Mattamatikk Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Hei dere datakyndige Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å bygge en pc selv, har dog null kunnskap på området. Jeg har bestemt meg for å handle delene hos komplett, av praktiske årsaker. Vil helst at pc´n skal komme på rundt 8000 kr - alt inkludert utenom skjerm. Pcn skal brukes til spilling, f.eks sc2. Trenger ikke den mest hardcore spillytelsen dog. Ellers vil den bli brukt til film og musikk samt fotoredigering. Jeg har bestemt meg for: 1. ASUS Xonar Essence STX lydkort 2. Asus 24" LED PA249Q IPS skjerm 3. Fractal Design Define XL R2 Black Pear kabinett Videre har jeg ikke snøring på hva jeg skal velge. Kan noen sette opp et intel basert system som vil ligge på rundt prisantydningen? Og som er kompatibelt med hverandre? Lenke til kommentar
shack_attack Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Dette er forslag, men dersom du ikke liker lydkortet (som er veldig bra) eller kabinettet så kan du fjerne de å legge det du skrev, men da er det plutselig 500-600 kroner dyrere uten at det har noe ytelse effekt. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Mitt tips : Det er bedre å legge penger i støydemping enn i overheftig prosessor. Stillegående skjermkort God CPU-kjøler Godt kabinett. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Ikke enig i at ett god kabinett skal prioriteres. Da bedre å srioritere ytelse. Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 (endret) Lydkort til 1500? Med mindre du er ekstremt kresen på lyd og har et vanvittig høyttaler-sett vil du knapt merke forskjellen mellom separat og innebygd lydkort, bare så det er sagt. Ellers: Gå for en 1150-sokkel prosessor og hovedkort. Om du driver mye med tung videodekoding/kryptering o.l er i7-prosessorene med 1150-sokkel (4770 feks) et godt valg, men dersom den bare skal brukes til spilling holder i5 4670 lenge. Hovedkort er ikke like farlig så lenge det har 1150-sokkel, men anbefaler noe fra Asus med Z87 chipset, og ikke det aller billigste. Om du ønsker overklokkingsmuligheter må du velge K-versjonen av prosessoren Jeg hadde kjøpt en tredjeparts prosessorkjøler for mindre støy og lavere temperaturer. Noctua NH-D14 koster vel 600 kr når den ikke er på tilbud, men det er veldig mange hakk bedre enn det du får med når du kjøper prosessor. RAM: kjøp 2x4 GB av noe fra Corsair PSU: Kjøp noe med 80 plus bronze-sertifisering eller bedre (altså silver eller gold). Antall watt kommer an på mye, for eksempel om du har planer om å kjøre SLi/CrossFire i fremtiden. Hvis ikke holder en god 500 watts, og skal du kjøre to grafikkort må du nok opp på minst 750 watt. Grafikkort: Nvidias høyere modeller (760 og oppover) er gode valg, men AMDs nyeste serie er på vei ut HDD: Ville ha gått for en 120gb SSD fra Crucial eller Kingston og en harddisk, eventuelt en 240gb SSD dersom du ikke har mye lagringsbehov. Endret 8. november 2013 av Audun0505 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Jeg ville ha droppet lydkortet i første omgang, og gått for noe slikt: Lenke til kommentar
aam01 Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Jeg har selv ASUS Xonar Essence STX og mener at det er det beste lydkortet til musikkgjengivelse, men det betinger at du har tilsvarende kvalitet på headset og PC-høyttalere. Jeg bruker selv AKG Q701 og Focal XS book høytalere. Hvis du har begrenset budsjett så venter du med lydkort til du vet hva du vil ha. Dette er ikke noe du behøver å kjøpe i utgangspunktet. Du kan leve med lyden fra HK en stund, men du nyter ikke musikk fra det. Lenke til kommentar
Mattamatikk Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Heisann. Vel, jeg sitter med et par ganske ok xtz høytalere og en nad D3020. Vil vel påstå jeg er noe over middels lyd kresen. Det var DACn jeg var på utkikk etter i lydkortet, samt skjermingen. Ellers har jo naden egen dac, men mye vil ha mer...osv. Men mulig det du nevnte holder, skal ta en titt på det. Hva er en 1150 - sokkel? Har ikke noen planer om å kjøre to grafikkort, blir mest sc2 hots og kanskje litt total medieval war, kanskje battlefield 4. Ellers driver jeg ikke med noe tung redigering, bare enkel bilderedigering i lightroom, som ikke krever det helt store av en maskin. Lydkort til 1500? Med mindre du er ekstremt kresen på lyd og har et vanvittig høyttaler-sett vil du knapt merke forskjellen mellom separat og innebygd lydkort, bare så det er sagt. Ellers: Gå for en 1150-sokkel prosessor og hovedkort. Om du driver mye med tung videodekoding/kryptering o.l er i7-prosessorene med 1150-sokkel (4770 feks) et godt valg, men dersom den bare skal brukes til spilling holder i5 4670 lenge. Hovedkort er ikke like farlig så lenge det har 1150-sokkel, men anbefaler noe fra Asus med Z87 chipset, og ikke det aller billigste. Om du ønsker overklokkingsmuligheter må du velge K-versjonen av prosessoren Jeg hadde kjøpt en tredjeparts prosessorkjøler for mindre støy og lavere temperaturer. Noctua NH-D14 koster vel 600 kr når den ikke er på tilbud, men det er veldig mange hakk bedre enn det du får med når du kjøper prosessor. RAM: kjøp 2x4 GB av noe fra Corsair PSU: Kjøp noe med 80 plus bronze-sertifisering eller bedre (altså silver eller gold). Antall watt kommer an på mye, for eksempel om du har planer om å kjøre SLi/CrossFire i fremtiden. Hvis ikke holder en god 500 watts, og skal du kjøre to grafikkort må du nok opp på minst 750 watt. Grafikkort: Nvidias høyere modeller (760 og oppover) er gode valg, men AMDs nyeste serie er på vei ut HDD: Ville ha gått for en 120gb SSD fra Crucial eller Kingston og en harddisk, eventuelt en 240gb SSD dersom du ikke har mye lagringsbehov. Lenke til kommentar
Mattamatikk Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Jeg har selv ASUS Xonar Essence STX og mener at det er det beste lydkortet til musikkgjengivelse, men det betinger at du har tilsvarende kvalitet på headset og PC-høyttalere. Jeg bruker selv AKG Q701 og Focal XS book høytalere. Hvis du har begrenset budsjett så venter du med lydkort til du vet hva du vil ha. Dette er ikke noe du behøver å kjøpe i utgangspunktet. Du kan leve med lyden fra HK en stund, men du nyter ikke musikk fra det. Jeg har høytalere fra xtz, mh - 800 . Headset bruker jeg ikke, så noe headset forsterker er ikke så viktig egentlig. Jeg er kresen på lyd, det er en av grunnene til at jeg velger å bygge en ny pc Lenke til kommentar
Mattamatikk Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Takker for alle forslag her Men jeg føler jeg må presisere en ting, jeg er veldig opptatt av lyd, kresen er vel det rette stikkordet. Lyd på spill er ikke så viktig, dog er musikk vesentlig. Jeg sitter med noen ganske ok høytalere fra xtz, mh-800, samt en nad d3020. Lyd er minst like viktog, om ikke viktigere enn spillgrafikk. Lenke til kommentar
Mattamatikk Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Jeg ville ha droppet lydkortet i første omgang, og gått for noe slikt: Likte det forslaget. Vil strømforsyningen holde med tanke på et lydkort også? Lenke til kommentar
Mattamatikk Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 Dette er forslag, men dersom du ikke liker lydkortet (som er veldig bra) eller kabinettet så kan du fjerne de å legge det du skrev, men da er det plutselig 500-600 kroner dyrere uten at det har noe ytelse effekt. Takker for forslaget Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 (endret) 1150-sokkel er enkelt sagt en standard for en størrelse av en prosessor. Istedetfor å skrive måla til prosessoren oppgir man sokkel prosessoren passer i (eller "socket" på engelsk) så man er sikker på å kjøpe et hovedkort som prosessoren faktisk passer oppi. Handlekurven over vil ha en total pris på ca 8000,- med lydkort og kabinett du selv ønsker, men merk at det ikke er med grafikkort. Når du skal ha et lydkort til 1500,- og et kabinett til 1000,- så er det bare 5500,- igjen til selve PCen, og for den prisen vil du ikke få en fremtidsrettet PC til spilling (ihvertfall ikke i mine øyne). Jeg ville ha gått for SSD fremfor tradisjonell harddisk da ytelsen er såpass mye bedre, og heller valgt et billig skjermkort i begynnelsen (eller det som er i prosessoren), evt kjøpt grafikkort i første omgang og lydkort senere. Ville også påspandert meg en bedre prosessorkjøler i fremtiden (les: Noctua NH-D14 e.l.) så lydnivået blir lavere. Nå vet jeg ikke hvor dine prioriteter ligger, men håper dette hjalp litt på veien ihvertfall! EDIT: Må forresten nevnes at det forslaget som er nevnt tidligere i tråden ikke har et lagringsmedium (SSD/harddisk) Endret 8. november 2013 av Audun0505 Lenke til kommentar
