Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

er det en pc du har bygd selv og nettopp satt opp, eller har du brukt den lenge å så skjedde dette plutselig?

Endret av Slettet-YQ8U8xbZ
Lenke til kommentar

Dette er en pc jeg har hatt i mange år. Jeg har også prøvd med en annen psu som jeg hadde liggende, men den vil ikke starte da heller.

Tenkte kanskje det var problemer med powerknappen på kabinetttet, så kjøpte et Antec three hundred her om dagen, og i tillegg prøvde jeg med et lånt hovedkort (Asus 5PQ Pro), med samme resultat. Lyser grønt på HK, men vil ikke starte opp....

Lenke til kommentar

På veldig mange hovedkort så starter maskina selv om CPU-vifta ikke er tilkobla. Man får bare meldinga "CPU fan failure. Check fan!" eller lignende. At du har grønt lys på HK betyr at PSU gir +5Vsb men det trenger ikke bety at PSU ikke er gåen. Sjekk PSU først ved å jumpstarte. Da er den eventuellt eliminert.

Mange hovedkort har også diagnosekoder. Enten i form av et lite display med tall/bokstaver eller via PC-speakeren.

Skal man resette BIOS ved å ta ut batteriet bør man også kortslutte pluss og minus i batterisokkelen for å fjerne eventuell spenning i kondensatorer. Å sette batteriet inn opp/ned i et par sekunder pleier å fungere.

Lenke til kommentar

Er BIOS-batteriet ut-tappet ? (siden HK har ligget lenge)

Er tastatur ordentlig tilkoblet? (uten tastatur starter ikke PC)

Er skjerm ordentlig tilkoblet?

Er det taster eller andre brytere, smellsikring (på strøm forsyning) eller annet som henger.

Er pinnene i alle støpsel ok. (ingen bøyde eller pinner9.

Og slik kan man holde på ... for oftest er det en fillefeil som blir oppdaget til slutt..

Lenke til kommentar

Takk for mange gode forslag! Har nå prøvd følgende:

1. Starte pc med tilkoblet skjerm og tastatur

2. Jumpstarta psu

3. Sjekket alle pinner og at alt er koblet rett

Resultat: Ingen reaksjon

Må jeg kjøpe ny psu eller er det noe annet jeg kan teste, f.eks resette BIOS???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...