CFM Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 (endret) Kjøpte meg "ny" bil for et par måneder siden. Valget falt på en 1999 modell (registrert i 1998) Audi A6 2,4 quattro med Tiptronic automatkasse. Grunnen til at jeg ville bytte var at jeg har lyst på stasjonsvogn, bensinmotor, 4-hjulstrekk, samt å gå ned en prisklasse. Det å være student med eget hus er ikke lett... Klart, det finnes mer økonomiske biler, men det får da være grenser! Dessuten fikk jeg denne bilen for en meget hyggelig pris. Bilen har til nå bare gått 136 000km og kjennes helt fast og fin ut. Reg. reima ble skiftet på 122 000km. Det er også overraskende lite rust. Har bare funnet to småsteder til nå og de er såpass små så de kan tas med svart Hammerite e.l.Ellers er bilen veldig pen utvendig og innvendig og er tydelig vasket ofte, dog ikke polert på en god stund. Må prøve å få gjort noe med det. Har til nå funnet en parkeringsbulk på bakskjermen og to merkelige bulker i panseret. De i panseret skal jeg prøve å forsiktig gjøre noe med.Automatkassa girer veldig pent og mykt og den girer når den bør og skal. Eneste er at jeg ikke får "låst" den i 2. eller 3. giret. 4. giret går fint, men får ikke dratt spaken lenger bakover, akkurat som om noe sitter fast nedi der. Men ellers fungerer den som den skal så det er ikke noe jeg er bekymret over, bruker det uansett ikke når jeg har en fungerende tip-funksjon. En nydelig landeveiscruiser som går ganske greit når man trår på. Av utstyr har den originalt sportsunderstell, sportsseter m. elektrisk høydejustering, avtagbart hengerfeste, elektrisk takluke, oppgradert lydanlegg med CD-veksler og original subwoofer bak og kjørekomputer. Ting som må repareres/gjøres: Må bytte toppdekselpakninger på begge sider. Skulle sjekke pluggene og da jeg dro opp plugghetta så var det masse olje rundt pluggen. Klassisk feil på disse motorene. Selv om automatkassa kjennes helt fin ut, skal jeg prøve å få skiftet olje og filter etterhvert. Det har den bare godt av. Bytte en pære i takbelysningen. Ta en skikkelig 2-3-stegs poleringsrunde til våren i "DCN-stil". Ting som jeg har gjort: Har byttet begge ytre drivledd foran på grunn av sprukne mansjetter. Måtte bytte noen klips til vindusheisen da de er av plast og de hadde selvfølgelig knekt. Det som skjedde var at vinduet gikk helt fint ned, men på vei opp dro det seg skjevt og ggikk ned igjen. Klipsene kostet 33kr per stykk og det trengs to stykk per vindu. Grei jobb som ikke tar lang tid. Bryter til justering av speil var knekt. Ny fra eBay til 56kr inkl. frakt er montert. Har smurt opp vindusviskermekanismen på bakluka da den gikk tregt. Har byttet fra original spiller til Pioneer P88RS II. iPod-kontakt, USB og AUX er lagt inn i hanskerommet. Har justert tåkelysene så de ikke lyser rett ned i bakken. Lest av feilkoder og slettet de jeg fant for å se om de kommer tilbake. Kan se ut som at bremselysbryteren er på vei til å ryke og jeg får opp periodisk feil på nivåføleren i bensintanken. Heldigvis ikke verdens dyreste ting å bytte. Byttet lyftmassemåler. Endret språk fra tysk til engelsk i kjørekomputeren. Røsket ut handsfreeholder til telefon i midtkonsollen. Byttet bremselyspærer bak. Venstre var gått, men jeg bytter alltid begge samtidig. Slik så bilen ut da jeg overtok den: 23. september 2013, byttet høyre ytre drivledd foran samt klips til vindusheisen og justert tåkelysene: Gjort rent: Montert og klemt festene så mansjetten sitter ordentlig. Byttet også klipsene til vindusheisen: Ny og gammel. Lett å se hvor det er knekt: Tåkelys før: Og etter: Generell tilstand på lakk før: Etter en kjapp 1-stegsrunde med Scholl S17+ med DA (oscillerende) poleringsmaskin ble det seende slik ut. Ikke på langt nær så bra som jeg vil ha det, men det er godt nok til jeg får tatt bilen skikkelig til våren. Før: Etter: Baklykt før: Etter: Venstre frontlykt er også blitt stellet litt med. Våtslipte først med P400 papir, deretter P1000 papir og til slutt P2500 papir før jeg polerte den opp med Scholl S03 Gold med roterende poleringsmaskin og til slutt S30+. Maskert: P400 og P1000: P2500: Polert opp: Et par riper igjen, men de skal tas etterhvert: 