vede Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Er ikke fornøyd med WIFI dekningen på hjemmesentralen til Lyse. Dette er en kombinasjon av plassering og kvaliteten på hjemmesentralen. Jeg har en Zyxel hjemmesentral. Det jeg lurer på er om følgende er mulig å få til: Hjemmesentralen er nødt til å henge der den er grunnet det er der alle kabler kommer ned. Og pga. mange nettverksuttak har jeg en stor switch. Siden hjemmesentralen kun har 1 nettverksuttak og 3 tv så går dette ene uttaket til switchen. Kan jeg sette en router et annet sted i huset for å få bedre dekning og koble denne via switchen? Eller må routeren være direkte koblet i hjemmesentralen. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Du kan gjøre som du sier, bare husk å skru av DHCP på den andre ruteren, samt plugge inn kabelen i «LAN» og ikke «WAN»-inngangen. Lenke til kommentar
vede Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 Så det er ikke verre enn det? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 I utgangspunktet ikke, nei Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Jeg ville ha bridget HS og brukt routeren som router, da HS'ene til Altibox ikke er av beste kvalitet... Lenke til kommentar
vede Skrevet 17. november 2013 Forfatter Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Hvordan deaktiverer jeg DHCP? Og vil det påvirke tv utgangene? Er det å deaktivere DHCP det samme som å sette hjemmesentral i bridge? Endret 17. november 2013 av vede 1 Lenke til kommentar
Nordickid Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Hvordan deaktiverer jeg DHCP? Og vil det påvirke tv utgangene? Er det å deaktivere DHCP det samme som å sette hjemmesentral i bridge? Regner med at TVene har en slags sticky mac-adresse som gjør at disse havner i et eget VLAN for TV-signaler. Ville slått av NAT og DHCP på hjemmesentralen og latt den "nye" routern ta seg av disse. For å komme inn i HS kan du vanligvis bare skrive inn standard gateway adressa i nettlesern. Alt dette står dokumentert her : http://www.altibox.no/c/document_library/get_file?uuid=1ca280fa-8aef-4582-9c02-8dd1cebbd7d9&groupId=10327 Lenke til kommentar
just1user Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Har et lignende oppsett med en Altibox Telsey hjemmesentral og en Asus RT-N66U Dark Knight router satt opp i LAN etter hjemmesentralen uten noen innstillinger rørt. Lurer på hva som ville vært et optimalt oppsett her mtp bridge og hvordan? (te-skje-metoden kan trenges) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Det optimale er å sette sentralen i bridge (kontakt ISP for å få det gjort). Deretter bruker du router som vanlig med UPNP aktivert. Da har du et nettverk som tåler utrolig med forbindelser og trafikk. Skal man optimalisere mer, så må det være med QoS (båndbreddestyring). Men det avhenger litt av hvilke type brukere man har. Selv har jeg flashet min RT-N66U med Tomato Shibby, hvor jeg har kontroll av båndbredde på oppgavelinjen i Windows (med SMNP i router) og kan kneble evt torrents helt presist med QoS. Lenke til kommentar
vede Skrevet 18. november 2013 Forfatter Del Skrevet 18. november 2013 (endret) Trur jeg fant ut at dette var way above my league. Så jeg satte den nye Asus routeren som accespoint. Funker bra til nå. Endret 18. november 2013 av vede Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Ja det funger helt sikkert greit Du har jo fått bedre dekning trådløst, og det burde holde. Lenke til kommentar
vede Skrevet 18. november 2013 Forfatter Del Skrevet 18. november 2013 Ja for wifi brukes kun på iphoner, ipad og en bæbar pc som brukes sjelden. Resten går på kabel, Lenke til kommentar
just1user Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Her er en god forklaring på bridge til Altibox: http://www.altibox.no/bridgemode_cpl4 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Det er jo utrolig ironisk at landets beste ISP anbefaler problemroutere og ikke f.eks Asus... Her er det nok en Av$$$$$$tale på bakrommet. 3 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Det er jo utrolig ironisk at landets beste ISP anbefaler problemroutere og ikke f.eks Asus... Her er det nok en Av$$$$$$tale på bakrommet. Ja, helt klart. Har hatt mange av disse:"jeg har problemer med *blablabla*". "Hvilken router har du?" "Jensen". "BINGO!" 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå