Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase Audi A6 2,4 quattro 1999 mod.


CFM

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg "ny" bil for et par måneder siden. Valget falt på en 1999 modell (registrert i 1998) Audi A6 2,4 quattro med Tiptronic automatkasse. Grunnen til at jeg ville bytte var at jeg har lyst på stasjonsvogn, bensinmotor, 4-hjulstrekk, samt å gå ned en prisklasse. Det å være student med eget hus er ikke lett... Klart, det finnes mer økonomiske biler, men det får da være grenser! :p Dessuten fikk jeg denne bilen for en meget hyggelig pris. :)

Bilen har til nå bare gått 136 000km og kjennes helt fast og fin ut. Reg. reima ble skiftet på 122 000km. Det er også overraskende lite rust. Har bare funnet to småsteder til nå og de er såpass små så de kan tas med svart Hammerite e.l.
Ellers er bilen veldig pen utvendig og innvendig og er tydelig vasket ofte, dog ikke polert på en god stund. Må prøve å få gjort noe med det. ;)
Har til nå funnet en parkeringsbulk på bakskjermen og to merkelige bulker i panseret. De i panseret skal jeg prøve å forsiktig gjøre noe med.

Automatkassa girer veldig pent og mykt og den girer når den bør og skal. Eneste er at jeg ikke får "låst" den i 2. eller 3. giret. 4. giret går fint, men får ikke dratt spaken lenger bakover, akkurat som om noe sitter fast nedi der. Men ellers fungerer den som den skal så det er ikke noe jeg er bekymret over, bruker det uansett ikke når jeg har en fungerende tip-funksjon. En nydelig landeveiscruiser som går ganske greit når man trår på. :)

Av utstyr har den originalt sportsunderstell, sportsseter m. elektrisk høydejustering, avtagbart hengerfeste, elektrisk takluke, oppgradert lydanlegg med CD-veksler og original subwoofer bak og kjørekomputer.

 

Ting som må repareres/gjøres:

  • Må bytte toppdekselpakninger på begge sider. Skulle sjekke pluggene og da jeg dro opp plugghetta så var det masse olje rundt pluggen. Klassisk feil på disse motorene.
  • Selv om automatkassa kjennes helt fin ut, skal jeg prøve å få skiftet olje og filter etterhvert. Det har den bare godt av.
  • Bytte en pære i takbelysningen.
  • Ta en skikkelig 2-3-stegs poleringsrunde til våren i "DCN-stil".

 

 

Ting som jeg har gjort:

  • Har byttet begge ytre drivledd foran på grunn av sprukne mansjetter.
  • Måtte bytte noen klips til vindusheisen da de er av plast og de hadde selvfølgelig knekt. Det som skjedde var at vinduet gikk helt fint ned, men på vei opp dro det seg skjevt og ggikk ned igjen. Klipsene kostet 33kr per stykk og det trengs to stykk per vindu. Grei jobb som ikke tar lang tid.
  • Bryter til justering av speil var knekt. Ny fra eBay til 56kr inkl. frakt er montert.
  • Har smurt opp vindusviskermekanismen på bakluka da den gikk tregt.
  • Har byttet fra original spiller til Pioneer P88RS II. iPod-kontakt, USB og AUX er lagt inn i hanskerommet.
  • Har justert tåkelysene så de ikke lyser rett ned i bakken.
  • Lest av feilkoder og slettet de jeg fant for å se om de kommer tilbake. Kan se ut som at bremselysbryteren er på vei til å ryke og jeg får opp periodisk feil på nivåføleren i bensintanken. Heldigvis ikke verdens dyreste ting å bytte.
  • Byttet lyftmassemåler.
  • Endret språk fra tysk til engelsk i kjørekomputeren.
  • Røsket ut handsfreeholder til telefon i midtkonsollen.
  • Byttet bremselyspærer bak. Venstre var gått, men jeg bytter alltid begge samtidig.


Slik så bilen ut da jeg overtok den:

post-141082-0-88495500-1383939111_thumb.jpg

 

post-141082-0-50310900-1383939112_thumb.jpg

 

 

 

 

23. september 2013, byttet høyre ytre drivledd foran samt klips til vindusheisen og justert tåkelysene:

post-141082-0-15639800-1383939166_thumb.jpg

 

post-141082-0-43420000-1383939167_thumb.jpg

 

post-141082-0-40071300-1383939168_thumb.jpg

 

Gjort rent:

post-141082-0-21186900-1383939169_thumb.jpg

 

Montert og klemt festene så mansjetten sitter ordentlig.

post-141082-0-88401000-1383939170_thumb.jpg

 

Byttet også klipsene til vindusheisen:

post-141082-0-96947200-1383939173_thumb.jpg

 

Ny og gammel. Lett å se hvor det er knekt:

post-141082-0-63940400-1383939172_thumb.jpg

 

Tåkelys før:

post-141082-0-02680500-1383939175_thumb.jpg

 

Og etter:

post-141082-0-96118900-1383939177_thumb.jpg

 

Generell tilstand på lakk før:

post-141082-0-60054500-1383939179_thumb.jpg

 

post-141082-0-67451800-1383939180_thumb.jpg

 

post-141082-0-99051500-1383939192_thumb.jpg

 

Etter en kjapp 1-stegsrunde med Scholl S17+ med DA (oscillerende) poleringsmaskin ble det seende slik ut. Ikke på langt nær så bra som jeg vil ha det, men det er godt nok til jeg får tatt bilen skikkelig til våren. :)

post-141082-0-34371800-1383939194_thumb.jpg

 

Før:

post-141082-0-13806000-1383939195_thumb.jpg

 

Etter:

post-141082-0-78800600-1383939195_thumb.jpg

 

Baklykt før:

post-141082-0-26319000-1383939182_thumb.jpg

 

Etter:

post-141082-0-08751100-1383939183_thumb.jpg

 

 

Venstre frontlykt er også blitt stellet litt med. Våtslipte først med P400 papir, deretter P1000 papir og til slutt P2500 papir før jeg polerte den opp med Scholl S03 Gold med roterende poleringsmaskin og til slutt S30+.

 

Maskert:

post-141082-0-83044800-1383939183_thumb.jpg

 

P400 og P1000:

post-141082-0-58012300-1383939184_thumb.jpg

 

P2500:

post-141082-0-43703900-1383939185_thumb.jpg

 

Polert opp:

post-141082-0-72660100-1383939188_thumb.jpg

 

Et par riper igjen, men de skal tas etterhvert:

post-141082-0-38818100-1383939190_thumb.jpg

 

 

 

 

8. oktober 2013, feilsøking av luftmassemåler:

 

Forsket litt på luftmassemåleren. Merket at bilen jukset litt når jeg kjørte og var veldig redd for at det var automatkassa. Men etter litt feilsøking så så jeg at luftmassemåleren (som jeg hadde prøvt å rense) fungerte, men ikke hele tiden. Når den "slo inn" så hostet bilen før den virket som den skulle igjen. Samme når den gikk ut igjen. Jeg dro opp graf-funksjonen i VCDS og logget dataene en liten stund.

Legger ved to bilder fra VCDS:
post-141082-0-80730000-1383940449_thumb.jpg

 

post-141082-0-90897400-1383940448_thumb.jpg

Her ser man at måleren hoppet ut og inn. Spesielt tydelig er det på lambdaverdiene. Luftmassemåleren ble byttet og alt ble bra. :)

 

Ny LMM montert:

post-141082-0-63811500-1383940639_thumb.jpg

 

 

 

 

 

7. november 2013, montering av quattro-emblem:

 

Hentet enda litt mer hos Audi i går, synes dette gir det lille ekstra. :)
post-141082-0-82994500-1383941082_thumb.jpg

 

post-141082-0-73044600-1383941080_thumb.jpg

Montert i grillen:
post-141082-0-71992100-1383941081_thumb.jpg

 

post-141082-0-60790100-1383941079_thumb.jpg

 

post-141082-0-89286100-1383941083_thumb.jpg

 

 

 

 

8. november, bytte av venstre ytre drivledd:

 

Byttet det andre drivleddet i dag. Godt å få det gjort. :)

post-141082-0-01001000-1383939111_thumb.jpg

 

 

 

 

Imens står dette her i kjelleren og venter på å bli byttet. Ikke stress med dette egentlig, men uansett godt å ha. :)

post-141082-0-18303700-1383940638_thumb.jpg

 

 

 

 

Sånn, det er alt til nå. Skal oppdatere her etterhvert som det skjer noe. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Takker! :)

 

Pusset litt på eksosen, men under all soten ser jeg at de er rimelig korroderte...

20131113_143527.jpg


Ellers hentet jeg denne på Posten i går... Hva er oppi der mon tro?
20131120_165732.jpg

En dørlås! Nå slipper jeg å bli låst ute om morran! :D
20131120_165924.jpg

Ny dørlås sånn halvveis på plass, måtte løsne dørhåndtaket også...
20131120_172103.jpg

Sånn, det var bedre:
20131120_173237.jpg

Kabel koblet til og alt festet:
20131120_174104.jpg

Etterpå slettet jeg feilkoder og nå ser det ut til å fungere igjen. :)


I dag fikk jeg vasket bilen:
20131121_131446.jpg

20131121_131456.jpg

20131121_131522.jpg


Legger ved et "vinterbilde" til slutt... :p
20131120_102150.jpg


Drømmen om quattro, V6 bensinmotor (eller mer) og ett eksosanlegg på hver side er endelig oppfyllt! :D

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Polerte også kjapt over listene i bilen i dag (bortsett fra midtkonsollen, det skal jeg ta en annen gang). Brukte Scholl S17+ og roterende maskin med spotpad. :)

Før:
20131121_145828.jpg

Etter en runde, tok to runder, men det tok jeg ikke bilde av (polish-restene i quattroemblemet er selvfølgelig fjernet i etterkant):
20131121_150153.jpg

En av sidelistene i dørene. Litt polishrester igjen ser jeg:
20131121_151112.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Aha, ble jo ganske så bra da.

I forhold til det man ser ute på gatene nå, så er jo lakken å regnes som perfekt :p

 

Har du noen flere planer i tillegg til de som er beskrevet i førstepost?

Lenke til kommentar

Jo takker for det. :)

 

Har ikke så mye mer planer for øyeblikket, annet enn at jeg venter på å få toppdekselpakningene. Og å få tatt lakken skikkelig til våren. En student med eget hus har relativt begrenset med midler... :p

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Jo forresten, mye mulig jeg skjærer ut hull til eksosen og monterer/sveiser på noen lengre enderør slik at de synes. Må bare se om jeg finner på en god måte å gjøre det på uten at det blir jalla... Beste hadde jo vært å få tak i en facelift bakfanger, men det er ikke gratis akkurat.

 

Dessuten blir det nye sommerhjul til våren. Tenker det blir 18" RS6 versjon 1 felger. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...