8. oktober 2013, feilsøking av luftmassemåler: Forsket litt på luftmassemåleren. Merket at bilen jukset litt når jeg kjørte og var veldig redd for at det var automatkassa. Men etter litt feilsøking så så jeg at luftmassemåleren (som jeg hadde prøvt å rense) fungerte, men ikke hele tiden. Når den "slo inn" så hostet bilen før den virket som den skulle igjen. Samme når den gikk ut igjen. Jeg dro opp graf-funksjonen i VCDS og logget dataene en liten stund.Legger ved to bilder fra VCDS: Her ser man at måleren hoppet ut og inn. Spesielt tydelig er det på lambdaverdiene. Luftmassemåleren ble byttet og alt ble bra. Ny LMM montert: 7. november 2013, montering av quattro-emblem: Hentet enda litt mer hos Audi i går, synes dette gir det lille ekstra. Montert i grillen: 8. november, bytte av venstre ytre drivledd: Byttet det andre drivleddet i dag. Godt å få det gjort. Imens står dette her i kjelleren og venter på å bli byttet. Ikke stress med dette egentlig, men uansett godt å ha. Sånn, det er alt til nå. Skal oppdatere her etterhvert som det skjer noe. Endret 8. november 2013 av CFM Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Veldig bra, gratulerer! Lenke til kommentar
CFM Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 (endret) Takker! Pusset litt på eksosen, men under all soten ser jeg at de er rimelig korroderte...Ellers hentet jeg denne på Posten i går... Hva er oppi der mon tro?En dørlås! Nå slipper jeg å bli låst ute om morran! Ny dørlås sånn halvveis på plass, måtte løsne dørhåndtaket også...Sånn, det var bedre:Kabel koblet til og alt festet:Etterpå slettet jeg feilkoder og nå ser det ut til å fungere igjen. I dag fikk jeg vasket bilen:Legger ved et "vinterbilde" til slutt... Drømmen om quattro, V6 bensinmotor (eller mer) og ett eksosanlegg på hver side er endelig oppfyllt! Endret 21. november 2013 av CFM Lenke til kommentar
CFM Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Polerte også kjapt over listene i bilen i dag (bortsett fra midtkonsollen, det skal jeg ta en annen gang). Brukte Scholl S17+ og roterende maskin med spotpad. Før:Etter en runde, tok to runder, men det tok jeg ikke bilde av (polish-restene i quattroemblemet er selvfølgelig fjernet i etterkant):En av sidelistene i dørene. Litt polishrester igjen ser jeg: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Bra arbeid! Hva brukte du på eksosstussene? Bilen er relativt gammel, men lakken ser jo ny ut! Lenke til kommentar
CFM Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Brukte vanlig Autosol på eksosen. Lakken er pen langt i fra, men allikevel langt i fra pen. I hvertfall i en detailers øyne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Aha, ble jo ganske så bra da. I forhold til det man ser ute på gatene nå, så er jo lakken å regnes som perfekt Har du noen flere planer i tillegg til de som er beskrevet i førstepost? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 (endret) Jo takker for det. Har ikke så mye mer planer for øyeblikket, annet enn at jeg venter på å få toppdekselpakningene. Og å få tatt lakken skikkelig til våren. En student med eget hus har relativt begrenset med midler... Endret 21. november 2013 av CFM Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Aha, høres bra ut det Lenke til kommentar
CFM Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Jo forresten, mye mulig jeg skjærer ut hull til eksosen og monterer/sveiser på noen lengre enderør slik at de synes. Må bare se om jeg finner på en god måte å gjøre det på uten at det blir jalla... Beste hadde jo vært å få tak i en facelift bakfanger, men det er ikke gratis akkurat. Dessuten blir det nye sommerhjul til våren. Tenker det blir 18" RS6 versjon 1 felger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Det er ikke så dumt, dieselstussene er så utrolig korte. Kult at du ikke går helt nuts med størrelse på felgen. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 Dieselstuss er så fantastisk stygt på bensinbiler ja... Tenker jeg kommer til å gjøre noe slikt som dette: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Sikker på at det blir bra, stå på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå