Gå til innhold

Trenger hjelp til bygging av passiv sub..


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og en venn har tenkt til å spleise på en 4-pack med lavkvalitets 12" basser.. :D

Jeg får da to stykker, og den ene hadde jeg tenkt jeg skulle bygge en passiv sub med...

800WC10204P.jpg

Bas: 12-tums bashögtalare med cellulosamembran och foamupphängning. Svartlackerad plåtkorg. Aluminium talspole. Impedans 4ohm. Känslighet 91dB. Magnet 40oz. Frekvensomfång 33Hz-4kHz. Effekttålighet 200W max 100W RMS. Monteringshål 282mm. Monteringsdjup 112mm. Vas 160liter. Fs 33Hz. Qts 1,55.

688 Svenske kroner :)

 

Det jeg lurte på, var om noen som hadde litt peiling, kunne gi meg råd til hvordan jeg skal kunne få best mulig lyd ut av dette?!Hvilken type kasse osv...Har et passivt sub-filter som deler ved 120Hz :-)

 

Mvh Tomzern :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste av de spesifikasjonene som stemmer er sansynligvis ytre mål og pris :)

 

Men, hvis vi skal gå ut ifra at Qts stemmer så tilsier denne at du bør bygge en bassrefleks kasse (kasse med port).

 

Et delefilter på 120hz er etter min mening alt for lite. Et billig element vil nok ha seriøse problemer når det nærmer seg 100hz. Hvis du har lyst til å leke litt med delefilter så bygger du et båndpassfilter med 40hz highpass og 80hz lowpass.

 

Søk litt rundt på nettet så finner du helt sikkert script for beregning av kassevolum basert på ST-parametrene (Qts, fs, vas, osv).

 

Knut

Lenke til kommentar

Som sagt så passer ikke dette elementet inn i noen kasse. Det nærmeste du kommer en fornuftig løsning er uendelig baffel. Og det er det den er bygd for. Egentlig så passer det ikke der heller siden elementet har så kort slaglengde. Kort sakt: Dritt!

 

Putter du elementet i noe som ligner en normal kasse så vil den få en ekstrem peak på 8-10dB ved 55-65hz og falle bratt under denne frekvensen. Dette er på grunn av den høye Qts-verdien. Resulatet er at du kan spille ganske høyt, men bassen blir ekstremt fleskete, og det er null dypbass.

Lenke til kommentar

Qts på 1,55 og FS på 33 Hz???

Jeg tror jeg ville ha eksperimentert med en åpnebaffel (ei diger og tjukk sponplate), og evt. prøvt å senke Qts med hjelp av noen ekstra magneter limt på (Qts i området rundt 0,7 til 1 vil kunne bli svært bra i åpen baffel). Jeg ville antagelig også vurdert å bruke flere enn 2 elementer, og evt. aktiv drift.

 

mvh

KJ

Lenke til kommentar

Å koble bassene parallelt betyr at du kobler "plusspolen" fra høyttalerutgangen til pluss på høyttaleren og videre til pluss på neste høyttaler. Så kobles -utgangen til minus på begge høyttalerne på samme måte.

 

Dette gir lavere motstand. To 4ohms høyttalere i parallell gir 2ohms motstand totalt. (1/R = 1/R1 + 1/R2 -> 1/4+1/4=2/4 -> 4/2 = 2ohm)

 

 

 

Som sagt tidligere stemmer nok ikke de oppgitte S/T parametrene, så det er vel begrenset hvor mye poeng det er å regne på dette. En mulighet er å prøve seg frem. Bygg en forholdsvis stor lukket kasse (altså ikke bassport), og hiv i ett element. Putt inn diverse massive gjenstander for å redusere volumet og finn ut hvilket volum du synes gir best bass. Det kan også være en idé å montere to høyttalere mot hverandre, slik at den ene har magneten inne i kassa og den andre magneten stikker ut fra kassa. Det ene elementet må da kobles ut av fase, altså bytt om pluss og minus på den ene.

 

 

Poenget med dette er å manipulere enkelte S/T-verdier slik at en høyttaler spiller like "bra" i en kasse med halve størrelsen.

 

K

Lenke til kommentar

Hvorfor skule parameterne være feil? Parameterne er jo ikke akkurat så gode, så de juger neppe. Parameterne på høyttalerelementer varier riktignok ganske mye med når de blir produsert, men det gjelder stort sett alle fabrikanter. Det heter forøvrig T/S parametere.

Lenke til kommentar

Whoppass Cheese:

Det viser seg i tester av høyttalere at S/T parametrene ofte ikke stemmer helt med det som blir oppgitt. Det er også en tendens til at produsenter av "billige merker" ofte bommer mer på disse verdiene enn de seriøse produsentene. Det var hvertfall tendensen den gang jeg jobba med bilstereo.

 

Hva grunnen til dette er vet jeg ikke, men man kan jo anta at det er mindre presisjon på produsjonsinstrumenter og spoler og blandingsforhold i membran, oppheng, osv. Dette kan føre til stor variasjon i S/T verdiene. Er enig i at det ikke noe åpenlys grunn til at de skulle lyve om slike tall, men det er greit å ta hensyn til at slike tall ofte kan være ganske feil.

 

Jeg har sett både S/T og T/S brukt, husker ikke hvor jeg har S/T fra... Men begge deler skal visstnok være riktig.

 

K

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer jo.

 

Den offisielle benevnelsen er T/S parametere. T/S står for Thiele-Small. Før 70-tallet fantes det ingen standarisert og enkel måte å oppgi et elements egenskaper. Dette ble så utviklet av to australske forskere som het(er) Thiele og Small.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...