Mattamatikk Skrevet 8. november 2013 Forfatter Del Skrevet 8. november 2013 1150-sokkel er enkelt sagt en standard for en størrelse av en prosessor. Istedetfor å skrive måla til prosessoren oppgir man sokkel prosessoren passer i (eller "socket" på engelsk) så man er sikker på å kjøpe et hovedkort som prosessoren faktisk passer oppi. Handlekurven over vil ha en total pris på ca 8000,- med lydkort og kabinett du selv ønsker, men merk at det ikke er med grafikkort. Når du skal ha et lydkort til 1500,- og et kabinett til 1000,- så er det bare 5500,- igjen til selve PCen, og for den prisen vil du ikke få en fremtidsrettet PC til spilling (ihvertfall ikke i mine øyne). Jeg ville ha gått for SSD fremfor tradisjonell harddisk da ytelsen er såpass mye bedre, og heller valgt et billig skjermkort i begynnelsen (eller det som er i prosessoren), evt kjøpt grafikkort i første omgang og lydkort senere. Ville også påspandert meg en bedre prosessorkjøler i fremtiden (les: Noctua NH-D14 e.l.) så lydnivået blir lavere. Nå vet jeg ikke hvor dine prioriteter ligger, men håper dette hjalp litt på veien ihvertfall! EDIT: Må forresten nevnes at det forslaget som er nevnt tidligere i tråden ikke har et lagringsmedium (SSD/harddisk) Hei igjen og takk for at du tar deg tid. Oki, en ssd hardisk? Men de er jo så små? 240GB er jo nada. Beklager at jeg virker fjern, men har null peiling. Nå har en 1TB, og den er snart full av filmer, bilder og FLAC musikk. Redigerer i raw som jo tar stor plass osv...Om jeg øker prisen til 9000? Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 (endret) Hei igjen og takk for at du tar deg tid. Oki, en ssd hardisk? Men de er jo så små? 240GB er jo nada. Beklager at jeg virker fjern, men har null peiling. Nå har en 1TB, og den er snart full av filmer, bilder og FLAC musikk. Redigerer i raw som jo tar stor plass osv...Om jeg øker prisen til 9000? SSD er til operativsystem og viktige programmer/programmer du bruker ofte, og da holder 240 gb (ihvertfall for de fleste). Dessuten er det ikke vanskelig å ettermontere en standard snurredisk, og om du allerede har en 1 TB harddisk flytter du jo bare den over i nybygget. Om du kan gå over budsjettet kan du jo velge handlelista som jeg har satt opp, samt lydkort og kabinett som du selv ønsker, og et grafikkort til en tusing. Til den prisen kan du se på AMDs nye R7 260X eller GTX 650 Ti fra Nvidia EDIT: jeg hadde kanskje økt budsjettet enda litt mer, evt spart penger på et litt dårligere kabinett eller lydkort og gått for noe ala GTX 760 (du får standard utgave på Komplett.no til 1800,- på tilbud) Endret 8. november 2013 av Audun0505 Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 kjør eksternt lydkort, gidder du søke litt på teknisk ukeblad finner du et state of the art og top of the pops til en latterlig penge 2-4 lapper eln med porto. ssd er en hype. Hvor ofte restarter du maskinen ? Lenke til kommentar
Mattamatikk Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 kjør eksternt lydkort, gidder du søke litt på teknisk ukeblad finner du et state of the art og top of the pops til en latterlig penge 2-4 lapper eln med porto. ssd er en hype. Hvor ofte restarter du maskinen ? Hei. Vel, jeg vil ha internt lydkort pga plassbesparing, har allerede en forsterker som tar opp plass osv. Vel, jeg har kjørt imac i en lang tid, men har funnet ut at det blir for dyrt i lenden. Pc er lettere da jeg kan oppgradere den selv...slipper å kjøpe ny maskin. