Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

70D var en spennende lansering.

Ellers har det etter min mening vært traurig å følge Canons lanseringer de siste åra (siden jeg kjøpte 7D).

Jeg håper at "mitt" merke kan lansere noen produkter som gir kundene litt entusiasme utover "same same, 5% lettere".

-k

Personlig syntes jeg ikke 70D var særlig spennende (men det er nok i hovedsak fordi jeg ikke er en videogeek).

Jeg er tildels enig ellers med deg, men har tenkt litt nøkternt i det siste. Ser man stort på det har det i grunnen skjedd lite virkelig nytt i det siste - jo, flere produsenter har lansert nye kamera, men de fleste er bygget over allerede bestående elementer. Eneste er vel sony med a7 som kan bli interessant som konsept - men foreløpig vet man ikke hva fasiten blir fordi man mangler erfaringer og ikke minst skikkelige vidvinkelobjektiver.

Canon er svært konservative og såvidt jeg vet er ikke kameradivisjonen deres største melkeku, de har mange bein å stå på som konsern. Jeg tror de er i tenkeboksen, og da en boks som har grenser flere år frem i tid. Rent teknologisk tror jeg heller ikke det ville blitt særlige nyvinninger dersom de hadde fortsatt i normal takt angående oppgraderinger. Å plusse på med noen effekter ol blir for lite - og foreløpig ser det ut til at de fortsetter å sitte på gjerde angående speilløse systemkamera.

Det er tøffe tider for alle kameraprodusentene (og verre vil det nok bli), men ettersom jeg har forstått er canon den produsenten som fremdeles selger desidert flest kamera og som har tapt minst i volum, om det er en trøst er en annen sak.

Jeg ser ingen grunn til å oppgradere bare for å oppgradere med ny lukt. Min oppfatning er at kamerautvikling har nådd et slags teknologisk tak og de fleste småjusterer kun på utseende og innmat dersom en skreller det hele ned til pur nøkternhet.

Tor

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg ikke 70D var særlig spennende (men det er nok i hovedsak fordi jeg ikke er en videogeek).

Jeg vurderer heller ikke å benytte så stor sensor til video. Den viktigste grunnen til at jeg synes at 70D var spennende var:

1. For første gang på lenge så kom det et APS-C produkt fra Canon hvor sensoren opplagt var noe annet enn fin-tuning på 18MP-en.

2. Det at sensoren kan bruke omtrent 40MP med "sensler" til on-sensor PDAF (men ikke bilder) betyr at Canon later til å ha et potensiale i lav-nivå sensor-teknologi

3. Det at Canon såvidt jeg forstår nå gjør ganske bra on-sensor AF (inklusive tracking) kan ha stor betydning for EOS-M og (på sikt) konsumer DSLR fra den kanten.

Jeg kommer ikke til å kjøpe 70D men jeg har fått tiltro til at Canon ikke har sovnet helt av eller gått over til å la marketing drive R&D-avdelingen (rosa Hello Kitty 5Dmk3 anyone?)

Jeg håper på en Canon 6D/EOS-M/70D mashup. Dvs en kompakt, prisgunstig konkurent til Sonys A7/r med FF sensor, on-sensor PDAF med ok-ish tracking, god kompabilitet med EF objektiv via overgang og et par gode/ambisiøse objektiver skreddersydd for kameraet (en ultravidvinkel zoom og en semi-vid prime). Får jeg den til 10.000,- så kan jeg tilogmed leve med 20-ish MP, ingen EVF og Canons sedvanlige moderate DR ved lav ISO (men ingen banding værsåsnill). Landskap, macro, tilt/shift,… Dvs det stikk motsatte av min 7D (som jeg ville beholde og bruke for hva den er god til).

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...