hva som går an. Det blei tenking en tidlig farsdag morgen, så unnskyld hvis jeg er helt på jordet. Endret 10. november 2013 av sveinsel Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 BIOS skal være i orden. Har sjekka oppdateringa og satt SSD-disken til primary. Jeg bestilte strømforsyning fra komplett nuh, så får vi se om noen dager. Har lenge hatt en mistanke om at hovedkortet kødder, men siden komplett ikke fant noe feil med det på testene sine blir jeg veldig usikker. Og hva er oddsen for at to SSD-disker ikke funker? Den første jeg kjøpte, også OCZ, ble til slutt bekreftet død, men den andre skal egentlig være i orden. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Husker litt mer fra eksperimenta med den Toshiba-disken: Jeg hadde et "selvlagd" partisjon og formaterings-verktøy på en CD som jeg bruka F12 for å boote på. Når arbeidet var avslutta kom BIOS meldinga "Loading operatingsystem" som varsel. Så etter noen sekund "a disk read error....osv" som varsel om at disken ikke var god. (så nytt forsøk) ..... Måtte omsider erkjenne at Toshiba hadde effektivt sperra mot bruk av ikke-godkjent software. Og lærdommen er at sånne meldinger betyr: Basic In Out System finner ikke godkjent disk. (Av en eller annen grunn.) Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Ja jeg har lovlig lisens og bruker Windows oppstarts cd til å formatere disken og installere windows på. Jeg har vel gjort det snart 10 ganger, og likevel ere bare krøll. Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Ok, jeg fikk ny strømforsyning i posten. Monterte den og formaterte SSD-disken med all programvare for tusende gang. Like gærnt! Får samme feilmelding. Da sitter jeg igjen med to alternativ: Harddisk eller hovedkort. Har nå bestilt meg en Corsair SSD. Hvis det ikke er harddisken er det alltids kjekt å ha en til. Håper den deiser inn i postkassa mi på fredag, så jeg kan få den igang kjapt. To be continued... Lenke til kommentar
aam01 Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Som tidligere sagt..... Hvis SSD-disken har Sandforce-controller må du oppdatere til siste versjon av firmware, dette gjelder både OCZ og Corsair. Nødvendig info finner du på nettsidene deres. Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Når jeg kjører OCZ Toolbox sier den at jeg har siste versjon som er 1.5. Disken min som heter OCZ Vertex4 bruker Indilinx Everest 2 står det... Lenke til kommentar
aam01 Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Ja da er det ikke det som er problemet. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Rart du ikke har respondert på svaret mitt, det høres jo ut som du faktisk ønsker å fikse problemet. Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 15. november 2013 Forfatter Del Skrevet 15. november 2013 geir__hk skrev (På 13.11.2013 den 23.20): Rart du ikke har respondert på svaret mitt, det høres jo ut som du faktisk ønsker å fikse problemet. Hei geir_hk! Jeg har desverre oversett svaret ditt, beklager.. skal teste den når jeg kommer hjem Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 18. november 2013 Forfatter Del Skrevet 18. november 2013 Memtest fikk jeg ikke til å funke. Prøvde å legge filene på minnepenn og starte opp med det, men neida... Føler meg riktignok bombesikker på at hovedkortet er problemet nå, ettersom den tredje SSD-disken jeg har prøvd nå får samme feilmelding. Strømforsyning er også byttet ut og rambrikker er helt nye. Noen som har noe tips? Kan det være prosessoren også som er problemet? Noen ganger henger pcen seg plyselig opp, og bruker ca et minutt på å komme seg igjen i tillegg til feilmeldingen som nevnt i første innlegg. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Kan jo spørre om noe annet. Når du skal formatere og installere win på SSD, passer du da på at satakontrolleren er satt til ACHI modus? Hvis denne står på noe annet, vil dette også gjøre systemet veldig ustabilt. Også sleng på en bios oppdatering samtidig om dette ikke er gjort. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Kazooo skrev (På 18.11.2013 den 21.12): Memtest fikk jeg ikke til å funke. Prøvde å legge filene på minnepenn og starte opp med det, men neida... På hvordan måte la du filene inn på minnepenna? Du skal kjøre programmet som du laster ned "Memtest86+ USB Installer.exe", og la dette programmet formattere minnepinnen for deg. Etterpå skal du starte opp maskinen med minnepinnen koblet i. Les denne guiden (engelsk) for å få maskinen til å boote opp med minnepenn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå