Gjest Slettet+9871234 Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 (endret) Den blå blå regjeringens proposisjon om Statsbudsjettet ble publiser i dag. De har greid å flytte på 12 milliarder, ca 1 % av budsjettet, fjernet en bomstasjon og redusert arveavgiften. De bruker bare 2.9 % av fondet som den rødgrønne regjeringen. Det innebærer 4 milliarder mer enn den rødgrønne regjeringen siden fondet har økt med 100 milliarder siden de gikk av. Jeg noterer at voksenopplæringen av FrP har begynt å virke. Lenker: http://www.nrk.no/okonomi/slik-pavirkes-din-okonomi-1.11345375 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Her-er-Regjeringens-budsjett-7365898.html http://www.aftenposten.no/okonomi/Her-er-hovedgrepene-i-det-bla-budsjettet-7366478.html http://www.nrk.no/okonomi/_-haper-at-regjeringen-viser-mot-1.11343853 http://www.nrk.no/okonomi/sa-mye-sparer-de-rike-pa-budsjettet-1.11345979 Endret 9. november 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Øl blir dyrere med FRP i regjering. http://www.nrk.no/norge/frp-gjor-spriten-dyrere-1.11346435 Jeg må bare le! 4 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Er begrenset med endringer man kan foreta på et budsjett man har jobbet med i tre uker. Noen enorme endringer ville vært uansvarlig. Se heller frem til neste år når vi får servert et helblått forslag. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Det virket i utgangspunktet som riktig/rettferdig å droppe arveavgift og formueskatt etc. men når man ser på hva som spares inn på for å finansiere denne morroa, så er det en bitter smak, spør dere meg. 104 millioner dras inn på frukt & grønt til skoleelever. Videre kuttes i ekstra hjelp til pleietrengende under 65 år. Mens "kaksene på vestkanten" som har inntekt på + 2 millioner får skattelette på 40 000 kroner og mer. Da blir det nok romslig nok til å kjøpe ny Tesla S til kona også.. 2 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 At noen virkelig tror ting blir så utrolig mye bedre uansett hva politisk parti som sitter ved makten gir meg en god latter hver gang det er valg.. Vi har et falskt demokrati som styres i store deler av lobby virksomhet, bare se hva som skjer i oppdrett laks næringen, blir kvalm av hvor åpenlyst korupsjonen er i Norge, og folket er jo blinde til alt.. Norge lever i en illusjon der vi er så mye bedre en andre land, i Norge er politikere symbolet på folket blabla Skal man få til noe endring så må folket bestemme gjennom direkte demokrati, de som mener noe annet er kunnskapsløse, de bruker gjerne argumenter som ikke alle gidder stemme hele tiden osv, men gidder dem ikke stemme så har de for svarte ikke noe med hvordan samfunnet utvikler seg heller.. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Mens "kaksene på vestkanten" som har inntekt på + 2 millioner får skattelette på 40 000 kroner og mer. Er det ikke naturlig at de som skatter mest sparer mest når man kutter skatten? Prosentvis sparer man vel like mye, men for noen betyr prosentene en betydelig høyere sum med penger. Lenke til kommentar
Arne Alphaseth Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 (endret) Nå er det ikke lenge siden Kristina Halvorsen besatte samme posisjonen hun ble raskt veldig tørr bak ørene. Det hører vel med til jobben! Også artig å høre Holmås og Støre hamre løs mot et budsjett de selv har utarbeidet. Endret 8. november 2013 av Arne Alphaseth Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Er det ikke naturlig at de som skatter mest sparer mest når man kutter skatten? Prosentvis sparer man vel like mye, men for noen betyr prosentene en betydelig høyere sum med penger. At formueskatten fjernes, er kun til gode for de med en nettoformue over en viss verdi (870.000 for enslige, 1.740.000 for ektefeller). Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Egentlig et ganske godt forslag, siden det var ikke mye tid til å gjøre reformer, men hadde synes det var positivt om de brukte litt mer på NSB, og politiet. De kunne ha fiansert det med litt mindre til vei, Men det er neste år som blir interesant, fordi akkuratt nå er det vanskelig å gjøre reformer som kan gi langt mer penger. F.eks. Sverige i 2006-2010 gjorde en god jobb med å få folk vekk fra sykepenger og trygd. Dette er noe som burde skje i Norge også. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Er begrenset med endringer man kan foreta på et budsjett man har jobbet med i tre uker. Noen enorme endringer ville vært uansvarlig. Se heller frem til neste år når vi får servert et helblått forslag. Den forklaringen holder ikke. De har hatt 8 år til å utarbeide sin alternative politikk. De hadde sine alternative budsjetter. De hadde sine valgløfter. Så langt kan vi konstatere at byråkratiet den blåblå regjeringen har sagt at de skal fjerne er sterkere enn dem. Siv Jensen innrømte i går at møtet med embetsverket i finansdepartementet hadde vært tøft. Dersom hun får dem med på populistisk politikk får hun sentralbanksjefen på nakken. Det som forundrer meg mest er at det til de grader går an å bløffe seg inn i posisjon. Aldri har vel en påtroppende regjering lovt mer og fått til mindre. Bedre hverdag for folk flest har så langt betydd noen hundre lapper i årlig skattelette og opptil 100 tusen i skattelette for de rikeste i landet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 (endret) Nå er det ikke lenge siden Kristina Halvorsen besatte samme posisjonen hun ble raskt veldig tørr bak ørene. Det hører vel med til jobben! Også artig å høre Holmås og Støre hamre løs mot et budsjett de selv har utarbeidet. Har du noen kilder på det? De hamrer vel løs på det faktum at de så langt har foretatt marginale justeringsforslag før de er godtatt av de to andre partene i B-Jengen og gitt skattelette til de som har mest fra før av. Det er vel de FrP kaller folk flest på sin nettside med en fargesprakende blå logo over hele siden. Nå gjenstår det å se hva KrF og Venstre skriver under på. Jeg lurer på hvor pengene til den bommen som ble fjernet ble tatt fra? Noen kroner i økt egenandel for den gamle enka / enkemannen på gamlehjemmet i Nord Norge som ikke har bil? Endret 9. november 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Den forklaringen holder ikke. De har hatt 8 år til å utarbeide sin alternative politikk. De hadde sine alternative budsjetter. De hadde sine valgløfter. Så langt kan vi konstatere at byråkratiet den blåblå regjeringen har sagt at de skal fjerne er sterkere enn dem. Siv Jensen innrømte i går at møtet med embetsverket i finansdepartementet hadde vært tøft. Dersom hun får dem med på populistisk politikk får hun sentralbanksjefen på nakken. Det som forundrer meg mest er at det til de grader går an å bløffe seg inn i posisjon. Aldri har vel en påtroppende regjering lovt mer og fått til mindre. Bedre hverdag for folk flest har så langt betydd noen hundre lapper i årlig skattelette og opptil 100 tusen i skattelette for de rikeste i landet. Så de skal gjennomføre reformer uten å forhøre seg med Venstre og KRF, og uten å lytte til eksperter? F.eks. hvis de skal redusere antall på sykepenger, så må man bruke flere hundre millioner kroner på å finne den beste måten å gjøre det på. De kan ikke bare plukke ut noen punkter fra handlingsprogrammet og forvente at det er den beste løsningen. Dette er ikke lekpolitikk og da kan man ikke gjøre store reformer over 3 uker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 (endret) Så de skal gjennomføre reformer uten å forhøre seg med Venstre og KRF, og uten å lytte til eksperter? Leser du det jeg skriver før du kaster deg over tastaturet? Dette er ikke lekpolitikk og da kan man ikke gjøre store reformer over 3 uker. Det er nettopp det inntrykket jeg får når jeg hører Siv Jensen, Anundsen og Olsen. De kan tydeligvis trylle eller så har de overdreven tro på egne ferdigheter. Jensen og Anundsen har nok møtt noen embetsmenn som kan forklare dem om multipikatorvirkningen av skattelette og formuesfinansierte offentlige utgifter. Deres forslag til budsjettendring er 4.6 milliarder mer ekspansivt enn den avgående før endringen er klarert med KrF og Venstre. Begynner de blåblå å bli edru etter blåmandag? KrF sa i gårsdagens nyheter at de ikke vil godta en så stor skattelette til de rikeste. Har KrF ambisjoner om å konkurrere om å faktisk bli partiet for folk flest? Jeg er ikke så sikker på at en ingeniør forstår det. Rakettforskere som har prøvd seg på samfunnsøkonomi har en tendens til å krasje ut av bane. Si fra når du har forstått hva jeg skriver og satt dem i sammenheng med dine egne forslag. Ovennevnte svar finner du nok ikke i kommentarfeltene i våre nettaviser. Du og dine kompiser kan jo begynne med å gi den vanlige ene stjernen til denne tråden. Jeg møter deg gjerne på møtet om å øke kvaliteten på dette forumet. På New Zealand hvor du sitter og synser bak tastaturet må sentralbanksjefen gå om inflasjonen blir for høy. Som et apro pos. Finansdepartementet har instruksjonsrett overfor sentrabanken. Det ville vært unikt i verdenshistorien om en finansminister (regjering) måtte gå etter krangel (les renteøkning) med sentralbanken. Om det skulle skje, kunne vi vel hevde at instruksjonsretten var snudd på hodet. Til orientering for de som forstår det. Avdøde (meget dyktige) sentralbanksjef Hermod Skånland pleide å si at han var ansatt i men ikke av Norges Bank. Jeg bryr meg ikke om du eller andre mener svaret er arrogant. Endret 9. november 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Leser du det jeg skriver før du kaster deg over tastaturet? Det er nettopp det inntrykket jeg får når jeg hører Siv Jensen, Anundsen og Olsen. De kan tydeligvis trylle eller så har de overdreven tro på egne ferdigheter. Jensen og Anundsen har nok møtt noen embetsmenn som kan forklare dem om multipikatorvirkningen av skattelette og formuesfinansierte offentlige utgifter. Deres forslag til budsjettendring er 4.6 milliarder mer ekspansivt enn den avgående før endringen er klarert med KrF og Venstre. Begynner de blåblå å bli edru etter blåmandag? KrF sa i gårsdagens nyheter at de ikke vil godta en så stor skattelette til de rikeste. Har KrF ambisjoner om å konkurrere om å faktisk bli partiet for folk flest? Og når har jeg sagt at jeg støtter FRP. Det er deres uansvarlighet som får meg mindre interesert i dem. Men jeg ser ikke på det som negativt at de venter med de store reformene. Jeg synes faktisk det er veldig positivt at FRP er mer ansvarlige i posisjon. Du derimot tenker bare på politikk, og ser på det å ikke være uansvarlig, som et løftebrudd fra FRP. Ja, det er mulig at KRF ikke vil godta skattelettelsen. VI får se hva som skjer. Jeg er ikke så sikker på at en ingeniør forstår det. Rakettforskere som har prøvd seg på samfunnsøkonomi har en tendens til å krasje ut av bane. Og her begynner du med personangrep igjen. Det er slike argumenter som er årsaken til at du har et så dårlig rykte. Du har ikke noe særlig relevant erfaring heller. Det betyr ikke at hva du sier er feil, men at det viktigste er argumentene. På New Zealand hvor du sitter og synser bak tastaturet må sentralbanksjefen gå om inflasjonen blir for høy. Og? Hva har det med saken å gjøre? 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 De bruker bare 2.9 % av fondet som den rødgrønne regjeringen. Det innebærer 4 milliarder mer enn den rødgrønne regjeringen siden fondet har økt med 100 milliarder siden de gikk av. Hvordan er 2.9% av noe som har økt med 100 milliarder = 4 milliarder? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 (endret) Hvordan er 2.9% av noe som har økt med 100 milliarder = 4 milliarder? Du regner feil. Den rødgrønne regjeringen brukte 2.9 % av fondet. Når fondet øker med 100 milliarder kan man bruke 4 % = 4 millarder av denne økningen og fortsatt holde seg innenfor handlings-regelen. Det blir ca 2.9xxx prosent. Endret 9. november 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 (endret) Og her begynner du med personangrep igjen. Det er slike argumenter som er årsaken til at du har et så dårlig rykte. Noe må du tåle tilbake når du kaller meg lek økonom. Jeg vet ikke hva du vet om mitt rykte, men ditt eget er ihvertfall ikke bedre når det gjelder økonomi. Jeg kan dokumentere at du bedriver kvasiøkonom (måling uten teori) med dine stadige figurbetraktninger. Det er en påstand og jeg kan dokumentere den. Hvorfor skal jeg tro på lekøkonomen Kgun, enn å tro på ekte økonomer som vet de prater om? Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1536010&p=20918756 Dokumenter og bevis at jeg er en lekøkonom. Det går virkelig på mitt rykte der jeg kan vise til vitnemål fra sosialøkonomisk embetseksamen med Laud + 20 års erfaring fra Norges Banks forskningsavdeling. Møter du på møtet som skal gjøre forumet bedre eller er du for feig? Nå snakker du om lek politikk. Det er akkurat det FrP nå bedriver. For meg opptrer de som unger som leker politikk. Jeg tror ikke på Siv Jensen når hun nå står frem på Tv og gir inntrykk av å opptre ansvarlig. Oppsummert er det å flikke marginalt på den avgåtte regjeringens budsjett. Opp som en sol og ned som en pannekake er vel et ganske godt bilde på det Siv nå opplever. Og det er ikke et budsjett for folk flest, men for de med enorme formuer. Lek politikk er ganske beskrivende. Så du mener at FrP måtte bløffe seg i posisjon for å begynne å opptre mer ansvarlig? Endret 9. november 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Og når har jeg sagt at jeg støtter FRP. Det er deres uansvarlighet som får meg mindre interesert i dem. Men jeg ser ikke på det som negativt at de venter med de store reformene. Jeg synes faktisk det er veldig positivt at FRP er mer ansvarlige i posisjon. Så du mener dine forslag https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1395267 er mer ansvarlige enn FrPs? Begrunn gjerne det. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Noe må du tåle tilbake når du kaller meg lek økonom. Jeg vet ikke hva du vet om mitt rykte, men ditt eget er ihvertfall ikke bedre når det gjelder økonomi. Jeg kan dokumentere at du bedriver kvasiøkonom (måling uten teori) med dine stadige figurbetraktninger. Det er en påstand og jeg kan dokumentere den. Jeg kalte deg ikke en lekøkonom i denne tråden. Jeg har kalt det deg noen ganger tidligere, når du har prøvd å skryte på deg erfaring som du ikke har. At jeg kaller deg en lekøkonom en gang gir ikke deg rett til å permanent være usaklig å gå til personangrep. Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1536010&p=20918756 Dokumenter og bevis at jeg er en lekøkonom. Det går virkelig på mitt rykte der jeg kan vise til vitnemål fra sosialøkonomisk embetseksamen med Laud + 20 års erfaring fra Norges Banks forskningsavdeling. Møter du på møtet som skal gjøre forumet bedre eller er du for feig? Erfaringen din er irrelevant til samfunnsfaglige spørsmål og du har glemt nesten alt du har lært på universitetet. Beviset på dette ligger i CV-en din. Et lite tips, om du skal legge ut CV-en din på internet, så bør den ha langt høyere kvalitet. Men vi trenger ikke å se på utdannelsen din for å se at du er en lekøkonom. Hver gang du presenterer en teori, så er de veldig enkle men du later som om alle andre ikke vil klare å forstå dem. Du presenterer dem også som om de er den absolutte sannhet, men enhver ordentlig økonom vil slakte dine modeller som useriøse fordi de ignorerer mange viktige faktorer. Du gjør også elemtære feil, f.eks. du brukte en modell som fungerer på kort sikt til å modelere langsiktig utvikling. Og hvis du brydde deg om ryktet ditt, så hvorfor svarer du da alle mine innlegg usaklig? TWFA har f.eks. et veldig godt rykte, men han har aldri kalt seg en økonom. Du må slutte å tro at verdien på meningen din er relatert til din utdannelse. Det folk faktisk bryr seg om, er hvor høy kvalitet postene dine er. Så du mener at FrP måtte bløffe seg i posisjon for å begynne å opptre mer ansvarlig? Igjen, jeg støtter ikke FRP. Hva de finner på for å få velgere får være opp til dem. 4 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Så du mener dine forslag https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1395267 er mer ansvarlige enn FrPs? Begrunn gjerne det. Mine forslag er ikke noe jeg vil gjennomføre over natten. Hadde du bedt meg om å lage et budsjett så ville tallene ha sett annerledes ut. Ikke har jeg planer om å bruke mer oljepenger heller. Ergo, begge argumenter som du klagde på i denne tråden, er borte. Det eneste du klager over mine forslag er at de er høyrevridde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå