prosjeik Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Jeg en kode som viser 9 nummererte knapper. Under hver av dem skal jeg ha en funksjon som oppdaterer en variabel med 1 hver gang jeg klikker på den. Det er det jeg har prøvd med for-løkka, men for-løkka kjører ut alle tall til 400 som jeg har satt som begrensning. Når jeg klikker på knapp 1 skal variabelen i få verdien 1, så skal knappene vises igjen. Trykker jeg igjen skal variabelen få verdien 2 og jeg kommer automatisk tilbake til knapperaden igjen. Til høyre for knapperaden tenkte jeg å vise verdiene til variablene. Dvs at grensesnittet mitt skal se ut som på vedlagt .gif-fil. Kan noen hjelpe meg? <!DOCTYPE html><html><head><script>function kunnskap1(){for (var i = 1; i <= 400; i++) {document.writeln(i);}document.writeln("hei");}function kunnskap2(){document.writeln("hei2");}function kunnskap3(){document.writeln("hei3");}function kunnskap4(){document.writeln("hei4");}function kunnskap5(){document.writeln("hei5");}function kunnskap6(){document.writeln("hei6");}function kunnskap7(){document.writeln("hei7");}function kunnskap8(){document.writeln("hei8");}function kunnskap9(){document.writeln("hei9");}</script></head><body><button onclick="kunnskap1()">1</button><button onclick="kunnskap2()">2</button><button onclick="kunnskap3()">3</button><button onclick="kunnskap4()">4</button><button onclick="kunnskap5()">5</button><button onclick="kunnskap6()">6</button><button onclick="kunnskap7()">7</button><button onclick="kunnskap8()">8</button><button onclick="kunnskap9()">9</button></body></html> Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 document.writeln() virker nok ikke akkurat som du tror. Den er kun egnet å bruke før dokumentet er ferdig innlastet første gang. Her viser jeg hvordan du kan endre innholdet i et element: <!DOCTYPE html> <html> <head> <script> function kunnskap1() { rutediven = document.getElementById("rute1"); rutediven.innerHTML = 1; } </script> </head> <body> <button onclick="kunnskap1()">1</button> <div id="rute1" style="background: red; color: white">rute1</div> </body> </html> Lenke til kommentar
prosjeik Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 Takk for svar - det ser bra ut, nå er utfordringen for meg å finne ut hvordan jeg kan oppdatere verdien når jeg trykker flere ganger på knappen. Første trykk=1, andre trykk=2 osv... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 (endret) <!DOCTYPE html> <html> <head> <script> var rute1tall = 1; function kunnskap1() { var rutediven = document.getElementById("rute1"); rutediven.innerHTML = rute1tall; rute1tall += 1; } </script> </head> <body> <button onclick="kunnskap1()">1</button> <div id="rute1" style="background: red; color: white">rute1</div> </body> </html>Kanskje den enkleste måten er å bruke en global variabel. Det er ikke alltid den beste måten, men det fungerer bra i dette enkle eksempelet. Endret 10. november 2013 av Tåkelur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå