Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mye vann på kort tid

truls1

Anbefalte innlegg

Hey, jeg er en gutt på 15 år som er redd pga inntak av mye vann under kort tid. (jeg er ganske liten)

Jeg drakk ca 2 liter på kort tid (15 min).

Dette skjedde nå for 24t siden. Tror dere dette kan være farlig for meg nå?

Med en gang ble jeg svimmel, veldig trøtt, måtte pisse hele tiden og kvalm.

Nå har jeg bare vondt i hodet, kanskje litt kvalm innimellom.

Hva tror dere? er veldig redd isåfall, kan jo hende at det er noe som har skjedd med hjernen min?

PLIS, svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går nok sikkert veldig fint. Aldri høt om at noen har fått varige men av å drikke så lite vann.

Problemet med å få i seg for mye vann kommer av at du skylder ut alt av salter etc.. i kroppen. Min anbefaling er å spise mat. Ja, gjerne noe potetgull eller annen salt mat.

Det er bedre å drikke sportsdrike etc.. som har salter og vitaminer tilsatt om du skal drikke mye. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

2 liter er en del, men høres ikke skadelig ut.

Spesiellt ikke så lang tid etter.

Regner med at formen er bra?

Men, for mye vann over kort tid er dødelig det kalles vannforgiftning. Du kan få en kritisk mangel på salter og lignende som gjør at cellene eser ut og man dør, gjerne av at hjernen ikke har plass i hodet lengre.

Lenke til kommentar

Masse godteri er nøkkelen. :D

De som har død av vannforgiftning http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication

Har gjerne tatt over 10L med vann, og ofte vært påvirket av noe, eller vært i en form for ekstrem situasjon.

Det minste mengden som ble nevnt var vel 2,8 L, men det var til en 3-åring. Som selvsagt ikke kan sammenlignes med en 15-åring som sikkert veier mange ganger vekten, og med en kropp som tåler mange ganger mer.

I tillegg så er du jo klar over det, og fått anbefaling av å spise mat, så du er ganske så trygg.

Å slenge i seg en liter er jo ikke unormalt om du er ganske tørst. Og en halvannen liter øl og brus er jo ikke SÅ unormalt i å få i seg på 15 minutter.

Men at kroppen reagerer på mengden er nok forståelig. Og at du tisser mer burde vel ikke komme som noe sjokk akkurat. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å slenge i seg en liter er jo ikke unormalt om du er ganske tørst. Og en halvannen liter øl og brus er jo ikke SÅ unormalt i å få i seg på 15 minutter.

Men at kroppen reagerer på mengden er nok forståelig. Og at du tisser mer burde vel ikke komme som noe sjokk akkurat. :p

Øl og brus er bedre å drikke enn vann da de inneholder elektrolytter som forhindrer overhydrering.
Lenke til kommentar

Øl og brus er bedre å drikke enn vann da de inneholder elektrolytter som forhindrer overhydrering.

Ja, det er klart, og derfor går det helt greit i slike tilfeller. Det var ment som at 2L i mengde ikke er så fryktelig mye. :)

Vann er rett og slett ikke så godt at det er verdt å drikke 2L av det på en gang. :p

Lenke til kommentar

Disse som trener til VM i pølse/hamburger-spising, de drikker visst sinnsyke mengder væske. For å trene opp magesekken til syke mengder / utvide den. Noen av dem er jo også spjælinger, så det er nok kaloriløs væske mange bruker. Men jeg antar de passer på å unngå "vannforgiftning", på ymse måter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...