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Jeg stemmer også for eksternt lydkort, men som sagt ovenfor; hvis prisen din er 8000,- og du har tenkt til å bruke maskinen både til spilling og videoredigering ville jeg satt ekstra lydkort på vent. Jeg vet godt at det interne lydkortet stinker dritt, men det er noe av det letteste å ettermontere i en maskin. For å forklare SSD kort og greit; Det får maskinen din til å føles dyrere og bedre fordi du mister ventetid omtrent på alle områder. Ved oppstart av maskinen, start av programmer, ja selv bare det å bla i mapper virker fortere. Dette er også noe snodig å etterinstallere fordi man som regel må installere operativsystem på nytt. Jeg ser ingen grunn til at du skal ha en SSD, med mindre du er en aggressiv person som ikke tåler at ting ikke skjer med en gang. Seagate Barracuda 3TB WD Desktop Green 3TB Begge disse diskene er helt ok for deg, og koster 999,- for 3TB. Andre modeller kan også vurderes Jeg ville heller fokusert på ytelse på CPU og mengde RAM fremfor lagringsmedium hvis du skal bruke maskinen til videoredigering. Ved spilling ville jeg fokusert skjermkort og CPU. I begge tilfeller ville jeg fokusert lydkort fremfor lagringsmdium, men som sagt, så vil en raskere disk få maskinen til å føles raskere.Her er en liten demonstrasjon: http://www.youtube.com/watch?v=ZwYuEcdQ5ZY&feature=youtu.be Den ene maskinen er en uke gammel, det er blitt avinstallert bloatware, installert et par spill men fortsatt kjører HDD. Den andre er helt ny med clean install OS på en SSD.Resten av spesifikasjonene er identiske. Lenke til kommentar
Mattamatikk Skrevet 9. november 2013 Forfatter Del Skrevet 9. november 2013 Jeg stemmer også for eksternt lydkort, men som sagt ovenfor; hvis prisen din er 8000,- og du har tenkt til å bruke maskinen både til spilling og videoredigering ville jeg satt ekstra lydkort på vent. Jeg vet godt at det interne lydkortet stinker dritt, men det er noe av det letteste å ettermontere i en maskin. For å forklare SSD kort og greit; Det får maskinen din til å føles dyrere og bedre fordi du mister ventetid omtrent på alle områder. Ved oppstart av maskinen, start av programmer, ja selv bare det å bla i mapper virker fortere. Dette er også noe snodig å etterinstallere fordi man som regel må installere operativsystem på nytt. Jeg ser ingen grunn til at du skal ha en SSD, med mindre du er en aggressiv person som ikke tåler at ting ikke skjer med en gang. Seagate Barracuda 3TB WD Desktop Green 3TB Begge disse diskene er helt ok for deg, og koster 999,- for 3TB. Andre modeller kan også vurderes Jeg ville heller fokusert på ytelse på CPU og mengde RAM fremfor lagringsmedium hvis du skal bruke maskinen til videoredigering. Ved spilling ville jeg fokusert skjermkort og CPU. I begge tilfeller ville jeg fokusert lydkort fremfor lagringsmdium, men som sagt, så vil en raskere disk få maskinen til å føles raskere. Her er en liten demonstrasjon: http://www.youtube.com/watch?v=ZwYuEcdQ5ZY&feature=youtu.be Den ene maskinen er en uke gammel, det er blitt avinstallert bloatware, installert et par spill men fortsatt kjører HDD. Den andre er helt ny med clean install OS på en SSD. Resten av spesifikasjonene er identiske. Hei og takk for bidraget. Vel, det er fotoredigering, ikke videoredigering, så jeg trenger ikke så kraftig cpu. Så det er lett å ettermontere lydkort? Vel, da er det kanskje greit å putte på vent. Men jeg har angst for å montere alt dette selv, mest med tanke på hvilke ledninger som går hvor osv. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Har du bygd lego og puslet puslespill som liten, og føler du har en nogenlunde forståelse på forskjellen mellom informasjon/data og strøm/spenning, så skal dette gå helt fint 3 regler:1. - IKKE ØDELEGG NOE (bøyde CPU-pins er en klassiker) 2. - Ting skal som regel ha 2 ting; datakabel og strømkabel. CPU og minne får dette fra samme kontakten, mens en harddisk trenger strøm fra strømforsyningen, og en datakabel til hovedkortet. 3. - En datamaskin er som et puslespill. Ting passer som regel bare et sted. Og når du først kommer til selve byggingen; For all del, ikke glem mutterne som skal mellom kabinettet og hovedkortet. Disse må inn, hvis ikke risikerer du å kortslutte hovedkortet og i verste fall ødelegge det. (PS: I noen kabinetter er halvparten eller alle ferdig montert. Ta en sjekk, dobbeltsjekk og sjekk en gang til.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå